• Anonym

Kan man avsäga sig föräldraskap/vårdnaden?

Om jag föder ett barn med avsikten att barnet ska bo med sin pappa, kan jag då helt avsäga mig föräldraskapet och vårdnaden?
    Pappans önskan är att hans partner adopterar barnet och att de tillsammans tar hand om barnet.

• Svar på tråden Kan man avsäga sig föräldraskap/vårdnaden?
  • Anonym (soc.)

Ja du kan välja att adoptera bort barnet. Det är enda sättet att avsäga sig "föräldrarskapet" Vårdnad eller umgänge kan inte nån tvinga dig att ha. Du behöver inte ens träffa barnet om du inte vill. Den som ska adoptera måste dock genom utredning godkännas som lämplig.

Vad i hela friden får dig att fatta detta drastiska val?

• Anonym

Jag väntar barn med en man jag inte har några känslor för och som jag inte vill leva med.
    Barnet var oplanerat och jag fick veta det ganska sent.
    Abort är uteslutet.
    Jag har redan ett barn att ta hand om och min ekonomi tillåter inte fler barn.
    Jag känner därför att det vore det bästa om barnet fick växa upp med sin far som känner 100% för det här barnet och har alla de rätta förutsättningarna.
    Jag önskar också gärna att hans partner ansöker om att få adoptera barnet då de tillsammans skulle bli utmärkta föräldrar. 

• Husis

Ett modigt val. Att se utifrån barnets bästa, så det får en så bra uppväxt som möjligt.

• Anonym

men vad tycker hans partner om denna affär med dig

• sahara sahara

Juridiskt sett är det inga problem, förutsatt att barnets pappa är gift med sin partner, och inte bara sambo, samt att de har en stabil hemmiljö.

Om du inte är gift får du ensam vårdnad först. Efter faderskapsutredningen kan ni ansöka om gemensam vårdnad, och sen kan pappans partner ansöka om styvbarns-/närståendeadoption i tingsrätten.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Anonym

Hans partner är såklart inte överlycklig men har valt att se möjligheten istället för hindret.
    Anledningen till hans snedsteg var att de haft svårigheter under en längre tid med att kunna få barn själva.
    Därför känns det ännu mindre rätt att jag ska lägga beslag på det här barnet när de kan förvalta detta liv så mycket bättre än vad jag har möjlighet till.

sahara sahara skrev 2011-09-09 14:44:12 följande:
    Juridiskt sett är det inga problem, förutsatt att barnets pappa är gift med sin partner, och inte bara sambo, samt att de har en stabil hemmiljö.

Om du inte är gift får du ensam vårdnad först. Efter faderskapsutredningen kan ni ansöka om gemensam vårdnad, och sen kan pappans partner ansöka om styvbarns-/närståendeadoption i tingsrätten.
     Om jag avsäger mig vårdnaden till förmån för att fadern får ensam vårdnad, blir jag då underhållsskyldig?
    Hur de gör med adoptionen är upp till dem och socialtjänsten, men min önskan är att barnet får växa upp med sin far och att han gör det bästa av situationen dvs ger barnet en till förälder så att barnet får två ansvarsfulla vuxna som ombesörjer barnets behov och alltid sätter det främst. 
  • MammaBella

Vill bara säga att jag tycker du är otroligt stark. Även om faders partner kanske inte tycker att det idealiskt så måste det ju bli bra i slutändan. Om deras problem hängde på barnlös het så ger du dom verkligen något stort. Kan du inte boka tid hos soc så ni kan komma och prata hela bunten`?

• sahara sahara

Jag är ingen expert, men såvitt jag vet kan man inte avsäga sig föräldraskap med mindre än att någon annan adopterar barnet. Däremot är ju det en fråga mellan dig och pappan. Säger han att han inga pengar vill ha så slipper du ju betala, men han kan när som helst så länge barnet är minderårigt (eller går i skolan, tror jag) begära pengar.

