• Anonym

Kan man få lusten tillbaka efter åtta år?

Hej,
    min man och jag har varit ett par i elva år och har två barn, 4 och 2 år. I början var väl sexlivet som för de flesta andra, men ganska snabbt började det gå utför. Det började med att jag inte blev våt, vilket gjorde mig frustrerad eftersom jag fortfarande kände lust. Det var i och för sig lätt fixat med glidmedel, men där någonstans började också själva lusten att dala.

Redan efter ett par år tillsammans var lusten i princip helt borta. Jag ville ha lust, men den fanns helt enkelt inte där. Till en början gick jag med på att ha sex ändå, och efter långa förspel tyckte jag ändå att det var skönt. Men efter ett tag på det sättet kändes det konstigt att börja ha sex utan att lusten fanns där från början.

Ett tag kändes det som att vi provade "allt". Jag försökte med s k lusthöjande piller, vilket inte hade någon som helst effekt annat än på plånboken. Vi försökte med krämer och oljor. Jag slutade med p-piller för att se om hormonerna kunde göra skillnad, men ingen förbättring. Ett tag gick jag in i en depression (inte pga sexbristen) och åt antidepresseiv medicin, vilket förstås inte hjälpte till på ett positivt sätt för sexlivet. Jag har dock inte ätit medicinen de senaste fem åren. Så kom barnen - som tur är har jag haft väldigt lätt att blir gravid.

Nu är sexlusten om möjligt ännu lägre, ja helt obefintlig, och jag känner att jag skulle kunna leva utan sex resten av livet. Jag känner inte ens att jag skulle vilja ha lust, och tanken på sex kan rentav kännas motbjudande. Det enda som gör att jag kanske vill ändra på situationen skulle vara för min mans skull. I nuläget har vi sex kanske en gång varannan månad på sin höjd.

Jag har läst flera frågor här där du svarar att man inte kan stressa fram lusten, att det måste få ta sin tid. Min har varit borta i uppskattningsvis sju-åtta år. Finns det någon som helst chans att få den tillbaka efter så lång tid? Och hur gör man i så fall?

Kan tillägga att min man med åren lagt på sig en hel del i vikt, och den senaste tiden har jag känt att jag nästan måste vända bort blicken när jag ser honom naken. Det finns liksom inget som attraherar mig med den kroppen. Han ser verkligen ut som en tjock gubbe trots att vi inte ens är 40. Och han blir otroligt irriterad om jag någon gång skulle antyda att han kanske borde göra något åt vikten. Han tycker att jag borde älska honom som han är. Jag älskar honom som person, men jag kan inte känna attraktion till hans kropp.

Jag har också känt att jag kanske skulle behöva börja med antidepressiv medicin igen, för min allmänna olustkänsla med tillvaron, men jag är rädd att det skulle vara den totala dödsstöten för sexlivet någonsin. Märkligt att mediciner som ska få en att må bättre samtidigt är döden för sexlivet.

Har du några tips till mig? 

Hälsningar från
    en ledsen person  

• Svar på tråden Kan man få lusten tillbaka efter åtta år?
  • sexologen

Hej!

Det första du måste vara ärlig med är om du vill ha tillbaka din sexlust eller inte. Du måste också fundera över hur din lust såg ut när den var bra. Vad fick dig att tända? När blev du våt? I vad attraheras du? Hur såg ditt liv ut då och hur ser det ut nu?

Du skriver att du nu vill börja med antidepressiva medel igen för att livet just nu känns jobbigt och att det kan vara dödssöten för din sexlust. Jag tror på att livet och hur du mår som människa spelar en avgörande roll för om du känner sexuell lust eller inte. Om du i din vardag inte mår bra är det svårt att bara trycka på en knapp för att få igång sexlusten. Ibland kan därför en kort tids medicinering hjälpa upp en person från att "ramla i diket" och därefter är det lättare att arbeta med sexualiteten och lusten. En sexuell lust kräver en lust och en nyfikenhet inför livet, vardagen och den partner man ska ha sex med.

Sexualiteten är hela människan. Lusten är du. Hur du vill ha din sexualitet och din lust är bara du som kan bestämma. En sexolog kan hjälpa dig att hitta lösningar som passar just dig, men det är du som bestämmer hur du vill ha det.

Jag förstår att det här känns jobbigt för dig, men för att ta dig ur detta måste du våga ställa rätt frågor till dig själv och se framåt: hur vill du leva ditt liv?

Ta hand om dig!

Hälsningar
    Sara Dahlin             

• Anonym

Men om mitt ärliga svar på den första frågan är att jag inte vill ha tillbaka min sexlust, åtminstone inte för min egen skull - menar du att jag då ska nöja mig med det konstaterandet och hoppas att min man tycker att det inte gör något? Eller vad skulle vitsen vara med att ställa sig den frågan? För min egen del skulle ju allt bli mycket lugnare om jag slapp stressen (gentemot min man) över att aldrig ha lust, om jag kunde vila i mitt eget beslut att jag helt enkelt inte vill ha vare sig sex eller lust. Men det känns inte som att livet i tvåsamhet är så enkelt.

• sexologen

Just nu kanske det är rätt beslut för dig. Just nu kanske du behöver som du skriver få vila från stressen och som jag vill översätta till kravet från din man. Det är svårt att känna lust om man inte får tid på sig att faktiskt känna efter själv. Din man kanske just nu måste låta dig få vila i ditt beslut och möjligen är det det här du behöver för att hitta tillbaka till din egen lust och sexualitet igen, en paus. Du har huvudrollen i ditt liv och du bestämmer hur du vill ha det för att du ska må bra.

Hälsningar
    Sara

• Anonym

Hej igen. Jag drog mig till minnes den här dialogen idag när jag idag reflekterade över det faktum att vi inte haft sex på hela 2012, och min man har heller inte försökt få till det. Det känns förstås skönt på ett sätt, men samtidigt skär det i hjärtat att vi inte har något sexliv, eftersom jag vet att han vill ha det. Jag kommer alltså inte till ro i vår paus och jag har heller inte hittat någon lust.

Jag har också tänkt på de andra frågorna du tyckte jag skulle ställa mig. Det är lite svårt att minnas, eftersom det uppskattningsvis är ca 9 år sedan jag tror att jag hade lust, men min minnesbild är att den bara fanns där. Det var inget särskilt som fick mig att tända eller bli våt. Det var bara jag och min partner, inget annat. Det räckte.

Självklart såg mitt liv helt annorlunda ut då, eftersom vi inte hade några barn, men just den biten går ju inte att ändra tillbaka. Jag hade samma jobb, som jag trivdes med då och trivs med nu. Jag har fortsatt med samma hobby som jag hade då. Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte komma på något som jag skulle kunna plocka upp från den tiden för att få det bättre nu.

Det enda konkreta är min mans övervikt, men den kan ju inte jag ändra på, och även om det är en avtändande faktor är jag inte övertygad om att jag skulle få tillbaka min lust automatiskt av att han gick ner 15 kg. Jag har försökt fantisera om hur det skulle kännas att ha sex med någon annan, som i mina ögon är fysiskt attraktiv, men inte heller detta tänder någon lust.

Jag är bara väldigt, väldigt ledsen.

Svar på tråden Kan man få lusten tillbaka efter åtta år?