fula konstiga namn???
varför ska ni döpa era barn till fula och konstiga namn??? jag förstår inte.. varför måste namnet vara så udda som möjligt?
varför ska ni döpa era barn till fula och konstiga namn??? jag förstår inte.. varför måste namnet vara så udda som möjligt?
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Jag har ett mycket vanligt förnamn och Sveriges vanligaste efternamn, det är inte speciellt kul det heller kan jag säga. Har aldrig varit ensam om mitt förnamn och haft lärare som blandat ihop mina betyg med någon annan med samma förnamn (till min nackdel då jag hade betydligt bättre betyg än henne.) Min bror däremot fick ett ovanligt namn och har alltid varit missnöjd med det så man blir nog aldrig helt nöjd...
Fast när vi valde namn till barnen var det inte med kriteriet att det skulle vara udda, men vi gillar helt enkelt inte namn som Daniel, Anna, Erik och liknande. Det är en smaksak och inget annat, kanske en generationsfråga också. Vår minsting har ett ovanligt namn, han heter Milian, och det beror bara på att vi inte kunde enas. Sambon ville ha Maximilian och det ville inte jag, jag ville ha ett kortare namn och gillar inte dirket Max så på skämt sa han: men bara Milian då? Så så fick det bli. Vi tycker att det är ett mjukt och fint namn och alla som känner honom tycker att det passar honom, men vi måste ofta upprepa namnet vilket är lite trist... Får se vad han kommer tycka om det när han blir äldre.
Tja, jag tycker ju "vanliga" namn som Johan, Erik, Sara, Elin, Anna osv är tråkiga och ganska fula. Jag är dessutom förskollärare och har jobbat med några hundra barn med olika namn genom året, vilket har lett till att jag har många associationer till många namn. En Ida för mig är en rödlockig envis tös, en Moa är busig och smal och ljushårig, en Ella har brunt hår och fräknar och gillar att måla, en Filip alldeles vitt babyhår och är intresserad av blommor osv. Därför har jag valt namn som är "blanka" för mig, som jag inte har en förutfattad mening om.
...och då blev det rätt ovanliga namn.
Åslög - kvinnonamn
Rutger - mansnamn