• Anonym (Bi-mamma)

Är jag överkänslig? Dagis och skvaller.

Jag bröt upp ett 10 år långt förhållande med min sambo (som var kvinna) för fyra år sedan. Kort därpå träffade jag min nuvarande livskamrat (som är man) och vi fick en dotter för 14 månader sedan. Mitt ex. är fortfarande mycket bitter över att jag träffat en annan, som dessutom är man, men vi är fortfarande vänner (då vi har gemensamma vänner). 

Nu har min dotter börjat på dagis (har varit där ett par månader) och det visar sig att där finns både personal och föräldrar till barn på vår avdelning som är gay (känner igen dem - min ort är ingen storstad) och som jag vet känner mitt ex. 
    Nu till mitt problem:
    Jag upplever att dessa personer tar avstånd från mig (väljer mitt ex sida av sympati?) och jag känner mig lite som "svikaren", som lämnat "klanen" för ett hetroliv. (När jag träffade min dåvarande sambo kände jag likadant - fast omvänt!!)  

Känner någon igen problemet? Kanske någon som separerat och träffat en ny som någon i personalen inte tycker om (oavsett sexualitet). Hur hanterar ni skitsnack bakom ryggen och hur håller ni masken uppe? Oroliga att barnen skulle behandlas annorlunda? 
    Att byta dagis är inte ett alternativ.

• Svar på tråden Är jag överkänslig? Dagis och skvaller.
  • Anonym

Jag uppfattar ditt inlägg som att du egentligen undrar hur du ska klara av att ens misstänka att någon pratar bakom din rygg, oavsett om det händer eller ej. Svaret på den frågan letar många efter, men jag tror att det handlar om att nä rman är tillräckligt mogen och erfaren så vet man att är man nöjd med sina egna livsval så spelar det egentligen väldigt liten roll vad andra tycker och tänker om det, bara man inte medvetet sårat någon samt tagit ansvar för om man råkat göra det oavsiktligt.

Just din specifika situation tror jag inte är så vanlig men vad finns för skäl att tro att någon skulle se ner på dig pga att du bytt partner? Vad partnerns kön har med saken att göra är svårt att se. 

Jag tror som sagt du är mest ängslig för att bli pratad om, men något riktigt skäl att någon skulle göra det undrar jag om det finns - vet du själv om det gör det?

Lycka till hur som helst! 

• Anonym (Bi-mamma)

Tack för ditt inlägg. Jag är väl överkänslig. Jag var mobbad hela min uppväxt och har svårt att tro att folk inte snackar skit bakom min rygg. Och när jag hört en person mumla på dagis något när jag gått förbi, så hajade jag till och tankarna började snurra.
    Att jag är mogen i mina beslut hoppas jag med mina 34år, men kanske har erfarenheterna gjort mig vek?
    Jag är kanske ensam om mitt speciella fall, men jag tror att det är jättevanligt att familjer splittras, nya partners kommer in i bilden som ska hämta och lämna barnen, med snack och skvaller som följd. Kanske speciellt i små orter som den jag bor i, där de inte finns mycket annat att prata om. Kanske ska man flytta till en större stad ändå...?!

Svar på tråden Är jag överkänslig? Dagis och skvaller.