• liah86

    när går trotsen över??

    min dotter på 3 1/2 år har varit i den sk trotsåldern i ca 1 år nu.. ska det aldrig ta slut? hon lyssnar inte alls och gör jämt tvärtom vad man säger. hon är mest arg och sur hela tiden och skriker "bajskorv" "du får inte leka med mig" osv. så tråkigt att lyssna på hela tiden. aktiv är hon också, extremt aktiv ibland, hennes kompisar är mycket lugnare

    när blir det bättre..?? förstår ju att en del är hennes personlighet - viljestark och envis. men avskyr att det blir bråk hela tiden. jag är väldigt konsekvent och hon får ju knappast som hon alltid vill  

  • Svar på tråden när går trotsen över??
  • mamma2kids

    heh ja du.mellan 5-6 va de lungt med trotsen som starta sen är allt annat än roligt.den trotsen tog 1,5år,

  • CeeJay

    Alltså jag "tror inte" på de sk ålderstrotsperioderna.

    Jag tycker det beror mycket på barnet, när exakt trots (eller testerna) kommer. Mina barn kan variera vecka för vecka och dom är 7 resp 5,5 år.

    Många av dessa åldrar för trots som publiceras av "experter" är ju generella. Man kan ju aldrig säga att 4-årstrotsen slutar dagen dom fyller 5 liksom

    Ta det som en positiv utveckling istället, att du har ett barn som vill "opponera sig" mot vardagen och hitta egna vägar. Mina två tjejer har väldigt stark vilja och det jag kan göra är ju att vägleda dom, säga ifrån när dom gör nått "dumt" och "berömma" dom när vi tar bra beslut

  • liah86

    fast denna fasen borde ju gå över någon gång, den är verkligen hemsk. många jag känner har samma problem och någon gång borde väl barnen lugna ner sig, bli bättre på att dela med sig och inte gråta/skrika över minsta lilla sak som går emot dem

  • Jannie

    Ja håller me, min tjej fyller fyra i november o hon e ja en pina (goa stunder såklart med)
    Hon har hållt på sen hon va 3 lite innan de o håller på än...
    Slåss lyssna inte e stygg o taskig o skiter i allt......
    O inga straff hjälper...

    Min sexåring e från dag till dag....

  • Zov
    liah86 skrev 2011-09-10 16:44:02 följande:
    när går trotsen över??

    min dotter på 3 1/2 år har varit i den sk trotsåldern i ca 1 år nu.. ska det aldrig ta slut? hon lyssnar inte alls och gör jämt tvärtom vad man säger. hon är mest arg och sur hela tiden och skriker "bajskorv" "du får inte leka med mig" osv. så tråkigt att lyssna på hela tiden. aktiv är hon också, extremt aktiv ibland, hennes kompisar är mycket lugnare

    när blir det bättre..?? förstår ju att en del är hennes personlighet - viljestark och envis. men avskyr att det blir bråk hela tiden. jag är väldigt konsekvent och hon får ju knappast som hon alltid vill  


    Gick det över? Hur längre var det för dig?
Svar på tråden när går trotsen över??