Och ska det ske en adoption måste ju du lämna samtycke.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-09 14:51:56 följande:
     Om jag avsäger mig vårdnaden till förmån för att fadern får ensam vårdnad, blir jag då underhållsskyldig?
    Hur de gör med adoptionen är upp till dem och socialtjänsten, men min önskan är att barnet får växa upp med sin far och att han gör det bästa av situationen dvs ger barnet en till förälder så att barnet får två ansvarsfulla vuxna som ombesörjer barnets behov och alltid sätter det främst. 

Så länge du är förälder (alltså inte har adopterat bort barnet) så är du underhållsskyldig. Men, som sagt, om pappan inte begär några pengar så behöver du inte betala.

• Anonym (soc.)

Ser inte den omedelbara kopplingen till föräldrarskap och ekonomisk förmåga. Du kan ju ändå finnas där för ditt barn känslomässigt även om barnet bor hos pappan och hans sambo. Då har barnet 3 betydelsefulla vuxna i sitt liv istället.

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2011-09-09 14:25:56 följande:
    Om jag föder ett barn med avsikten att barnet ska bo med sin pappa, kan jag då helt avsäga mig föräldraskapet och vårdnaden?
    Pappans önskan är att hans partner adopterar barnet och att de tillsammans tar hand om barnet.

Vårdnaden kan du överlåta till pappan ensam i samband med att faderskapet bekräftas hos familjerätten. Adoptionssamtycke får du skriva på först efter 6 veckor om pappan är gift och hans partner vill och befinns lämplig att adoptera ... vårdnaden kan man komma överens om hos soc/familjerätten per omgående efter barnets födelse, men adoption måste prövas i domstol och tar månader.
  • LivL

Som (soc.) skrev, du kan väl finnas i barnets liv?? Ha barnet varannan helg kanske?

• Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2011-09-09 22:29:09 följande:
    Vårdnaden kan du överlåta till pappan ensam i samband med att faderskapet bekräftas hos familjerätten. Adoptionssamtycke får du skriva på först efter 6 veckor om pappan är gift och hans partner vill och befinns lämplig att adoptera ... vårdnaden kan man komma överens om hos soc/familjerätten per omgående efter barnets födelse, men adoption måste prövas i domstol och tar månader.
    Tack för ditt utförliga svar!
    LivL skrev 2011-09-10 12:38:19 följande:
    Som (soc.) skrev, du kan väl finnas i barnets liv?? Ha barnet varannan helg kanske?
    Nej, jag vill inte finnas i barnets liv.
    Som jag redan har förklarat så varken vill jag eller kan jag ha fler barn än det jag redan har.
    Därför är det allra bäst om pappan tar hela ansvaret och då gärna tillsammans med sin partner.

• Anonym (samma sits.)

För 3 år sen lät ja pappan till mitt barn få vårdnaden, Har 2egna å inte ekonomi som klarade 3. Pappan å hans tjej adoptera barnet å fick m sig honom hem samma dag från BB. Paret va underbara, ja va trygg m att lämna mitt barn hos pappan och hans nya. 2 år senare lämnade tjejen mitt ex, otrogen, begärde ensamvårdnad å vann, flyttade till Umeå å pappan e kvar i sthlm. Nu har de gått 1 år, å biologiska pappan som förlorade vårdnaden har träffat sitt barn 3ggr, då adoptivmamman hälsat på släktingar i sthlm. Nu har hon ny man, å ett till barn. Pappan kan inget göra för tillfället. Mitt råd... Ge hela vårdnaden till pappan, men gå inte m på adoption förrän efter 6 mån lr så. Ett förhållande som verkar stabilt å.tryggt kan ändras efter ett barn kommit in i familjen. Vill inte påverka dig, men mitt ex som e biologisk pappa till pojken fått inte träffa sitt barn mer, trots Att han lät sin då fru att adoptera...

• Anonym

Vill tillägga att de va tjejen som va otrogen inte mitt ex.

• cosacken

kan man avsäga sig fderskap till sitt barn som är 34 år. han vill inte ha någon kontakt med mig sen 2002 och hälsar inte ens på mig

Svar på tråden Kan man avsäga sig föräldraskap/vårdnaden?