Uppdelning av boende för två tonårstjejer
Jag har två tonårsdöttrar som bor hos mig varannan vecka, vi har delad vårdnad om tjejerna och vi lämnar/byter på måndagar. Jag bor i kommunen där tjejerna går i skolan och där de är uppvuxna med kompisar. träningar och bekanta miljöer. Det tar dem ca 10-15 min att komma till skolan beroende på om de går eller åker buss, de har tre olika bussar att välja på och de går en buss var femte minut.
Deras pappa går på Socialbidrag och är väldigt begränsad ekonomiskt och bor ca 1½ mil ifrån mig i en helt annan kommun, där det tar minst 10 min att gå till närmsta buss som går 1 gång i halvtimmen och sedan måste de göra ett byte för att komma till skolan, det tar dem allt från 40-55 min att komma till skolan när de är hos honom. Han har mer eller mindre ett handikapp som gör att han behöver ha mycket hjälp hemma och ibland har Lilldottern fått hjälpa honom med fysiska omläggningar (som jag blir äcklad över när jag tänker på).
Igår kom bägge tjejerna till mig och frågade om jag inte kunde prata med deras pappa om att de inte vill bo där hos honom. De vill vara där max varannan helg.
De vill bo med sin pappa men inte där han bor idag - vilket är ett ekonomiskt problem för deras pappa så klart.
Hur gör man?
Vad säger man?
Han kommer ju att förlora de mesta av sina bidrag om han inte har tjejerna hos sig och då finns risken att han inte kan bo kvar där alls utan måste bli inneboende hos någon släkting eller liknande.
Kan jag göra det mot honom?
Ska jag dra allt inför rätta - eftersom han inte vill ens diskutera det?
Vad ska jag göra?