• Persemona

    Någon som valt bort dagis helt och hållet?

    Ni som varit hemma med barnen tills skolan började. Vad har gjort att ni valt det? Dagis känns som ett alternativ för de som jobbar, om man är hemma så varför dagis? Jag letar alltså svar från de som är POSITIVA till att vara hemma länge. Att det är bra att vara hemma med mamma/pappa är jag övertygad om, men hur länge?

  • Svar på tråden Någon som valt bort dagis helt och hållet?
  • chokladkaffe
    piggelinis skrev 2011-10-20 21:08:01 följande:
    Ha ha! Bra sagt. Jag håller med. :)

    Fast att folk blir provocerade är väl inte svårt att förstå. För min del är det provocerande att man har så mycket pengar att man kan klara sig på en lön i kombination med att man är så himla säker på att det är det bästa för barnen. Jag har faktiskt aldrig stött på en hemmamamma som säger "jag är så glad att ha möjligheten att göra det här, kanske mest för min egen skull även om jag tror det är bra för barnen". Hade någon uttryckt sig så hade jag nog haft lättare att inte bli lite provocerad. Många familjer sliter ju med att få ekonomin att gå runt och vill dela barnen och ansvar mellan sig.
  • chokladkaffe
    chokladkaffe skrev 2011-10-21 08:36:07 följande:

    Fast att folk blir provocerade är väl inte svårt att förstå. För min del är det provocerande att man har så mycket pengar att man kan klara sig på en lön i kombination med att man är så himla säker på att det är det bästa för barnen. Jag har faktiskt aldrig stött på en hemmamamma som säger "jag är så glad att ha möjligheten att göra det här, kanske mest för min egen skull även om jag tror det är bra för barnen". Hade någon uttryckt sig så hade jag nog haft lättare att inte bli lite provocerad. Många familjer sliter ju med att få ekonomin att gå runt och vill dela barnen och ansvar mellan sig.

    Men nu var det en tråd om positivt att vara hemma så jag ska stoppa mig själv här. Klart barn mår bra av att vara med sina föräldrar lite längre än 18mån om det finns möjlighet Dock tror jag man ska fundera över lite fallgropar, precis som man kanske ska göra när man har barn på förskolan.
  • Persemona
    chokladkaffe skrev 2011-10-21 08:36:07 följande:
    Fast att folk blir provocerade är väl inte svårt att förstå. För min del är det provocerande att man har så mycket pengar att man kan klara sig på en lön i kombination med att man är så himla säker på att det är det bästa för barnen. Jag har faktiskt aldrig stött på en hemmamamma som säger "jag är så glad att ha möjligheten att göra det här, kanske mest för min egen skull även om jag tror det är bra för barnen". Hade någon uttryckt sig så hade jag nog haft lättare att inte bli lite provocerad. Många familjer sliter ju med att få ekonomin att gå runt och vill dela barnen och ansvar mellan sig.
    Som sagt så är detta fel riktning, men måste bara säga att vi INTE har mycket pengar. Man får hitta olika sätt att få ihop det. Man kan inte få allt och tiden med mina barn är viktigast. Visst jag älskar att vara hemma, men det gör även mina barn. Hade jag inte velat detta så hade jag ju inte kunnat vara en bra mamma och tro inte att vi bara lullar runt hela dagen. Vi jobbar minst lika hård som vem som helst. 
  • chokladkaffe
    Persemona skrev 2011-10-21 20:35:01 följande:
    Som sagt så är detta fel riktning, men måste bara säga att vi INTE har mycket pengar. Man får hitta olika sätt att få ihop det. Man kan inte få allt och tiden med mina barn är viktigast. Visst jag älskar att vara hemma, men det gör även mina barn. Hade jag inte velat detta så hade jag ju inte kunnat vara en bra mamma och tro inte att vi bara lullar runt hela dagen. Vi jobbar minst lika hård som vem som helst. 
    Jag är själv hemma med två barn så jag vet man inte lullar runt, men om du bara har ett barn hemma skulle jag vilja säga du lullar runt

    Skämt åido, men det är just den här attityden som stör mig hos folk som är hemma. Den är rätt dryg och förutsätter att alla som har dagis till sina barn är folk som ska tjäna massa pengar och ha dyra grejer. Det är provocerande, egentligen inte att någon är hemma.
  • Makadam

    TS: inte läst hela tråden, bara din start och blir inte riktigt klok på vad du undrar över?
    Är det korrekt att du vill höra hur länge det är optimalt att vara hemma (innan skolstart)?

