Vilken bilstol, märke och modell: Britax hi-way
Vilket år har du köpt stolen: Början på 2009
Har använts bakåtvänd i framsätet i följande bil(ar): Skoda octavia kombi - 08, Toyota auris -08
Har använts bakåtvänd i baksätet i följande bil(ar): Skoda octavia kombi - 08, Toyota auris -08 (måste ha maxlutning + kil för att stödbenet ska gå ner), Toyota yaris -01(måste ha maxlutning + kil för att stödbenet ska gå ner), Volvo v40 -03?
Åsikter om dess bekvämlighet: Ingen av mina två barn har klagat. Jag gillar de djupa sidorna. I våran bil får vi bra lutning om vi vill, så huvudet trillar inte framåt.
Tar stolen mycket plats i bilen: I vår bil, om vi har stolen maxslutad (vi har skålade säten, de den blir inte jättelutad ändå), så tar det faktiskt stor plats. Den funkar dock att sätta annorlunda, så att den tar minimal plats, men då är ryggen spikrak. Så i vår skoda octavia funkar det att ändra lutningen beroende på hur mycket plats vi vill ha över till passagerarsätet fram.
Hur litet barn tycker du att kan sitta i stolen: Från 5 månader har både mina bytt till hi-way, från babyskyddet.
Bältena, vad tycker ni om dom: Super!
Åsikt om eventuellt stödben: För kort för en hel del bilar. Dock har hiway II längre stödben.
Åsikt om eventuella nackstöd: Finns inget nackstöd och vi tycker inte det behövts heller. Dock om man vill finns en nackkudde från britax som man kan köpa till, den har vi använt om vi kört långa sträckor.
Åsikt om utseende: Stilren.
Monteringen, lättmonterad/svårmonterad - tidskrävande: Jag tycker hi-way är den stol som är absolut lättast att montera av de jag testat, och det är ändå en hel del.
Bra saker med stolen: Funkar bra för små barn, men är ändå rymlig. 0-25 kg bakåtvänt är verkligen toppen!
Dåligt med stolen: Kunde haft aningen högre rygg och kanske lite bredare vid axlarna (men då hade den iof inte varit lika bra till små barn). Längre stödben har jag saknat vissa gånger. På vårt tyg kryper liksom stoppningen ut.
Övrigt: Jag gillar verkligen denna stolen, som första stol. Lättmonterad, sitter stadigt i de bilar jag provat och verkar bekvämt för barnet. Dessutom kort sittyta, så blir oftast bra med benplats.