• Emsie83

    Vi med högt FSH-värde som inte är över 35

    Jag skapar denna tråd eftersom jag precis fått reda på att mitt fsh-värde är för högt enligt normen.
    När jag läst i olika forum är höga fsh-värden ofta kopplade till ålder och då oftast till de som är 35-40 år.

    Jag själv är 28 år och mitt fsh ligger på 14, upp till 11 är tydligen normalt.

    Tanken med denna tråd är att förhoppningsvis finna personer som är eller har varit i samma sits.
    Jag vill skapa en plats där vi kan stötta, hjälpa och delge varandra om erfarenheter kring att försöka bli med barn och ha högt fsh.


    It only takes one!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-11 16:22
    Mitt amh-värde: 0,54.
    Påbörjar ivf-behandling 1 januari 2012.
  • Svar på tråden Vi med högt FSH-värde som inte är över 35
  • Emsie83

    På vårt senaste läkarbesök fick jag alltså reda på att mitt fsh-värde ligger på 14, jag inväntar därför värdet på amh.
    Beroende på vad amh-värdet visar så börjar vi med ivf i oktober.

    Kan man ha högt fsh och normala värden på amh?
    Vad jag förstått kan fsh variera men amh är konstant, alltså kan inte förbättras?


    It only takes one!
  • bebistre

    Hej
    våren 2010 mättes mitt fsh, eftersom vi försökt få syskon till vår kille som då va3 år, (vi hade försöt sedan han va 1 1/2 år) det värdet visade 20! eftersom vi hade ett barn sedan innan får man ingen hjälp från landstinget,( Han kom till helt naturligt, och jag har även gjort en abort för 7 år sedan) jag ringde öresundskliniken och gjorde 2 ivf försök och blev gravid, fick en son till som nu är 8 månader. har kollat mitt amh värde oxå o det låg på 2.0 har jag för mig. För några v sedan kollade jag ett nytt fsh värde o nu låg det på 21.8. Skulle vilja göra ett nytt försök, men har inte pengarna ännu.  Fsh kan ju variera, men till mig sa dom att det går ju åt ett håll om värdet har börjat svikta, alltså åt klimakterie hållet, därför ´är det ingen brat ide att försöka o försöka o hoppas att bli garvid naturlig väg, börja med ivf! Lycka till, ställ gärn afrågor om du undrar något!

  • Emsie83

    Hej Bobbi
    tack för ditt svar. Glad
    Det känns hoppfullt när jag läser din historia, stort grattis till att du lyckats med ivf.
    Jag har däremot aldrig varit gravid innan.
    Vid tillfället som vi fick reda på mitt fsh talade läkaren om ivf så jag tror att det lutar åt det oavsett vad mitt amh visar. För att kunna gå vidare måste hon ta mitt amh tror jag. Men nu kanske jag försöker att propsa på att det blir ivf. Det verkar ju rätt logiskt att då värdet börjar ge med sig att inte vänta mer.

    Körde du den långa eller korta metoden?

    Har du några tips eller så kring att förbereda sig inför en ev ivf? Just nu försöker jag smälta att vi befinner oss i den här situationen och klara av vardagen. Det är ju inget man har tänkt sig innan man försöker att skaffa barn menar jag...


    It only takes one!
  • bebistre

    Förlåt för mitt sena svar!!
    Första försöket gjorde jag korta metoden, fick bara ut ett 3 ägg och det va bara ett som gick att använda. Andra gången gjorde jag långa metoden med nässpray o allt, då gick det lite bättre fick ut 7 ägg och det va två som gick att använda så fick tillbaka båda två.  Enligt läkarna på öresund så är dom försiktiga och får inte heller sätta in mera än ett ägg förutom i speciella fall, och har man högt fsh, så har man ju tiden lite emot sig så vi bestämde att jag skulle få 2 ägg tillbaka. risken för tvillingar finns ju så det måste man ju klart tänka på.
    Jag förberedde inte mig på något speciellt vis, talade öppet om vår situation för vänner o arbetskompisar, många hade ju undrat varför vi inte skaffade syskon...ingen som tänker på att det kan va svårt utan tar det förgivet att alla kan skaffa barn hur som helst.
    När vi hade satt tillbaka äggen så skulle jag jobba helgen på jobbet, men jag valde att stanna hemma, känndes bäst för mig att bara va hemma o ta det skönt i soffan, dom säger ju att man kan jobba efteråt, men för mig känndes det bäst.
    Jag har fortfarande inte förstått att detta har drabbat mig, då jag alltid tänkt mig många barn, vi har redan börjat prata om ett försök till.
    Hoppas det lyckas för dig! Vilken klinik ska du till? Ställ gärna fler frågor om du vill, ska svara snabbare nästa gång!

  • Emsie83

    Hej Bobbi!Glad
    Jag går på rmc i Linköping. Inväntar fortfarande värdet på mitt amh. Pratade med dem idag och förhoppningsvis får jag reda på det i veckan. Nästa tisdag ska jag prata med min läkare om fortsatt behandling, har redan ställt in mig på att det blir ivf. Ska bli skönt när det väl är bestämt, nu går jag bara och väntar och det är lite jobbigt. Även om det är då resan börjar så ska det bli skönt när det är bestämt.
    Frågade dem om de olika behandlingssätten och de kör helst och oftast den långa.

    Du blev gravid när du satte in två ägg?

