• frilin

Hur länge ammade du (prematur)?

Jag har ammat min son (som föddes 34+5) sedanvi tog bort sonden. Han är nu 11 veckor (räknat från födsel, 5 veckor sedan BF) men min mat börjar ta slut. Jag tycker det känns jobbigt att inte ha mat så det räcker. Mycket eftersom en vikarierande barnsköterska sa i sommar att prematura barn som får ersättning tidigt kan få större problem med övervikt.

Är det något ni hört?
    Hur länge kunde ni amma?
    Erfarenheter med ersättning till prematur?

Ellen 081228 | Ville 110616 - fridasbetraktelser.blogspot.com
  • Svar på tråden Hur länge ammade du (prematur)?
  • Frila2

Har aldrig hört att prematurer som fått ersättning har större risk för övervikt än andra. Men är det så ja då är det väl bra att man vet om det för framtiden.
    Min dotter föddes i v 28+4, fick mjölk från mjölkbanken från start. Jag pumpade men fick aldrig igång produktionen alls så när hon var 8 veckor och vi började förbereda oss för hemgång övergick vi till ersättning. Hon fick endast ersättning från 9 veckors ålder (-2½ vecka). Hennes enda bekymmer har varit en trög mage och svårighet att bajsa. Det kanske hon hade fått ändå. Hon är nu 2½ år korrigerat, 93 cm lång och väger 12,5 kg. Inte ens nästan överviktig alls.

Vad gör att du tror att din mjölk tar slut? Jag tror egentligen att det är rätt ovanligt att det inte räcker till såpass tidigt. Vill du amma så tycker jag att du ska fortsätta försöka, kanske försöka pumpa och amma oftare för att se om det kommer igång. Räcker det inte så tycker jag att du ska ge ersättning i den mån det behövs och du själv vill. Om det ökar risken för övervikt ja då är det så. Men har man som jag ingen mjölk så har man inte så mycket val.

Lycka till med vad du än väljer

• liji77

Nä, jag har heller aldrig hört att prematura barn har risk för övervikt vid mjölkersättning. Jag minns faktiskt inte riktigt när jag slutade amma min son (född 28+3). Men han var kanske 3 månader korr. Jag orkade inte truga och pumpa för att hålla igång mjölk produktionen orkade jag inte heller, hade pumpat så himla mycket innan.

Hur som helst. Han är 3 år nu och håller viktkurvan galant.

Jag föddes i v 35. Fick ersättning från ca 1 månads ålder. Ja, vad ska jag säga, jag har aldrig varit slimmad eller så, men jag är heller inte överviktig.

Min son fick mest Semper, Nestlé funkade också. Han har inte haft några problem med magen.     

• frilin

Anledningen är att jag ammar i stort sett  en gång /timme hela eftermiddagarna och bara med två timmar mellanrum på nätterna och förmiddagarna och det blir ingen ändring. Det var lika med min dotter och blev genast bättre med ersättning. Nu har vi börjat med ett mål på eftermiddagen och det ger stor förändring! Jag ska naturligtvis försöka fortsätta amma men har fått rådet av BVC att tilläggsmata också för att hans mage ska få pausa ibland också.

Jag tror att det är väldigt olika det med mjölken. Både jag och mamma har haft för tunn mjölk som sinat tidigt.

• Trident5678

Nej, jag har inte hört något om att prematurer som får ersättning tidigt skulle få större problem med övervikt. När ska dessa problem med övervikt märkas av?

Jag ammade första barnet (född v 36+3) i sju månader. Sedan ville han inte låta sig ammas längre.
    Jag ammade andra barnet (född v 35+3) i en månad. Sedan ville inte jag längre.

Andra barnet fick ersättning från en månads ålder. Han har alltid varit "tunnare" än storebror.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Proletariatet

Jag har hört raka motsatsen, visserligen är min dotter född i v.24 men en läkare i Uppsala sa till mig att dessa barn snarare blev underviktiga än överviktiga, även som vuxna.

Jag kan hänvisa till den här källan:  www.lakartidningen.se/07engine.php    där de beskriver att extremt tidigt födda som 11-åringar var marginellt kortare och lättare än kontrollgruppen (fullgångna barn). Inte ett ord om risker för övervikt nämns.
    Isåfall skulle väl fullgångna barn som får ersättning tidigt ligga i samma riskgrupp?

