frilin skrev 2011-09-05 18:49:25 följande:
Anledningen är att jag ammar i stort sett en gång /timme hela eftermiddagarna och bara med två timmar mellanrum på nätterna och förmiddagarna och det blir ingen ändring. Det var lika med min dotter och blev genast bättre med ersättning. Nu har vi börjat med ett mål på eftermiddagen och det ger stor förändring! Jag ska naturligtvis försöka fortsätta amma men har fått rådet av BVC att tilläggsmata också för att hans mage ska få pausa ibland också.
Jag tror att det är väldigt olika det med mjölken. Både jag och mamma har haft för tunn mjölk som sinat tidigt.
BVC vet tyvärr inte så mycket om amning. Bebisars magar behöver inte pausa utan det är fri amning som gäller. Vill man öka sin produktion så kan det vara amning flera gånger i timmen som gäller.
Jag ammade Milou född v33+2 tills han var 15 månader. Jag hade dock läst på massor om att amma prematurer innan och ammade Milou för första gången redan när han var 12 timmar. Första veckan ammade han ungefär en gång om dagen och sen ammade han varje mål när vi kom till samvården. Och efter ca 3.5 vecka när vi kom hem från neo så ammade han mer eller mindre fullt. Sonden drogs efter 4.5 vecka då hade han ammat fullt i 5 dagar och gått upp i vikt som han skulle. Han ammades fritt men inte mer sällan än var tredje timme.