  • Makadam
    chokladkaffe skrev 2011-10-21 08:36:07 följande:
    Fast att folk blir provocerade är väl inte svårt att förstå. För min del är det provocerande att man har så mycket pengar att man kan klara sig på en lön i kombination med att man är så himla säker på att det är det bästa för barnen. Jag har faktiskt aldrig stött på en hemmamamma som säger "jag är så glad att ha möjligheten att göra det här, kanske mest för min egen skull även om jag tror det är bra för barnen". Hade någon uttryckt sig så hade jag nog haft lättare att inte bli lite provocerad. Många familjer sliter ju med att få ekonomin att gå runt och vill dela barnen och ansvar mellan sig.
    Madeleineh; jag kan säga så här; Jag är hemma därför att jag är fullt övertygad om att det är det bästa för vårt barn och för oss som familj, som helhet.

    Självklart är jag glad att jag har möjligheten, men det är inte för att vi har ett överskott av pengar.
    När jag pratar/läser med/om de som väljer att vara hemma längre än idag (enligt mig) standardiserade 18 månader så är det inte de som har de bästa/mesta/största ekonomiska förutsättningarna utan det är de som är villiga att downsiza t ex.
    De jag känner som har sina barn på dagis - det är de som har goda ekonomiska förutsättningar och som i en del fall har mycket föräldradagar kvar att ta ut.
    Så, det är mina erfarenheter av hur människor prioriterar.
  • chokladkaffe
    pMakadam skrev 2011-10-22 13:32:58 följande:
    Madeleineh; jag kan säga så här; Jag är hemma därför att jag är fullt övertygad om att det är det bästa för vårt barn och för oss som familj, som helhet.

    Självklart är jag glad att jag har möjligheten, men det är inte för att vi har ett överskott av pengar.
    När jag pratar/läser med/om de som väljer att vara hemma längre än idag (enligt mig) standardiserade 18 månader så är det inte de som har de bästa/mesta/största ekonomiska förutsättningarna utan det är de som är villiga att downsiza t ex.
    De jag känner som har sina barn på dagis - det är de som har goda ekonomiska förutsättningar och som i en del fall har mycket föräldradagar kvar att ta ut.
    Så, det är mina erfarenheter av hur människor prioriterar.
    Jag tycker inte du har en taskig attityd heller, från vad jag känner dig i andra trådar Det är inte att vara hemma som är problemet utan attityden mot de som inte är det. Nu ska jag lämna tråden här för det var inte mitt agg mot oödmjuka hemmamammor som var ämnet i tråden, det får ju även jag respektera
  • lillronya

    Vi har valt bort dagis.


    Anledningen är att själva vill fostra våra barn, se deras framsteg och vara en del av deras liv mer än bara en stund på kvällen och helgen.


    Vi har dock inte råd att en av oss är hemma helt och vill inte det heller för vi vill BÅDA ta del av barnens liv ordentligt. Vi vill inte att en av oss ska jobba mycket för att den andra ska kunna vara hemma.


    Vår lösning är att jobba om varandra.


    Vi jobbar båda inom omsorgen och har arbetstid dygnet runt alla veckans dagar enligt scheman.


    Eftersom våra chefer samarbetar så har de hjälpt oss så att våra scheman klaffar ganska bra med varandra. Varannan helg jobbar vi båda och ses inte så mycket. De äldra barnen passar då sina småsyskon några timmar vilket är en överenskomelse vi har i familjen. Inget de är tvingade till.
    Men det är värt pusslandet och att vissa dagar inte ses så mycket, för vi har nog mycket mer tid tillsammans ändå än de som jobbar dagtid båda.

    Vi är otroligt tacksamma för att vi har fått ha det såhär och att barnen får vara hemma till skolstart.
    Våra två åldsta barn var lite på dagis när de var små för att vi inte kunde lösa det på annat sätt och det är inget fel i det. Men det är såhär vi vill ha det.


    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio > www.femsmahjartan.blogspot.com <
  • iolanthe

    Jag har inte valt bort dagis helt och hållet, men svara ändå. Jag är hemma med lillan som är 2,5 år, hon ska börja dagis nästa höst då hon är 3 år och 3 mån. Vilket känns sådär, helst skulle jag ha henne hemma tills hon är 4, men nu går inte det.

    Stora började i dagis när hon var 4 och det gick toppen, ingen inskolning behövdes och hon älskade det från dag 1. Nu går hon 24 timmar i veckan fördelat på 4 dagar, men skulle gärna gå mer. Jag kan tycka att det är mycket när jag själv är hemma, men det är för hennes skull. Precis som lövet skrev så bor vi ett barntätt område, men alla dom andra barnen är på dagis så det finns ingen att leka med. ÖF besöker vi varje vecka, men inte finns det nån för en 5-åring att leka med där, faktum är att 2,5-åringen ofta är det som är äldst.

