• Runawaybride

SF-mått - bra med hög tillväxtkurva?

Hej!

Jag är lite nyfiken på det här med SF-mått. Min mage håller sig hela tiden på den övre normallinjen för SF-mått, och jag undrar vad det är som avgör om bebisen växer mycket eller lite? Växer min bebis fort för att jag är överviktig, t ex? Eller är det ett "sundhetstecken" när den växer mycket (inom normalvärdena). Ska jag tolka det som att han får i sig vad han ska? Eller är det bara genetiskt helt enkelt?

/Nyfiken gul

• Svar på tråden SF-mått - bra med hög tillväxtkurva?
  • Empiiis

Kan bero på att du har mycket fostervatten och hur bebisen ligger. Växer magen enligt kurvan får han säkert i sig vad han behöver.

Jag låg högt på kurvan men sen sjönk det jättemycket. Hade mått på 30-31 i vecka 39. Jag fick en liten bebis på 2595g 45cm och hade inte mycket vatten. Men jag var överviktig. 

• Runawaybride

Aha, så det är mer komplext än man tror alltså. Tack för svaret!

• Lussekatten87

Jag låg alltid på det övre normallinjen också, min son kom 37+3 och vägde 3,5 kg. Så nog hade han det gott därinne och fick i sig allt han behövde. Likaså med dottern, så för mig har det berott på normalstora barn och inte pga mycket underhudsfett(är väldigt smal) eller mycket fostervatten. Det kan helt enkelt bero på flera saker.

• Runawaybride

Det verkar ju vara ett gott tecken iaf, vad det än beror på.

• Sum quod sum

Jag låg också på övre linjen och var överviktig. De gjorde tillväxt ultrljud för att kolla så bebisen inte skulle bli väldigt stor.( de misstänkte nästan 5 kg) Ut kom dock en pojke på 3500 g.

• Sum quod sum

Ska tillägga att jag är kort 153 så jag bar barnet högt och över revbenen också.

• Runawaybride

Å, ja, är också lite rädd för att få en jättestor bebis, delvis för förlossningens skull. Är också kort, 163, så då kanske det har att göra med att man bär barnet högt alltså.

• Nork

jag låg på normalkurvan och min dotter vägde 4085, föddes BF +3
    jag är dock lång, 175 cm

Denna gången ligger jag strax under kurvan och hopas att bebisen är mindre. Men BM sa att så behöver det inte vara, utan denna bebisen ligger kanske annorlunda + att allt är ju mer uttänjt där inne

• Angelica8912

Jag låg på övre delen av kurvan och i slutet av graviditeten frågade jag min BM vad hon trodde bebisen vägde 3500-4000 fick jag till svar.

Ut kom en tjej på 4695 gram och var 56 cm lång.

• Trident5678

Mitt SF-mått låg en bit över den översta linjen, när jag väntade första barnet, och mellan den översta linjen och mittenlinjen, när jag väntade andra barnet. Båda barnen har varit små (tillväxthämmade), när de föddes.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • watership down

SF-måttet och storlek på barnet är inte direkt kopplade till varandra. Jag har haft SF-mått på mittkurvan men stora barn. Sonen vägde 4765 och den i magen nu ligger på +18% men hoppas den inte växer lika mycket. Dock är det väl ganska sannolikt att den gör det....

• Runawaybride

Var hos barnmorskan idag och låg som vanligt på övre kurvan : ) Hon kände på magen och sa att bebisen hade stort huvud och stora fötter. Så då verkar det som han blir rätt stor då... Hon var nästan fascinerad över hur stor mage jag hade, vilket var lite skumt för de borde ju ha sett det mesta ; )

• Sola

Hej. Vill bara tillägga att ett högt SF-mått även kan bero på mycket fostervatten. Gjorde själv ett TUL för ngr veckor sedan pga av högt SF-mått men bebisen låg bara 2% över dvs en del fostervatten. Sola :)

• 3 barns mamma84

över normal kurvan och hon blev 4140g bf+9

över översta kurvan +5cm ovanpå han blev 5810g

överst normal kurvan han blev 4150g honom tog man ut innan 2 v innan BF

Sf mått ska passa som veckan och sen kan kurvan bero på stort barn eller massa fostervatten eller hur barnet ligger      och hur många graviditeter man har bakom sig innan.

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • hondär

Jag låg ca 1 cm ovanför normalkurvan (den mittersta) så gott som genom hela graviditeten, på Bf+ 8 kom en tös på 4,0 kg och 53cm. nu är jag i v.35 i morgon och ska på extra mätning av magen idag för jag följer ingen kurva.. jag låg på översta, sen under normal, sen mittemellan, sen under igen.. Och följer altså ingen egen kurva. Idag ska magen ha växt 1 cm sen förra veckan annars blir det ul.

Milia 091228, bebis november 2011
  • Kampan

Jag låg på högsta kurvan med sonen men hade på tok för mycket fostervatten (dom var tvugna att tappa ut 1,7 liter t o m) Han var även stor och vägde 2850 gram när han föddes i v.34+1..Då hade jag sf 34-35.

Svar på tråden SF-mått - bra med hög tillväxtkurva?