• Lantani

Vilken bakåtvänd bilstol har ni och vad tycker ni? Recensioner om olika bilstolar

Hade varit kul ifall ni svarade på dessa frågor om de bilstolar ni har/haft och vad ni tyckt. Det ska alltså vara den bakåtvända stolen efter babyskydd ni berättar om. Lägg också gärna in en bild i slutet på inlägget där ni visar stolen, gärna med barn i och gärna med längd och vikt på barnet som sitter i stolen just då.

Vilken bilstol, märke och modell:

Vilket år har du köpt stolen:

Har använts bakåtvänd i framsätet i följande bil(ar):

Har använts bakåtvänd i baksätet i följande bil(ar):

Åsikter om dess bekvämlighet:

Tar stolen mycket plats i bilen:

Hur litet barn tycker du att kan sitta i stolen:

Bältena, vad tycker ni om dom:

Åsikt om eventuellt stödben:

Åsikt om eventuella nackstöd:

Åsikt om utseende:

Monteringen, lättmonterad/svårmonterad - tidskrävande:

Bra saker med stolen:

Dåligt med stolen:

Övrigt:

Idén är hämtad härifrån:
    forum.mammapappa.com/viewtopic.php&t=34804

• Svar på tråden Vilken bakåtvänd bilstol har ni och vad tycker ni? Recensioner om olika bilstolar
  • Lantani
    Vilken bilstol, märke och modell: Britax hi-way

Vilket år har du köpt stolen: Början på 2009

Har använts bakåtvänd i framsätet i följande bil(ar): Skoda octavia kombi - 08, Toyota auris -08

Har använts bakåtvänd i baksätet i följande bil(ar): Skoda octavia kombi - 08, Toyota auris -08 (måste ha maxlutning + kil för att stödbenet ska gå ner), Toyota yaris -01(måste ha maxlutning + kil för att stödbenet ska gå ner), Volvo v40 -03?

Åsikter om dess bekvämlighet: Ingen av mina två barn har klagat. Jag gillar de djupa sidorna. I våran bil får vi bra lutning om vi vill, så huvudet trillar inte framåt.

Tar stolen mycket plats i bilen: I vår bil, om vi har stolen maxslutad (vi har skålade säten, de den blir inte jättelutad ändå), så tar det faktiskt stor plats. Den funkar dock att sätta annorlunda, så att den tar minimal plats, men då är ryggen spikrak. Så i vår skoda octavia funkar det att ändra lutningen beroende på hur mycket plats vi vill ha över till passagerarsätet fram.

Hur litet barn tycker du att kan sitta i stolen: Från 5 månader har både mina bytt till hi-way, från babyskyddet.

Bältena, vad tycker ni om dom: Super!

Åsikt om eventuellt stödben: För kort för en hel del bilar. Dock har hiway II längre stödben.

Åsikt om eventuella nackstöd: Finns inget nackstöd och vi tycker inte det behövts heller. Dock om man vill finns en nackkudde från britax som man kan köpa till, den har vi använt om vi kört långa sträckor.

Åsikt om utseende: Stilren.

Monteringen, lättmonterad/svårmonterad - tidskrävande: Jag tycker hi-way är den stol som är absolut lättast att montera av de jag testat, och det är ändå en hel del.

Bra saker med stolen: Funkar bra för små barn, men är ändå rymlig. 0-25 kg bakåtvänt är verkligen toppen!

Dåligt med stolen: Kunde haft aningen högre rygg och kanske lite bredare vid axlarna (men då hade den iof inte varit lika bra till små barn). Längre stödben har jag saknat vissa gånger. På vårt tyg kryper liksom stoppningen ut.

Övrigt: Jag gillar verkligen denna stolen, som första stol. Lättmonterad, sitter stadigt i de bilar jag provat och verkar bekvämt för barnet. Dessutom kort sittyta, så blir oftast bra med benplats.
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • clembke
    Lantani skrev 2011-09-11 19:41:52 följande:
    Hade varit kul ifall ni svarade på dessa frågor om de bilstolar ni har/haft och vad ni tyckt. Det ska alltså vara den bakåtvända stolen efter babyskydd ni berättar om. Lägg också gärna in en bild i slutet på inlägget där ni visar stolen, gärna med barn i och gärna med längd och vikt på barnet som sitter i stolen just då.

