• lakritspipa

snart 7 år och vill veta hur barn blir till. Vad säger man?

Vi var på biblioteket idag. Då säger hon att hon har en jätterolig bänkbok i skolan. Hon brukar inte läsa den utan bara titta på bilderna och den verkar så rolig. "Kan vi inte låna den mamma?"
    -Jovisst, säger jag och frågar biblotikarien efter "mamma, pappa och jag" som den visst heter. Hon hämtar den och när jag öppnar den ser jag att det är bilder på ett naket par bla i sängen och det står ganska detaljerat vad de gör. Snoppen i snippan och kärlekslekar osv.
    Nu måste jag ju läsa den för henne eftersom det var därför hon ville låna den. Är hon redo eller ska jag hoppa över vissa detaljer? När berättade du för ditt barn?

• Svar på tråden snart 7 år och vill veta hur barn blir till. Vad säger man?
  • Lena

Jag tycker det låter som en lagom ålder. HAr svårt att tänak mig att det är särskilt detaljerat men lite detaljer måste man ju ha när man förklarar.

• längtar e stor

förklara bara att pappans snopp måste vara i mammans snippa, att det finns ägg hos mamman å små simmare hos pappan. å när dessa möts i mammans mage så kan det bli en bebis. räcker gott å väl med den förklaringen.. undrar dottern något mer så bara skriv här så kan man komma med förslag på förklaringar..

• Förtrollad

Finns en bok som heter Mamma lägger ägg som jag tycker är bra. Den är för barn och förklarar hur det går till.

• MammaMutti

Kan rekommendera boken "Håkan Bråkan och bebismysteriet" Den förklarar på ett roligt sätt och inte allt för detaljerat. Handlar om en dagisfröken som är gravid och barnen delar med sig av sina teorier om hur barn blir till. Riktigt roligt!

• Busflickan

Jag har läst den boken för min snart 4åring som är mycket intresserad. Ja, den är detaljerad men bra (tycker jag). Varför är det så farligt att barn får veta saker de undrar över? Hon har ju redan läst boken till en viss del. Kör på, säger jag.

Svar på tråden snart 7 år och vill veta hur barn blir till. Vad säger man?