Min son född i v.35+1 helammade jag till fyra månaders ålder då han fick börja med små smakisar. Fortsatte att amma efter behov med nedtrappning från åtta månaders ålder ungefär (då han åt mer vanlig mat helt enkelt). Slutade helt när han var ett år då han började bitas, hade annars gärna ammat längre.

Min dotter föddes i v.24+1 ammade jag inte alls, hon fick min urpumpade mjölk och när den tog slut donatormjölk. Därefter fick hon ersättning och det fungerade bra.

lycka till!

• frilin

Skönt att höra! Han var ju inte extremt tidig och jag vet inte så mycket mer om det hon sa. Jag tror det handlade om övervikt i vuxen ålder. Nåja det känns ju lugnande att ingen annan hört det iaf

• Maria K

Tidigare i historien så flaskmatade man prematurer så att de skulle gå upp i vikt och bli lika stora som om de var "vanliga" bäbisar detta ledde till att de blev överviktiga då man gav den mer mat än de behövde för att växa och bli friska barn.

• knäppisen

Jag har inte heller hört att de har större risk att bli överviktiga om man flaskmatar dem.
    Jag ammade båda mina (född v 33 o v 29) i 11 månader drygt.

• Hallba84

Hej! jag har fått två barn en i vecka 24+3 och 27+4  och att ens kunna få ammningen att funka under en sådan situation e super och personalen på neonatalen sa till mig att e de bara i några dagar så e de bra för de finns dom som inte får det att funka överhuvudtaget. jag lyckades hålla igång mjölken med min första (och då pumpade jag) i ca 2 månader och med min andra i ca 4 månader och det var många på neo som sa att de var jätte bra att det ens funkade... så du ska inte känna att de e fel att ge ditt barn ersättning och de där med att barn blir överviktiga pga det stämmer ej min dotter e liten o näpen o har alltid varit och då fick hon ersättning ganska länge... och har man inte mat så de räcker till sitt barn så måste du ju ta till ersättning för ditt barn ska inte behöva vara hungrig! så försök att se det till det bästa!

• frilin

Tack for alla svar! Vi var till Barnmottagningen och jag ifragasatte da bvcskoterskans uttalande. Lakaren sa dar att hon aldrigt hort det men att prematura barn som flaskmatas kan fa en valdigt snabbt stigande kurva som sma. Hon kande alltsa inte till nagot om framtida overvikt. Jag tycker det ar enormt klumpigt att yttra natt sadant om det inte handlar om en bra studie. Alla vill ju barnets basta! Naja, vi har en mycket nojdare kille nu med 1-2 mal ersattning /dag.

• saarvitossan

Pumpade och gav genom sond i två månader, sedan gav jag upp.

Har heller aldrig hört att prematura som får ersättningen lättare skulle bli överviktiga, skumt påstående. Min erfarenhet är snarare tvärtom, då det i mitt fall blev väldigt regelbunden matning när vi gick över till ersättning. Att kurvan skulle skjuta i höjden stämmer inte heller hos oss, hon föddes stor för sin vecka men gick sedan långsamt upp.

• taxsandra

Min dotter är född i vecka 33+4 puppa ca första månaden då hon hade sond sen funka min amining bra hon gick upp jätte bra i vik och blev fort en knubbig bäbbis. Jag ammade henne till hon var 7 månader.

• Eva-Lotta 894

Min dotter född v 30 plus 5 del ammade jag i ca 6 månader sedan ville inte hon ha bröstet mer hon blev inte mätt helt enkelt. Hon har aldrig blivit nöjd med den matmängden hon får och nu vid 7 års ålder är hon på gränsen till övervikt ska kanske tillägga att hon är ganska lång också. Även hennes gener på sin mammas sida hjälper till med hennes övervikt. SÅ jag tror nog inte på teorin att de skulle ha lättare för att bli överviktiga utan det har nog med gener och deras matintag i övrigt.

• Muslimska mamman

Jag ammade i ett par veckor och fick sedan gå över till flaska. Det var enbart mitt fel och inte mitt barns fel, eftersom min mjölk inte mättade mitt barn. Och då finns det nog inte så mycket annat val heller än att ge flaska.

