Hans partner är såklart inte överlycklig men har valt att se möjligheten istället för hindret.
Anledningen till hans snedsteg var att de haft svårigheter under en längre tid med att kunna få barn själva.
Därför känns det ännu mindre rätt att jag ska lägga beslag på det här barnet när de kan förvalta detta liv så mycket bättre än vad jag har möjlighet till.
sahara sahara skrev 2011-09-09 14:44:12 följande:
Juridiskt sett är det inga problem, förutsatt att barnets pappa är gift med sin partner, och inte bara sambo, samt att de har en stabil hemmiljö.
Om du inte är gift får du ensam vårdnad först. Efter faderskapsutredningen kan ni ansöka om gemensam vårdnad, och sen kan pappans partner ansöka om styvbarns-/närståendeadoption i tingsrätten.
Om jag avsäger mig vårdnaden till förmån för att fadern får ensam vårdnad, blir jag då underhållsskyldig?
Hur de gör med adoptionen är upp till dem och socialtjänsten, men min önskan är att barnet får växa upp med sin far och att han gör det bästa av situationen dvs ger barnet en till förälder så att barnet får två ansvarsfulla vuxna som ombesörjer barnets behov och alltid sätter det främst.