Vilken bilstol, märke och modell: Besafe izikid till den stora Britax Hi-way till lillebror

Vilket år har du köpt stolen: besafe 2009 britax 2010

Har använts bakåtvänd i framsätet i följande bil(ar): inga

Har använts bakåtvänd i baksätet i följande bil(ar): peugeot 307 (besafe vid sidan o Britax i mitten. (har haft dom tvärtom oxå)

Åsikter om dess bekvämlighet: Besafe verkar mer ombonad o bekväm än Britax. Bättre benutrymme än Britax enligt mig.

Tar stolen mycket plats i bilen: Besafe tar väl lite mer plats än Britaxen, men den känns bättre än Britax

Hur litet barn tycker du att kan sitta i stolen: både är från 9 kg tror jag. :-P Har bytt när mina pojkar har vägt 9-10 kg.

Bältena, vad tycker ni om dom: varken bu eller bä. Dom funkar o fyller sin funktion.

Åsikt om eventuellt stödben: ingen aning. Inte tänkt så noga på det.

Åsikt om eventuella nackstöd: finns inget

Åsikt om utseende: besafe, ombonad, djup o snygg. britax stilren men inte direkt ombonad

Monteringen, lättmonterad/svårmonterad - tidskrävande: båda är lätta att montera. tar ingen speciell tid.

Bra saker med stolen: besafe. bra lutning, verkar stabil o säker. Kraftig. Britax. -Hm, nja, den funkar men vet inget som är så där bra med den. kunde ha varit djupare o mer stabilare.

Dåligt med stolen: besafe - lite tung att flytta på. svår att få in i äldre modeller av saab o volvo. (tar stor plats framåt där byglen sitter). Britax - sämre benutrymme än besafen. ingen bra lutning på den.

Övrigt: Allmänt mer böjd med besafe 'n britax men kan tyvärr inte ha 2 besafe jämte varandra.

Idén är hämtad härifrån: forum.mammapappa.com/viewtopic.php?f=36&t=348...
  • stjierna
    Vilken bilstol, märke och modell: Akta Graco Cosmic Comfort S

Tar stolen mycket plats i bilen: I framsätet på Audin tog den mycket plats, men i baksätet på resterande bilar tar den mindre plats. Den är ganska hög i ryggen vilket gör att den känns "stor".

Hur litet barn tycker du att kan sitta i stolen: Vi bytte när sonen satt stadigt utan stöd, 6 månader.

Bältena, vad tycker ni om dom: Jättebra!

Åsikt om eventuellt stödben: I Nissan och Mitchubitchin (som båda ju är lite SUV-bilar) är stödbenet för kort för att nå ner till marken, så kil osv behövs för att få rätt support från stödbenet. Jag hade önskat ett längre stödben, men det är ingenting som irriterar mig.

Åsikt om eventuella nackstöd: Känns bra och stabilt, sonen använder det som kudde när han somnar i bilen.

Åsikt om utseende: Snygg, enhetliga färger.

Monteringen, lättmonterad/svårmonterad - tidskrävande: Första gången var den svår att förstå sig på - speciellt extrabältena som ska sitta på stolens baksida rygg och ner i golvet under framförvarande stol. Dessa extrabälten var också ganska knepiga att montera på vår Audi, men de övriga bilarna har det inte varit något problem i. När man väl vet hur den ska monteras tar det inte många sekunder med det vanliga bältet i bilen. - för att man måste ha ett par extrabälten i varje bil för att kunna använda den. men å andra sidan finns det inget som kan rubba den när den har extrabältena ;)

Bra saker med stolen: Stabil och bra stol, sonen är ganska lång för sin ålder och det känns som att den lätt kommer räcka 1-2 år till. Han får mer än väl plats i den, och den har en sovfunktion där man vrider på det lilla vredet där fram så lutar man själva sätet, men inte hela stolen. toppen om man vet att man ska åka en bil och förväntar sig att han ska behöva sova under resan!

Dåligt med stolen: Att man måste ha extrabälten överallt (jag vet iofs inte om man måste det på alla bilbarnstolar?). Att den upplevs stor, men å andra sidan är det ju för att ryggen är så pass hög och DET är ju ett plus.

