• jansten

Arbetskontrakt och gravid

Hej.

Min fru som nu är gravid i 3:e månaden har för tillfället ett "tillsvidare" arbetskontrakt. Hon har väntat på att få fast anställning men för någon dag sen kom väggen emot.

Hon hade frågat sin chef hur det ser ut med jobb i framtiden och om det finns chans till fast anställning.

Till svar fick hon följande: Du skulle ha fått fast anställning om du inte hade blivit gravid...
    Kan en chef säga så där? Har man någon rätt att sätta emot sådant som han hade sagt?

Är väl en annan sak om han hade sagt att vi har nu bara en tid framåt jobb åt dig men att tyvärr efter det så finns det inte. Inte kan man väl säga att du hade fått fast jobb men nu är du gravid så vi kan tyvärr inte ge något fast jobb åt dig nu.

Hur är det? Någon som vet sådan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-04 22:08
    Ursäkta mig nu lite. Blandade bort mig med alla orden. Alltså inte tillsvidare. Hon har nu haft kontrakt till den 31.08. För tillfället väntar hon på att de skall skriva ett nytt kontrakt, som hoppeligen är i kraft iaf 2 månader.

• Svar på tråden Arbetskontrakt och gravid
  • Pyrola

Om det står tills vidare på anställningsavtalet är det lika med fast anställd annars ska det stå ett datum där anställningen upphör.

• jansten

Så men andra ord jobbar hon nu utan kontrakt Förvånad

Tycker det låter lite mot arbetslagen det som han hade sagt...

• Pyrola
    jansten skrev 2011-09-04 22:10:47 följande:
    Så men andra ord jobbar hon nu utan kontrakt Förvånad

Tycker det låter lite mot arbetslagen det som han hade sagt...
    Jag förstår inte vad står det i anställningsavtalet? Är din sambo med i ett fackförbund är det ju bäst att vända sig dit.
  • jansten

I hennes arbetsavtal som hon hade så stod det att hennes arbetsavtal går ut den 31.8.2011.
    Nu jobbar hon utan arbetsavtal pga. chefen har inte hunnit fixa ett nytt avtal åt henne...

Det är ett fenomen som ofta lär ske inom det här företaget. Han hade lovat tidigare att i alla fall
    några månader till får hon jobba där.
    Men han hade poängterat att fast anställning skulle hon ha fått om hon inte hade blivit gravid.

• jansten

Hon tyvärr så hör hon inte facket. Endast till en arbetslös kassa...

• Leoella
    jansten skrev 2011-09-04 21:59:49 följande:
    Till svar fick hon följande: Du skulle ha fått fast anställning om du inte hade blivit gravid...
    Kan en chef säga så där? Har man någon rätt att sätta emot sådant som han hade sagt?

Är väl en annan sak om han hade sagt att vi har nu bara en tid framåt jobb åt dig men att tyvärr efter det så finns det inte. Inte kan man väl säga att du hade fått fast jobb men nu är du gravid så vi kan tyvärr inte ge något fast jobb åt dig nu.

Hur är det? Någon som vet sådan?

.
    Det kallas direkt diskriminering och är en direkt lagöverträdelse gentemot diskrimineringslagen. Man KAN som arbetsgivare neka en person anställning på grund av graviditet OM det handlar om en visstidsanställning där personens anställning i så fall skulle löpa just under föräldraledigheten. Men om det handlar om en tillsvidareanställning och hon blir nekad enbart med skälet "du är gravid" så är det helt klart ett diskrimineringsfall.

Rekommenderar dig/er att kontakta DO. DOCK ska ni vara medvetna att om ni går vidare och anmäler arbetsgivaren så är det ju förmodligen vääääldigt svårt att bevisa att chefen sa just så. Hen kan ju neka till att ha sagt det och då finns inga bevis.
  • jansten

Hon blev nekade tillsvidareanställning pga. att hon blev gravid. Nu erbjuder dom endast visstidsanställning max några månader.
    Frun börjar sin mamma ledighet i mitten på januari 2012...

• Myran201

japp....diskriminering...Anmäl honom!

• jansten

Värsta av allt är att både jag och frun känner honom personligen från förut..

Hon har tom. nu tänkt fråga honom en gång till att stämmer det faktiskt det som han säger om att hon hade fått "fast" jobb om hon inte hade blivit gravid och spela in det i smyg.
    Sen tar hon nog kontakt med någon högre chef...

• Leoella
    jansten skrev 2011-09-04 22:46:56 följande:
    Värsta av allt är att både jag och frun känner honom personligen från förut..

Hon har tom. nu tänkt fråga honom en gång till att stämmer det faktiskt det som han säger om att hon hade fått "fast" jobb om hon inte hade blivit gravid och spela in det i smyg.
    Sen tar hon nog kontakt med någon högre chef...
    Ja, då har hon ju klara bevis i alla fall! Det är smart att gå internt i organisationen som hon tänker - det bästa är ju att försöka lösa det så i första hand.
Svar på tråden Arbetskontrakt och gravid