• tvåbarnsmor89

jävla sniglar.....

Ja hur får man bort dem?
    Har inga växter har inte haft det på 5mån i akvariumet är ett 55L
    Har 2malar 5guppis 3neotetra (de andra dog som vi hade?) har massor av sniglar hur blir vi av med dem, tycker också att det blir skitigt hur snabbt som helst(sanden blir grön på några veckor... har komunalt vatten , har testat att koka sanden osv men ingen skillnad..)

• Svar på tråden jävla sniglar.....
  • qenzo
    NHult skrev 2011-12-12 15:41:17 följande:
    Jag hade oxå problem med en j...la massa sniglar, lyckades aldrig bli av med dessa.
    Tröttnade på akvariet och gav bort fiskarna.
    Hälde ut vattnet och slängde växterna och ställde undan burken.
    efter några år 3-4 eller nåt så frågade brorsan om jag hade kvar akvariet, och om han kunde få det och köra igång. jajjemen det fick han, han tvättade sanden och körde igång.
    Efter ett par månader var det fullt med sniglar gen.

Har de lyckats överleva i ett torrt akvarium i ett par år eller har han fått in en ny snigelsmitta ?
    låter helt sjukt.
    De klarar sig fint i torr sand, länge länge. Gäller även de malaysiska sandsnäckorna.
    Men sedan kan man naturligtvis få hjälp genom att köpa nya växter osv.
  • Majsan242

Jag har en mördarsnäcka (helenasnäcka, se ovan) funkar jättebra tycker jag. Och lite kul också :)

• Tess1990

Vi har haft jätte problem med blåssnäckor
    men jag har inget särskilt för mig så jag satt och plockade typ 30-60snäckor om dagen ^^
    nu tar jag upp alla stora så fort jag ser dom och nu är det bara ca. 20-30st kvar :)

malaysiska sandsnäckorna vi har är jätte fina! big mama är mörkbrun vid öppningen och lite vit/lila vid spetsen :) dom andra har inte blivit vuxna än ^^

• Majsan242

Åh jag måste nog köpa såna där sandsnäckor, min sand är bruuuun :( (ska vara vit då...)

• Vissla
    Majsan242 skrev 2011-12-15 11:19:52 följande:
    Åh jag måste nog köpa såna där sandsnäckor, min sand är bruuuun :( (ska vara vit då...)
    Kan vara svåra att få tag på, djuraffärerna har en förmåga att tycka att dom är ohyra och kollar snett på en när man försöker köpa. vissa är snälla och ger bort sin ohyra gratis, andra vägrar fast man är villig att betala.
    Lättast är att söka på nätet efter nån som råkar ha ett överflöd
  • Majsan242
    Vissla skrev 2011-12-15 11:38:45 följande:
    Kan vara svåra att få tag på, djuraffärerna har en förmåga att tycka att dom är ohyra och kollar snett på en när man försöker köpa. vissa är snälla och ger bort sin ohyra gratis, andra vägrar fast man är villig att betala.
    Lättast är att söka på nätet efter nån som råkar ha ett överflöd
    Tack för tipset! Ska kolla i deras akvarier när jag ändå är o köper kattmat/sand idag eller ringa till en större mer välsorterad akvariebutik (som ligger en bit bort, därför ringer jag alltid först :)) annars kanske det blir att jag frågar på akvarieforumet eller kollar runt på blocket... :) Hoppas jag hittar o att de trivs i mitt akvarium :)
  • Vissla
    Majsan242 skrev 2011-12-15 11:53:32 följande:
    Tack för tipset! Ska kolla i deras akvarier när jag ändå är o köper kattmat/sand idag eller ringa till en större mer välsorterad akvariebutik (som ligger en bit bort, därför ringer jag alltid först :)) annars kanske det blir att jag frågar på akvarieforumet eller kollar runt på blocket... :) Hoppas jag hittar o att de trivs i mitt akvarium :)
    fick du tag på snäckorna?
  • Majsan242
    Vissla skrev 2011-12-16 08:40:18 följande:
    fick du tag på snäckorna?
    Nej faktiskt inte :/ Sen funderar jag på om min mördarsnäcka kanske äter upp dem... ?
  • Vissla
    Majsan242 skrev 2011-12-16 10:19:44 följande:
    Nej faktiskt inte :/ Sen funderar jag på om min mördarsnäcka kanske äter upp dem... ?
    Jo men det gör den ju.. Om du inte har jätte många sandsnäckor, då brukar några kunna undkomma.. men du kan ju kanske inte köpa 300 sandsnäckor bara för att 10 ska överleva
  • Majsan242
    Vissla skrev 2011-12-16 10:27:39 följande:
    Jo men det gör den ju.. Om du inte har jätte många sandsnäckor, då brukar några kunna undkomma.. men du kan ju kanske inte köpa 300 sandsnäckor bara för att 10 ska överleva
    Hm nä.. kanske får dras med min skitiga sand då, har inte mage att ta livet av min mördarsnäcka :)
  • qenzo