Övrigt:
  • cicci85
    Vilken bilstol, märke och modell: Britax Multi-tech

Vilket år har du köpt stolen: 2010

Har använts bakåtvänd i framsätet i följande bil(ar): volvo v70, opel(?) vivaro

Har använts bakåtvänd i baksätet i följande bil(ar): volvo v70, opel vivaro, volvo v50, ford focus

Åsikter om dess bekvämlighet: Lite hård att sitta i, men ungen har aldrig klagat. Sover jättebra i den. Den är rymlig och barnt sitter bra i den.

Tar stolen mycket plats i bilen: Ja, ganska. Att sitta i framsätet med stolen bakom i v50 var väldigt trångt.

Hur litet barn tycker du att kan sitta i stolen: Jag tycker att de bör kunna sitta själv i den här stolen.

Bältena, vad tycker ni om dom: Jättebra! Lätt att ändra höjden. En nackdel är att de inte går att spänna jättehårt pga skumgummit.

Åsikt om eventuellt stödben: Bra stödben, går inte in i stolsryggen, visar grönt/rött.

Åsikt om eventuella nackstöd: Bra nackstöd, håller huvudet på plats.

Åsikt om utseende:
    helt okej, lite klumpig

Monteringen, lättmonterad/svårmonterad - tidskrävande: Mycket lätt att montera

Bra saker med stolen: barnet sitter bra, rymligt, barnet sover bra i den, lätt att ändra bälten, passar bra i många bilar

Dåligt med stolen: ger dåligt benutrymme, den kunde haft lite högre rygg, tvivlar på att den kommer att funka tills ungen väger 25 kg.

Övrigt: Har haft fem olika bakåtvända stolar och är mest nöjd med denna :)
  • Kina79
    Vilken bilstol, märke och modell:  Britax Free-Way, Hi-Way, Brio Zento, Volvos gamla, Akta Graco Cosmic XTP

Vilket år har du köpt stolen: 2003 (volvon), 2004 och 2006 (Free-Way), 2006 (Akta Gracon) 2007 (Brion), 2010 (Hi-Way)

Har använts bakåtvänd i framsätet i följande bil(ar): Volvo 745, 945, 855, Golf, Passat, Citroen, Nissan, Mitsubishi m fl

Har använts bakåtvänd i baksätet i följande bil(ar): Många

Åsikter om dess bekvämlighet: Gillar Britaxarna . Aktan var hyffsad men tog stor plats. De andra avskydde jag

Tar stolen mycket plats i bilen: Aktan tar ganska stor plats, likaså Brion tyckte jag

Hur litet barn tycker du att kan sitta i stolen: I Hi-Way och Free-Way från ca 3-5 månader, beroende på hur stadigt barnet är

Bältena, vad tycker ni om dom: Bra

Åsikt om eventuellt stödben: 

Åsikt om utseende: Inte viktigt

Monteringen, lättmonterad/svårmonterad - tidskrävande:

Bra saker med stolen:

Dåligt med stolen:

Övrigt:
    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Summermom11
    Vilken bilstol, märke och modell: Britax Hi-Way II
    Vilket år har du köpt stolen:2011
    Har använts bakåtvänd i framsätet i följande bil(ar): -
    Har använts bakåtvänd i baksätet i följande bil(ar): Passat -97 (Både mittenplatsen och sidoplatserna)
    Åsikter om dess bekvämlighet: Sonen trivs bra
    Tar stolen mycket plats i bilen: Inte så farligt, ungefär lika mkt som babyskyddet gjorde (Logico-s)
    Hur litet barn tycker du att kan sitta i stolen: Ca 4-5mån
    Bältena, vad tycker ni om dom: Bra
    Åsikt om eventuellt stödben: Lätt att justera
    Åsikt om utseende: Tycker den är fin dock inte det som är avgörande för min del
    Monteringen, lättmonterad/svårmonterad - tidskrävande: Lätt att montera, inte så särskilt tidskrävande.
    Bra saker med stolen: Tar hyfsat liten plats, plustestad, från 0kg
    Dåligt med stolen:
    Övrigt:
Svar på tråden Vilken bakåtvänd bilstol har ni och vad tycker ni? Recensioner om olika bilstolar