sluta amma - ge ersättning?
Vill sluta amma helt o ge ersättning. eller alternativt amma lite o ge ersättning. Någon som provat. Hur gör mn med mjölken om man ska sluta helt så den går u o inte producerar mera.
Vilken ersättning kan ni rek?
Vill sluta amma helt o ge ersättning. eller alternativt amma lite o ge ersättning. Någon som provat. Hur gör mn med mjölken om man ska sluta helt så den går u o inte producerar mera.
Vilken ersättning kan ni rek?
Hur gammalt är barnet?
Prata med din bvc-sköterska för råd. Jag undrar varför du vill sluta amma men det har jag inte med att göra. Men ring ditt bvc imorgon och be om råd.
Beror på hur mycket mjölk du har.... Jag hade väldigt lite ( därför jag slutade ) så jag kunde sluta tvärt. Har du mycket får du trappa ner, ge mindre så produceras det mindre. Vill du sluta helt så låt barnet bara suga så att det inte spänner länge...ge sedan flaska.
Prata med bvc, de SKA kunna ge hjälp och råd.
Angående sort/märke är det svårt att säga nåt generellt för jag tycker det verkar som att olika barn reagerar olika på olika märken (när man läser t.ex. här på fl). Vi har kört BabySemp till vår stora tjej (hon fick från födseln) och samma till lillkillen som är 2 v nu. Tjejen mådde bra på det och lillen verkar det gå bra för också.
Och ett litet tips för bebbens mage (som brukar krångla lite när man börjar ge ersättning): skaffa Sempers probiotiska magdroppar från apoteket! Hjälper fint.
Bra läsning om flaskmatning: http://www.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a115.html
Annika helt enkelt: Jo, Hipp har ersättning men det säljs nog inte överallt. Tror vårt Coop har den men inte Ica.
Hejsan!
När jag skulle sluta amma så gjorde jag så att jag bytte ut ett amningmål i taget. Lillan var då ca fyra månafer men jag tror inte det spelar någon roll.... Jag upplevde att det var bra att ta det lite långsamt, så att brösten inte blev sååå spända. Ett amningsmål i taget och så sakta trappa ner, ca ett amingsmål mindre per dag = ett flasmål extra..... Tycker att det var jätte svårt att hitta information kring hur man skulle gå tillväga för att sluta amma =(, men hoppas att detta blir bättre med tiden.
På din andra fråga, vilken ersättning som är bäst så tror jag det bästa är att lyssna på din bebis. För oss så fungerade både semper och nestlé lika bra,,,
Jag var tvungen att sluta amma av medicinska skäl efter 5 mån. Då åt min son redan ett grötmål och lunch (ammade i övrigt fullt). Nedtrappningen tog bara 3-4 dagar och jag ammade bara när mina bröst var så fulla att det gjorde ont. Ingen mjölkstockning och sedan var mjölkproduktionen i princip noll. Använder baby semp 2 och mam ultivent flaskor vilka han tog direkt. Ger mat/flaska när han verkar hungrig (ca var 3e timme på dagen och en flaska på natten). Är fascinerad av hur snabbt och lätt det gick och kan verkligen förstå att man ska hålla sig ifrån flaskan om man vill fortsätta amma. Nu blir sonen tokig när han ser flaskan och bryr sig inte alls om brösten (vilka han älskade innan). Jag är glad att jag kan ta min medicin så att jag kan må bättre.
Lycka till!
Hipp är en ekologisk modersmjölksersättning