• J0SEFINE

Föräldrapenning, något speciell situation..

Hej! Den 1a januari 2011 började jag ett nytt arbete med betydligt bättre lön än jag hade innan förra barnet föddes. I maj fick jag veta att vi väntar ett till barn och i slutet på maj vart jag sjukskriven pga att jag blev väldigt sjuk.. Är fortfarande sjukskriven och läkaren tror inte att jag kommer att kunna komma tillbaka till mitt arbete innan det här barnet föds 31/12-2011. Hann ju bara jobba ca 5 månader innan jag blev sjukskriven så.. Min fråga till er är om ni vet hur försäkringskassan kommer att ställa sig till min situation? Kommer jag att få fp baserat på mitt nuvarande arbete eller får jag samma som förra gången? Tacksam om någon känner igen sig eller bara har svar på min fråga:) Mvh Josefine

• Svar på tråden Föräldrapenning, något speciell situation..
  • Billabong

Var det en tillsvidareanställning du började i januari?
    I så fall kommer din SGI och Fp baseras på din nya heltidslön eftersom din AVSIKT var att jobba, att du blev sjukskriven var inget du planerade/valde. Iaf ser jag det så utifrån de upgifter du lämnar här.

Men om anställningen är tidsbegränsad kan det bero lite på anställningstiden...

Generellt är det bäst att ställa frågor om SGI och Fp i forumet Förälder/Föräldrapenning.

Svar på tråden Föräldrapenning, något speciell situation..