  • brünnhilde

    För oss har målet varit att hålla barnen hemma tills de fyller tre. Sedan behöver de social träning och då tror jag förskola kan vara bra.

    Jag säger inte att dagis inte är bra för de yngre, men jag anser att det inte behövs för barnens skull, utan för föräldrarnas skull.

  • ViVäntarLois

    Lillan är knappt 5 månader än så länge så jag ska inte vara för kaxig med vad vi gör om dagarna och hur det kommer påverka henne vid skolstart t.ex. Jag har även valt att studera heltid och jobba lite extra just för att inte "lulla runt" så mycket. 

    Men vår plan är att ha henne hemma länge. Just nu är det jag som är hemma på heltid (pluggar distans så passar på när hon sover) men min man har arbetat 6 veckor totalt sedan hon föddes så oftast är vi hemma tillsammans. Vi kommer fortsätta så här tills hon är ett år, då börjar jag en mer bunden utbildning och pappan är föräldraledig istället. Efter 2-årsdagen kan vi nog gå lite i skift, ta hjälp av lillans släktingar ibland osv. 

    Ang. aktiviteter så är vi redan stammisar på öppna förskolan, finns två riktigt bra i vårt närområde. Inför framtiden tror jag också att besök på museum, 4H-gården, turistsevärdheter, simhallen, skogen osv. kommer ta mycket tid :) Vi har hundar som behöver stimulans också så mycket tid spenderas i naturen. Släkten bor nära och de besöker vi också. Jag tror att barn lär sig mycket genom att vara med i vardagen!

  • MammaOchMatte
    chokladkaffe skrev 2011-10-21 08:36:07 följande:
    Fast att folk blir provocerade är väl inte svårt att förstå. För min del är det provocerande att man har så mycket pengar att man kan klara sig på en lön i kombination med att man är så himla säker på att det är det bästa för barnen.
    Hur menar du då? Jag och min sambo levde på 14000 kr tillsammans under vård studieperiod, det var hundratals andra i vår högskola som levde på ynka 8000 kr var/månad. Vårt barn kostar inte mer än de 5000 kr/månad extra som vi får idag (vi har 19000 kr i månaden att leva på).
  • brünnhilde
    chokladkaffe skrev 2011-10-21 08:36:07 följande:
    Fast att folk blir provocerade är väl inte svårt att förstå. För min del är det provocerande att man har så mycket pengar att man kan klara sig på en lön i kombination med att man är så himla säker på att det är det bästa för barnen. Jag har faktiskt aldrig stött på en hemmamamma som säger "jag är så glad att ha möjligheten att göra det här, kanske mest för min egen skull även om jag tror det är bra för barnen". Hade någon uttryckt sig så hade jag nog haft lättare att inte bli lite provocerad. Många familjer sliter ju med att få ekonomin att gå runt och vill dela barnen och ansvar mellan sig.
    ?

    Vi har i omgångar levt på runt 15000/mån för att kunna vara föräldralediga (två vuxna två barn). Med räkningar och hyra på 10000 har vi får vända på varenda krona för att få det att gå runt. Men vi tycker det är värt det, och det känns som om barnen tycker det också.
  • iolanthe
    chokladkaffe skrev 2011-10-21 08:36:07 följande:
    Fast att folk blir provocerade är väl inte svårt att förstå. För min del är det provocerande att man har så mycket pengar att man kan klara sig på en lön i kombination med att man är så himla säker på att det är det bästa för barnen. Jag har faktiskt aldrig stött på en hemmamamma som säger "jag är så glad att ha möjligheten att göra det här, kanske mest för min egen skull även om jag tror det är bra för barnen". Hade någon uttryckt sig så hade jag nog haft lättare att inte bli lite provocerad. Många familjer sliter ju med att få ekonomin att gå runt och vill dela barnen och ansvar mellan sig.
    Varför är det provocerande att säga att man gör det för att det är bäst för barnen, jag måste väl få stå för mina val och inte släta över för att trampa nån annan på tårna. Hur kan det vara fel att stå för vad som är bäst för vår familj och våra barn. Och jag är väl extra provocerande då, med en man som jobbar varannan vecka och ändå tjänar så pass bra att vi inte behöver vända på slantarna, tex. åker vi på solsemester varje år.
  • vittra