    Jag kommer liksom du att berätta för vänner och arbetskamrater då jag har ett jobb där man arbetar nära inpå varandra, Känns just nu som att jag går och bär på en mörk hemlighet. Har du känt den känslan? Jobbigt att sitta och lyssna på människor som pratar om sina barn och så undrar de om jag inte ska försöka snart? Jo det kommer när det kommer säger jag och försöker se glad ut.... ska bli skönt att slippa det ett tag iaf.

    Tack för lyckönskningar Glad jag ska lyckas! Frågan är bara när ;)
    Kram!

    Önskar dig självklart lycka nästa gång det blir aktuellt för dig igen.


    It only takes one!
  • bebistre

    Jag blev gravid när vi satte in två ägg. Jo visst har det varit så som hemligheter, vi hade en vikarie som nästan skällde på mig för att storebror inte fick syskon..henne ville jag absolut inte berätta för.  Jag talar helt öppet om det och svarar alltid när någon skulle undra.  Fast nu näe jag vill försöka igen så vill jag knappt säga det till någon, de känns som de flesta tycker att man ska vara nöjd nu när vi har lyckats en gång. Jag är otroligt glad över att jag fick mitt andra barn utan det och den känslan hade jag gått ner mig totalt.   stort lycka till!

  • mot alla ods

    Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet och ge lite hopp!
    min mens försvan plötsligt hösten 2009 mina fsh värden var då 150. sommaren 2010 hade jag fortfarande inte fått någon mens och mina fsh värden var fortfarande höga. Slutsatsen från läkarna på sjukhuset  var att jag var i klimakteriet  31 år gammal!  
    Jag åkte nygift och ledsen på semester i några veckor och återvände hem till Sverige GRAVID!!!! idag är jag mamma till en underbar dotter! 
    Har fortfarande höga fsh värden på över 100 och ingen mens, men i veckan fick jag svar att mina fsh värden låg på 15????   
    Sjukhuset som hade hand om mig och sa att jag var i klimakteriet säger idag att det är mycket konstigt och ett mirakel att jag blev gravid. 
    idag säger läkarna att med dina värden som du har och ingen mens så ser det ut som du är i klimakteriet men jag vägrar ge upp hoppet! Hoppas på att bli gravid igen! 
    Lycka till alla!

  • Bengalen

    emmwis: Fick syn på denna tråden och blev lite nyfiken på vilket AMH-värde du hade? Jag har haft högt FSH-värde runt 20 och därmed varit svårtstimulerad vid IVF-behandlingar, har fått ut mellan 1-3 ägg per gång. När jag sen kollade upp mitt AMH-värde ett par år senare visade det sig att jag hade 1,6 vilket är helt okej. Under 1 är ju gränsvärdet.

  • hjert98

    När jag var 28 år hade jag ett FSH på på 15. Mina äggstockar började krympa enligt läkaren och vi började genast med IVF på privat väg eftersom vi inte hade tid att vänta. Vi gjorde 4 stycken IVF och inget barn blev till. Där efter satte vi in ett ägg och ett barn blev till. När vår dotter var ett år sa vi att nu sätter vi in sista ägget. Vi trode inte det skulle fungera, men gravida blev vi igen. I vecka 8 började jag stört blöda och vi skulle in till gyn akuten för att se att fostret var borta, men döm vår häpnad när vi kom dit och de såg två små tickande hjärtan. Så nu har vi en dotter på 3 år och en tvillingtjej och kille på 2 år. Vi har hela tiden varit öppna inför alla om vad vi går igenom. Det är skönt att berätta för då är inte folk klupiga i omgivningen och man får stöd när det behövs.

    Lycka till! 

  • Emsie83

    Hej!

    Vad kul att tråden lever vidare, jag har haft en liten paus på fl men nu är jag tillbaka igen.
    Det känns alltid lite bättre att få höra om era erfarenheter och historier, det bringar hopp om att detta kommer gå vägen!

    När jag startade den här tråden hade jag just fått reda på att jag hade förhöjda fsh-värden. Efter detta fick jag reda på att mitt amh-värde är 0,54. Eftersom rcm där jag går har stängt i jul hamnade jag precis i skarven och hann inte påbörja ngn ivf-behandling innan stängningen. Så jag går fortfarande och väntar men nu börjar det närma sig minsann! Jag börjar spraya ca 1 januari.

    Under tiden som jag väntat på behandling har jag gått på akupunktur.


    It only takes one!
  • Sommarbarn92

    Mot alla ods: hur var ditt AMH värde? Och gjorde du något speciellt för att ditt fsh värde skulle sänkas? Jag är i liknande situation som dig. Är 31 år, väldigt oregelbunden mens. Första test låg mitt fsh värde på 74 och någon vecka senare på 104. Mitt AMH ligger på under 0,2. Läkaren säger att alla svar pekar på att jag har kommit in i tidigt klimakterie. Har precis tagit en kur av letrozol och på ultraljudet trodde läkaren att hon kunde se en liten äggblåsa på 12 mm. Så nu ber jag till gudarna att det är det och att det ska ta sig. Går på akupunktur och dricker kinesiskt örtte för att försöka balansera min kropp. Enligt kinesiska läkaren kan man gå in och ur klimakteriet när man är så "ung"och att de dåliga värdena handlar om obalans i kroppen. Hon ger mig precis det hopp jag behöver för att orka kämpa vidare. Vägrar ge upp hoppet. 

Svar på tråden Vi med högt FSH-värde som inte är över 35