• Anonym

Farföräldrar

Jag har en undran om vad för förväntningar man kan vänta sig av min sambos  föräldrar gentemot mina barn?jag har en sambo sen 2år tillbaka och han har en son,själv har jag 2 barn men vi har inga gemensama.Min sambos föräldrar tittar enbart på sitt biologioiska barbarns träningar,matcher mm.De har aldrig varit intresserade av att titta på mina barn.Nåt som även jag reagerat på är att när  barnen varit hemma själva vid lov har de enbart ringt el kommit över el erbjudit sig barnvakt när deras biologiska barnbarn varit hemma och inte när mina barn har varit ensama hemma.Det gäller även min sambo,han ringer el tittar inte förbi om det enbart är mina barn hemma.Det här sårar mig,vi har varit tillsamans över 2år och har precis köpt radhus och menar allvar med vår relation.Jag har inte mina färäldrar el familj el släktingar där vi bor och på nåt vis har jag haft en förhoppning att de skulle bli "farföräldrar" åt mina barn med.Det här gör att jag känner mig ledsen och fundersam om att de inte har accepterat mig och mina barn.

• Svar på tråden Farföräldrar
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Det är inget fel på dina förväntningar men det kan vara så att de inte stämmer överens med sin sambos föräldrars inställning. Kanske är det också så att de är ovana vid situationen och vet inte hur de skall förhålla sig. Det behöver inte alls vara så att de inte accepterat dig och dina barn. I första hand tycker jag att du skall prata med din sambo om hans tankar och tänkbara förklaringar. Sedan kan man tänka sig att du närmar dig hans föräldrar genom att säga att du skulle tycka om att de kunde vara barnvakt även till dina barn. Visa att du värdesätter dem och att de är viktiga personer i ditt och barnens liv. Sedan får du se hur de reagerar och beter sig. Det beror ju också mycket på dem och hur de fungerar, hur pass spontana eller reserverade de är.

Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Farföräldrar