• Anonym (fundersam)

Vart går gränsen för när det är för mycket alkohol?

Jag undrar om det är normalt att min sambo dricker ur en bag in bos på 2 kvällar? År det så att säga mycket eller lite?
    Han anser att en vinflaska + 4 starköl inte är mycket en fredag kväll?
    Jag tycker det är mycket och har sagt det till honom.
    Han har sagt att han ska ta det lugnt med alkoholen ex har han sagt att han ska ta 1 år som uppehåll men sedan några dagar senare säger han att det var ett förhastat beslut.
    Frågan är är det mycket alkohol som han tar samt är det fel att separera med denna man?

• Svar på tråden Vart går gränsen för när det är för mycket alkohol?
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Eftersom frågan är ett bekymmer för dig så blir den ett problem för er båda. Det är nästan alltid så att den som är högkonsument av alkohol tenderar att bagatellisera det. Din sambo verkar ändå fundera över saken eftersom han har sagt att han skulle göra uppehåll ett år. Jag tycker det är bra att du tar upp frågan. Det finns alltid en risk att drickande ökar i omfattning. Svårt att säga var gränsen går för bruk och missbruk. Han kan alltid konsultera en alkoholmittagning för att få någon annans uppfattning. Du måste själv avgöra vad du kan acceptera i ditt liv. När det gäller separation kan det ju vara många faktorer som avgör totalt sett. Alkohol kan mycket väl bli en avgörande fråga om det fortsätter att vara ett problem för er. Det finns alltid en risk att tala för döva öron, att inte få gensvar och det ställer alltid till problem.

Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Vart går gränsen för när det är för mycket alkohol?