• JosefineHansson

Om Sjukskrivning ej går igenom

Jag är fast anställd sen några år tillbaka och blev sjukskriven i maj - slutet av augusti. Har inte fått något besked om den är beviljad eller ej då det har varit massa strul med glapp osv men nu har min arbetsgivare sjukanmält mig dom dagarna då de är glapp.

Nu är jag tillbaka i arbete igen och planerar att jobba fram till 26 okt (om min Graviditetspenning går igenom).

Vad händer om min sjukskrivning INTE går igenom? Jag har ju inte jobbat något under den perioden kommer jag få de lägsta beloppet  i FP då?

• Svar på tråden Om Sjukskrivning ej går igenom
  • korfu08

Ring och prata med FK och förklara läget, de kan bästa svara på dina frågor, se till att få prata med en handläggare.

• Astarte

Går den inte igenom får du inga pengar för den tiden alls. Jag har hört att de avslår ca 30%, vissa diagnoser (som depression, utbrändhet, PTSD etc) är svårare att få igenom än andra.

• JosefineHansson

Vet att ja inte kommer få några pengar alls för den tiden jag var sjukskriven, men undrar om jag nu inte får pengar för den tiden kommer ja få mindre i FP då ioch med jag inte jobbat den tiden.

• CeeJay

Eftersom din rätt till sjukpenning är under utredning och du faktiskt har varit sjukskriven så påverkas inte din SGI/FP om du inte har rätt till sjukpenning.

Hade du tex fortfarande varit sjukskriven och fått ett brev hem där FK överväger att inte betala ut någon ersättning så finns där ett slutdatum då beslutet senare fattas. Från den dagen sen, när det liksom är verklighet att du inte får någon sjukpenning ska du i såna fall ha annan "sysselsättning" alt gå tillbaka till jobbet.

Så under utredningstiden påverkas ingenting.

• JosefineHansson
    CeeJay skrev 2011-09-05 18:00:05 följande:
    Eftersom din rätt till sjukpenning är under utredning och du faktiskt har varit sjukskriven så påverkas inte din SGI/FP om du inte har rätt till sjukpenning.

Hade du tex fortfarande varit sjukskriven och fått ett brev hem där FK överväger att inte betala ut någon ersättning så finns där ett slutdatum då beslutet senare fattas. Från den dagen sen, när det liksom är verklighet att du inte får någon sjukpenning ska du i såna fall ha annan "sysselsättning" alt gå tillbaka till jobbet.

Så under utredningstiden påverkas ingenting.
    okej tack så mycket för ditt svar! :)
Svar på tråden Om Sjukskrivning ej går igenom