• Alvi

Dotter på 4 veckor, jag är skittrött trots "bra" nätter. Varför?

Jag fick tredje barnet för fyra veckor sedan. Det är en "snäll" liten tjej, som bara äter, sover och bajsar. Har skrikit typ en timme sammanlagt sedan hon föddes.

I 3 dagar nu har jag varit skittrött, från eftermiddag till att jag stupar i säng vid 22-23 på kvällen.

Igår gick jag och lade mig 22:30 (lillan somnar inte förrän den tiden), ammade vid 3:30, 7:30 och gick upp vid 9, ändå är jag helt SLUT nu på eftermiddagen.

Kan jag ha järnbrist? Hade bra Hb under graviditeten, låg nog aldrig under 120, och förlorade normalmycket blod vid förlossningen. Har gått ner 13 av mina 14 graviditetskilon. Kan det ha något med saken att göra, att det har "rasat" av mig?

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Dotter på 4 veckor, jag är skittrött trots "bra" nätter. Varför?
  • Linda1976

Kanske bara en tillfällig dip?

BTW: Har du fått ett rosa paket brevlådan i veckan? 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • telgebo

Nu har ju nyss fött barn och du har dessutom 2 barn till att ta hand om. Det är en omställning för kroppen.

Gravid v.33+0 BF 23/10 Bara 49 dagar dit
  • Alvi
    Linda1976 skrev 2011-09-04 18:15:40 följande:
    Haha, och NU precis så såg jag meddelandet på Fejjan!
    Hahaa, två själar samma tanke!

.........

Tack för svaren.... Fortsätter det går jag och nallar några blodprov på jobbet samtidigt som jag visar upp lillan - jobbar på en vårdcentral... Drömmer

KAN ju vara att de andra 2 kidsen tröttar ut mig med, men maken har varit hemma i 6 veckor och avlastat massor...
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • SilverLadyG

Dåliga järnvärden?

• telgebo

Ja just de kolla sköldkörteln.

Men blöder du ff och äter du ordentligt?

Även amningshormoner utsöndrar ett rohormon som gör en riktigt trött. Vet inte om du ammar.

Gravid v.33+0 BF 23/10 Bara 49 dagar dit
  • CoolJen

Kanske kan du gå och lägga dig/er tidigare på kvällen så får du sova fler timmar per dygn

• Alvi

Telgebo: Nej, har blödit ovanligt lite denna gång, det är i stort sett slut redan. Jag ammar, kanske är de hormonerna då..

CoolJen: men ska jag behöva sova 10 timmar...? Inatt sov jag (med amning borträknat) 9,5 timme. Kanske för MYCKET??

• CoolJen

Men du måste ju vakna hela tiden, det vet ju alla att det är jobbigt. Du kan ju iaf prova

Hoppas du hittar lösningen :)

• Fridaa87

Amning och avslag gör att man blir skittrött.. jag blev iaf riktigt trött när jag ammade, när jag än ammade så kunde jag somna till när som helst.... det var precis när bebisen sög tag i bröstet som tröttheten kom på stört! kanske kan va det om du ammar? och man blöder ju rätt mycket så du kanske har blod/järn brist?

• jeeri74

Jag var precis som du ohygligt trött första typ 6 veckorna med mitt tredje barn. Han är nu snart 3 månader och det är lite bättre. Även jag fick sova bra, han åt två gånger per natt och ibland sov han 5 timmar i sträck. 
    Bortsett från hormoner och omställningen, tror jag att jag inte sov lika djupt som vanligt -och därmed blev tröttare.  

• telgebo

Jag tror helt klart att det amningshormonerna som gör dig så trött.

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 43 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • Larsson2006

Avbruten sömn kan göra att man blir trött. Sedan vädret och årstiden påverkar många.
    En annan orsak kan vara att den inbyggda "efter bf piggheten" har släppt. Jag hade också en väldigt trött period vid ca 1mån

• telgebo

Sedan går ju kroppen i cykler och får man inte sova då när kroppen är inställd på sömn så blir väldigt trött.

Har du kollat upp ditt hB och TSH värden TS?

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 36 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • ninagirrl

Efter mina två barn har jag inte riktigt vaknat upp. Jag känner mig alldeles för trött. 
    Ibland har vi dagar vi enbart är hemma och såsar runt i myskläder, ser på barnfilmer och leker med leksaker inne på deras rum. 

-Tackar för kaffe, gott och uppgiggande. 

• telgebo
    Lexie77 skrev 2011-09-18 01:09:30 följande:
    Sköldkörteln skulle jag kolla!
    Jag med för jag vet hur dödens trött man kan bli av dåliga värden, men då brukar man ha andra symtom också. Iaf fick jag det frusenhet, viktuppgång trots att man knappt åt, uttömd på energi, dålig glåmig hy, tappar hår, dåligt humör, konstig mens, utebliven ÄL osv.

Jag har kronisk hyperthyreos så jag kollas ju regelbundet och äter Levaxin sedan februari 2010, detta upptäcktes när jag försökte bli gravid och det tog sådan tid.

Men jag tror också att trötthet efter en graviditet och förlossning har mycket med hormonomställningen att göra och att lugn och ro hormonet oxytocin som stimulerar igång utdrivningsreflexen vid amning gör en trött.
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 35 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Det blev fel, jag har hypothyreos, inte hyper

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 35 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
Svar på tråden Dotter på 4 veckor, jag är skittrött trots "bra" nätter. Varför?