• Cocco
    frilin skrev 2011-09-05 18:49:25 följande:
    Anledningen är att jag ammar i stort sett  en gång /timme hela eftermiddagarna och bara med två timmar mellanrum på nätterna och förmiddagarna och det blir ingen ändring. Det var lika med min dotter och blev genast bättre med ersättning. Nu har vi börjat med ett mål på eftermiddagen och det ger stor förändring! Jag ska naturligtvis försöka fortsätta amma men har fått rådet av BVC att tilläggsmata också för att hans mage ska få pausa ibland också.

Jag tror att det är väldigt olika det med mjölken. Både jag och mamma har haft för tunn mjölk som sinat tidigt.
    BVC vet tyvärr inte så mycket om amning. Bebisars magar behöver inte pausa utan det är fri amning som gäller. Vill man öka sin produktion så kan det vara amning flera gånger i timmen som gäller.

Jag ammade Milou född v33+2 tills han var 15 månader. Jag hade dock läst på massor om att amma prematurer innan och ammade Milou för första gången redan när han var 12 timmar. Första veckan ammade han ungefär en gång om dagen och sen ammade han varje mål när vi kom till samvården. Och efter ca 3.5 vecka när vi kom hem från neo så ammade han mer eller mindre fullt. Sonden drogs efter 4.5 vecka då hade han ammat fullt i 5 dagar och gått upp i vikt som han skulle. Han ammades fritt men inte mer sällan än var tredje timme.
  • Tillalamm

Har bara läst ts.

Har inte hört talas om det där som den vikarierande barnmorskan sa. Kan inte förstå varför det skulle bli så. Jag ammade i sju veckor och slutade sedan pga att maten sinade. Han fick sedan ersättning på heltid.

Nu är han snart två år och äter fortfarande ersättning på natten men har inte ett spår av övervikt:)

• elinhelena

Har jag aldrig hört. 
    Men blir min son överviktig, så är det isf inte av den anledningen.

Kunde bara amma ca 1-2 veckor.
    Fick sådan ångest under sjukhusperioden när personalen tjatade om amning & pumpande.

Har bara positivt att säga om ersättning.
    Det har fungerat jättebra! :) 

• kela81

har en lätt prematur född tjej (36+2) hon fick utpumpat + ersättning första tiden, sen helamade jag i 7 månader och del tills 10 mån. Men det var många gånger jag var på väg att ge upp de första 4 månaderna kan jag säga, då allt bara krånglade.

***Älskade Signe,18 maj 2010***
  • Carowlin

Var glad att det funkar för dig TS! Min dotter föddes i februari  i v.25+6, mjölken började komma två dygn efter att hon föddes och deet rann hela tiden men det varade inte mer än 2-3 veckor och nu är det nästan dött. Kan klämma ut ca 1ml sammanlagt från båda brösten varje gång jag pumpar, om jag gör det typ 1-2 gånger per dag, annars kommer det bara droppar. Har inte ens hunnit amma dottern alls ännu och på torsdag är hon i v.34 och då är det ersättning eller amma som gäller och för min del blir det ersättning då jag knappast tror att mjölken kommer igång innan dess.
    Jag pumpar och stimulerar genom att låta henne snutta för det gör hon gärna men blir dock irriterad och frustrerad när ingen mjölk kommer men hon vet vad hon gör och hade hon visat intresse för snuttningen när jag började försöka få henne till bröstet så hade det kanske gått då jag fortfarande hade mycket mjölk men då sov hon mest och brydde sig bara när hon var vaken men då hon låg i kuvös då var det svårt att böka och ta ut henne just när hon var vaken för det kunde vara så att man precis suttit med henne för en halvtimme sen och så vaknade hon och snuttade på nappen och då ville man ta ut henne igen men ville heller inte störa då hon var så liten ännu att man inte skulle vara på henne hela tiden utan skulle man sitta med henne så gjorde man det ett par timmar och sen lät man henne sova i kuvösen och satt bara där och tittade och höll om henne lite men man ville inte böka för mycket för att inte göra det jobbigt för henne.
    Nu när jag dock tagit uppehåll från pumpningen känner jag hur det liksom spänner i brösten så jag ska börja ta tag i pumpandet igen nu på riktigt och försöka göra det samtidigt som hon ligger vid bröstet och pumpa mest på nätterna nu i början när jag är och matar henne för att stimulera. Jag hoppas det kan bli bättre när vi kommer hem då man är i normal miljö - får hoppas det.

Svar på tråden Hur länge ammade du (prematur)?