    Vi har inte valt bort dagis helt och hållet, vi skulle kunna ha båda barnen hemma men äldsta började gå allmän förskola vid ca 3½ års ålder. Yngsta däremot som bara är 1 år är hemma fortfarande. Äldsta behöver träffa barn i sin egen ålder och de barn hon brukade träffa någorlunda regelbundet tidigare har vi tyvärr tappat kontakten med. Vi har numera ingen i vår umgängeskrets med barn i någorlunda samma ålder som vi kan träffa regelbundet. Visst vi har vänner som vi kanske träffar en gång i halvåret eller om man har tur varannan månad. Men ärligt talat är det inte tillräckligt för henne som nu är 4 år gammal. Hon har fått ett mycket större behov av vänner, och tyvärr kan inte vi tillgodose det i nuläget. Vi har inte bott i vårt område så länge och känner inga här omkring, det är väldigt synd... grannarna har barn som är bara något år äldre men de totaldissade dottern i somras när de var ute och lekte här i krokarna, de kanske tyckte hon var för liten? Kanske blir bättre nästa sommar! Hade vi haft ett större socialt nätverk med jämnåriga vänner till henne som man kunde träffa på dagar och helger så skulle jag med största sannolikhet aldrig ha lämnat henne på förskolan, ens dessa 15 timmar i veckan.

    Men jag är alltså positiv till att ha barnen hemma länge. Men det beror ju väldigt mycket på vilken livssituation man har också, om det kan fungera så pass länge som ända upp till skolåldern. Ett barn över 3-4 år ställer ju helt andra krav på socialt umgänge än vad en 1-3 åring gör som främst bara behöver föräldrarna.

  • vittra

    Angående ekonomi så har vi absolut inte några större mängder pengar, vi får det att gå runt men inte mycket mer än så! Vi försöker lösa vardagen så gott det gör, och vi gör det ju för barnens skull! Det är ju deras behov att få växa upp med en familj, vi tycker det är en självklarhet man får räkna med när man skaffar barn att man under ganska många år inte kan räkna med högsta möjliga ekonomiska standard. Vi prioriterar alltså barnen framför ekonomin. I nuläget jobbar vi båda två deltid, vi går omlott. Som sagt, vi löser det så att det går runt utan att det ska behöva bli på bekostnad av barnens behov, men överskott har vi knappast

  • Lääängtar

    Vi har inte mycket inkomster men klarar oss bra på det vi har:) Vi använder bara så mycket som vi har att spendera. Vi får mellan 12000-15000 kr per månad beroende på hur mycket min man arbetar på sidan om studierna och det blir inte mycket över men vi klarar oss fint och behöver ändå inte spara in på mycket:) Iofs. har vi bara ett barn till så får se hur det går sen när nästa kommer om några månader;)


    junimamma.blogspot.com 20 år, fru, mamma & gravid
  • Otäck
    Saian skrev 2011-09-30 19:42:27 följande:
    Vet inte om det hör till sakfrågan men ändå;

    Jag och min två år äldre bror var hemma tills det var dags att börja skolan. Om man man ens kan härleda vissa personlighetsdrag som vi båda har till detta så skulle jag säga att vi båda är: trygga i oss själva, påhittiga (pga mycket ensamlek?) ensamvargar som inte är helt asociala men som trivs bra att vara själva och är något obekväma när det kommer till större sällskap och människor vi inte känner så väl. Vi var båda en del av gemenskapen i skolan, inte utanför på något sätt. Men vi har fått lära oss en del sociala regler lite högre upp i åldrarna än vad som kanske är brukligt. Vi är dessutom lite ego men ändå empatiska. Båda har valt att ha ett fåtal nära vänner som vi skulle gå genom eld och lågor för istället för en stor bekanskapskrets där många är ytliga vänner.

    Kanske skulle vi ha blivit såhär även om vi gick i förskola, dvs att det har mer med uppfostran att göra men på nåt sätt så tror jag ändå att det bidragit att vi var de enda ungarna i grannskapet som gick hemma på dagarna.
    Jag å andra sidan började på dagis vid tre års ålder. Egentligen, enligt min mor så vantrivdes jag inte på dagis och det fungerade inte dåligt annat än att jag grät när hon gick. Jag å andra sidan minns förvisso gården, sandlådan och att vi letade nyckelpigor som lek (det var extra häftigt om man hittade en sådan där svart med gula prickar, om ni vet) och hur vi ritade inomhus men starkast minne har jag av fönstret där jag stod och grinade varje dag när mamma gick. Det är också det enda minne jag har som är emotionellt - dvs jag kan till viss del känna hur jag kände då. Hur som haver så blev jag inte mer social av att vara ett dagisbarn. Jag trivdes bäst ensam på mitt rum hela uppväxten och än idag trivs jag ensam och har få, ytliga vänner och har alltid haft. Jag tror inte det är dagis som skapar folks sociala förmåga egentligen. Det låter ju liksom logisk om det vore så, men det känns osannolikt.
Svar på tråden Någon som valt bort dagis helt och hållet?