• minifisk

Lärare, speciallärare, specialpedagog? Hjälp!

Jag pluggar till lärare och håller just nu på med en uppgift som ska handla om åtgärdsprogram. Jag försöker få så mycket information som möjligt och slänger därför ut en tråd här också.

Vilka utmaningar ställs lärarna i förskolan/grundskolan inför beträffande barn/elever i behov av särskilt stöd?         

Vilka analysverktyg används för att identifiera vilka barn/elever som är i behov av särskilt stöd?

Vilka arbetssätt och metoder används i ett förebyggande syfte? På individ-, grupp- och organisationsnivå.

När beslutar lärarna att göra ett åtgärdsprogram på förskolan/grundskolan? Varför?      

IUP - hur används de i förhållande till åtgärdsprogram? Skriftliga omdömen - hur används de?

Sekretess, ang. åtgärdsprogrammen, hur fungerar det?

Upplever ni att åtgärdsprogrammen fungerar och är utvecklande för barnen/eleverna?

Svara på en fråga eller alla, jag uppskattar vilket som!

• Svar på tråden Lärare, speciallärare, specialpedagog? Hjälp!
  • MIC

1. De åtgärder som skulle fungera för eleven finns det inga resurser till. Allt ska du sköta själv.
    2. Åtskilliga tester på olika nivåer. En del gör läraren själv, andra specialpedagog och andra skolpsykolog.
    3. Beror på elevens behov.
    4. Grundskolan - när eleven riskerar att ej nålen målen för årskurs 3, 6 resp 7,8,9.
    5. Hänger ihop.
    6. Inget problem.

7. Nej.       

Isak - min solstråle - 080701
  • cloudberry79
    Vilka analysverktyg används för att identifiera vilka barn/elever som är i behov av särskilt stöd?

När det gäller läs- och skrivsvårigheter finns en mängd tester som används, på de grundskolor jag jobbat använder man bland annat Provia, som ger ett sorts värde på läs- och skrivförmågan. När det gäller andra särskilda stöd kan det till exempel vara efter pedagogisk utredning (observation) som kombineras med barnmedicin eller barnpsykologin.