Vart finns du i landet Majsan? Jag finns i Jämtland (en bit utanför Sundsvall) och kunde annars skänka dig lite sandsnäckor :)
    Mördarsnäckan kan bo en snygg vas med lite växter t.ex :) 

• Majsan242
    qenzo skrev 2011-12-18 18:26:09 följande:
    Vart finns du i landet Majsan? Jag finns i Jämtland (en bit utanför Sundsvall) och kunde annars skänka dig lite sandsnäckor :)
    Mördarsnäckan kan bo en snygg vas med lite växter t.ex :) 
    Ingen fara, har bestämt mig för att klara mig utan sandsnäckorna :) (bor i skåne)
  • gäddhäng
    tvåbarnsmor89 skrev 2011-09-10 16:44:32 följande:
    Ja hur får man bort dem?
    Har inga växter har inte haft det på 5mån i akvariumet är ett 55L
    Har 2malar 5guppis 3neotetra (de andra dog som vi hade?) har massor av sniglar hur blir vi av med dem, tycker också att det blir skitigt hur snabbt som helst(sanden blir grön på några veckor... har komunalt vatten , har testat att koka sanden osv men ingen skillnad..)
    jag kommer inte ihag namnet pa fisken, men vi var inne och kopte sana randiga som at upp snackorna. dem har ett latinskt namn sa kolla i djuraffaren. dem borde veta. jag hade kunnat peka ut dem at dig, randiga fina sma varelser :)
  • Lena
    gäddhäng skrev 2012-01-31 11:58:17 följande:
    jag kommer inte ihag namnet pa fisken, men vi var inne och kopte sana randiga som at upp snackorna. dem har ett latinskt namn sa kolla i djuraffaren. dem borde veta. jag hade kunnat peka ut dem at dig, randiga fina sma varelser :)
    Det är botior du pratar om. De orange- och svartrandinga praktbotiorna blir 30cm långa och behöver ett akvarium på 300-500 liter. 55 liter är för litet för alla botior och de flesta andra fiskar.
  • Envira

det finns snäckätande snäckor,hehe;D kommer dock inte ihåg vad de heter just nu, men det skulle kanske vara något.. 
    botior är ju bra men ditt akvarie är för litet för dem dock.. 

• Skrot och korn

Ett tips vi fick från djuraffären som faktiskt fungerar är att göra ett hå i en gurkskiva, släppa ner den i vattnet på kvällen när det är mörkt och släcka akvariet. Vänta en timma och ta sedan upp den, då sitter alla sniglar där och mumsar och vipps så är de borta från akvariet. Nu har vi bara någon enstaka snigel då och då men förr hade vi maaasor. Ett enkelt tips tycket vi!

• Rigmor Mortis

Mina snäckor älskar ärtor, det funkar också som fälla. Om man vill ha bort dem alltså, jag har massor av posthorn och malaysiska sandsnäckor och trivs utmärkt med det.

• Themis
    Skrot och korn skrev 2012-02-16 12:08:20 följande:
    Ett tips vi fick från djuraffären som faktiskt fungerar är att göra ett hå i en gurkskiva, släppa ner den i vattnet på kvällen när det är mörkt och släcka akvariet. Vänta en timma och ta sedan upp den, då sitter alla sniglar där och mumsar och vipps så är de borta från akvariet. Nu har vi bara någon enstaka snigel då och då men förr hade vi maaasor. Ett enkelt tips tycket vi!
    Det var ju ett enkelt höjdartips! Ska komma ihåg det om jag skaffar akvarium igen!
    Full frontal nerdity.
  • cattus

Nr 1 , finns det vatten och ljus så bildas alger.
    Frächa lyrör max 1 år gamla, annars byt. Begränsad belysning max 9-12 timmar/dygn.
    Växter(helst snabbväxande) de tar upp näring i vattnet som annars algerna lever på, & växtgödning så att växterna mår BRA också. Mata sparsamt, fiskarna skall äta upp innan det nått botten.
    Vattenbyten!, i ett så litet akvarium ca 15-20/liter/vecka med sughävert som tar upp skiten från bottenmaterialet.

Skaffa algätande fiskar av lagom size(otocinklus, pitbullpleco tex. blir 4-6cm som vuxna) 

För att bli av med sniglar i små akvarium finns snigelätande sniglar eller dvärg kulfuisk.

Medel som dödar sniglar tex. Mullozin är numera FÖRBJUDET att använda. Dödar organismer i vattendragen.

följer du detta så brukar det lösa sig rätt snabbt..         

Svar på tråden jävla sniglar.....