• delih

PCO - nu är det på riktigt!

Jag måste få skriva av mig och diskutera med alla som är i samma sits som jag.
    Jag är snart 23 år, har PCO, har med min sambo försökt sedan p-piller stoppet i Maj att få barn utan hjälp (med tips från gynsköterska att prova med ÄL stickor) men min första cykel var på 49 dagar och min andra cykel pågår ännu (är på dag 59 idag).

Såklart såg alla gravtest ut såhär...

Jag beslutade mig för att be om hjälp igen och de tyckte att jag var ett sådant självklart fall så jag fick en tid så fort som möjligt.

Detta är så skönt, känns som om man får bekräftelse och faktiskt att det är som en riktigt start på att försöka. Sommaren känns som en bortkastad tid men jag förstår att de vill att man provar själv innan man ber om hjälp. Egentligen är det ju ingen tid alls jämfört med  många som försökt i flera månader och till och med år.

Nu undrar jag vad du fick för slags hjälp och hur det gick? Hade du önskat något annat alternativ? Vad finns det för alternativ/hjälp att få, pergotime exempelvis?

Berätta gärna dina erfarenheter, bra som dåliga. Vill så gärna diskutera detta med någon då ingen av mina vänner får veta att vi försöker så jag har ingen att kunna vända mig till och få ur min frustration.
  • Svar på tråden PCO - nu är det på riktigt!
  • delih
    sju27 skrev 2011-09-14 22:55:46 följande:
    precis så känner jag med! det finns ju massor av överviktiga som har hur bra gravidteter som helst..
    hur mycket väger du? får jag fråga det?

Jag funderar på att beställa Klomifen på internet och se om det funkar! vet bara inte riktigt när man ska testa för ÄL eller hur man ska äta dom riktigt.. skulle ju vilja göra en VUL också så inte för många ägg släpper..

Ska även ringa en privatklinik imorogn och se vad dom säger.. har hört att de inte har lika hårda regler..
    Ja precis, jag väger runt 85 kg men är väldigt kort också så det blir ju värre än vad det låter :)

Jag går till en privatklinik, just därför har jag höga förhoppningar.
  • sju27
    Ell86 skrev 2011-09-15 09:32:55 följande:
    Aha, ok! Så det är alltså en annan variant till Pergotime då..?
    Eller är klomifen substansen som Pergotime innehåller? 
    Ahh precis!! :)
  • sju27
    delih skrev 2011-09-15 10:43:15 följande:
    Ja precis, jag väger runt 85 kg men är väldigt kort också så det blir ju värre än vad det låter :)

Jag går till en privatklinik, just därför har jag höga förhoppningar.
    jaaa tycker det är dumt att de räknar på bmo överhuvudtaget då det inte är helt tillförlitligt, det mäter inte muskler och sånt, de borde se till allmän hälsan!

ja jag ringde idag, till kvinnoläkarna i v-ås, fick en tid i mitten av okt.. men ska ge det en chans! de lät lite tveksamma där med och menade att det går efter hälsan och att allt är en individuell bedömning, så får se.. nekar dom mig så köper jag på nätet och bara bokar in en vul, det måste ju gå? eller?
  • AgnesGN
    Bambinoinarrivo skrev 2011-09-14 15:43:27 följande:
    Jag har också PCO.

Jag fick dock ingen hjälp alls av gyn då de ansåg att min ålder var för låg så de förväntade sig att vi skulle försöka minst 1 år på egen hand innan de ens övervägde att hjälpa.
    Jag var 23 när jag kontaktade gyn och då hade vi redan haft oskyddat sex i 4 år utan att jag blivit gravid men det ville de inte ta hänsyn till alls.

Jag har precis som du TS haft väldigt långa cykler så det var lönlöst att ens försöka med ägglossningstest.
    Jag hade ju ingen ägglossning alls.

Jag började att äta LCHF och då kom mensen lite mer regelbundet (33 dagars cykler) men jag satte igång själv genom att äta p-piller för katter i 10 dagar.

Sedan testade jag igen med stickor men fick inget utslag alls.

Beställde då clomifen från utlandet och började med enkel kur.
    Första försöket gav utslag på ÄL- stickorna, men ingen graviditet.
    Nästa gång dubblade jag dosen och fick utslag igen.
    Blev då också gravid.

Är nu i v 30 och lyckades helt själv utan hjälp från gyn. 
    Förstår din frustration att du inte fick/får hjälp av gyn. Jag hade blivit väldigt arg och ledsen. Själv får jag nog inte heller hjälp av gyn pga min övervikt. Ligger på bmi frun 35 och för att få hjälp av barnlöshetskliniken i mitt landsting måste mitt bmi vara på 30 eller under. Alltså måste 15 kg bort vilket kan ta tid. Jag är 27 år och min sambo 31 så vi är oxå väldigt sugna på barn.

Men hur tordes du beställa från utlandet? Hur gick det till? =P Vad säger du till din BM nu? Att du använt clomifen eller är du tyst om det? Om du berättat - vad tyckte hon om tilltaget?

Läst endel och verkar som om det är bra att göra VUL efter en behandling för att inte för många ägg är på växning eller hur man ska uttrycka det... =P Är ruskigt nyfiken bara, ifall man törs göra samma sak som dig...
  • delih
    sju27 skrev 2011-09-15 12:05:35 följande:
    jaaa tycker det är dumt att de räknar på bmo överhuvudtaget då det inte är helt tillförlitligt, det mäter inte muskler och sånt, de borde se till allmän hälsan!

ja jag ringde idag, till kvinnoläkarna i v-ås, fick en tid i mitten av okt.. men ska ge det en chans! de lät lite tveksamma där med och menade att det går efter hälsan och att allt är en individuell bedömning, så får se.. nekar dom mig så köper jag på nätet och bara bokar in en vul, det måste ju gå? eller?
    Ja men precis, visst jag är stor och har en tung kropp, men det resulterar ju i att benmusklerna framförallt är ganska stora och dessutom gör jag tunga lyft på jobbet. Inte bara fett på kroppen direkt.
  • delih

Nu ska jag berätta hur det gick hos gynekologen. Här kommer en lååång text ;)

Det känns lite som om jag ska proppa i mig massa jäkla tabletter de kommande veckorna :)
    Han sa på en gång att jag skulle få prova på att äta pergotime och om det inte fungerar så ska jag få ta sprutorna. Det som gjorde mig förvånad är att jag ska få äta 2 tabletter på en gång och behöver inte prova med 1 tablett som många andra får göra först.

Jag ska ju först äta provera för att få igång mensen, han skrev ut 2 st recept och vet inte riktigt varför? Om det kanske är för ett senare tillfälle, vad vet jag? Får väl ringa dit imorgon.
    Sedan på mensens 4:e dag så ska jag  börja äta pergotime, då ska jag även ringa till kliniken så jag kan få en tid för att göra en VUL för att se om det är någon ÄL på gång. Så får vi se var vi hamnar där, om det blir något av på en gång eller inte :)

Han påpekade lite om vikten, men inte på ett nedvärderande sätt eller ens förklarade att det skulle kunna skada mig och barnet. Utan han sa det endast i PCO-syfte, att det är bättre chanser att kunna bli gravid om man går ner lite. Att jag inte behöver börja träna på gym och grejer utan bara ta 45 minters promenader varje dag och att jag inte ska äta massa godis och dricka läsk såklart. 

Eftersom jag har haft det jättejobbigt med vikten sedan jag slutade med p-piller (har gått upp ca 4 kg på några månader) har jag även fått metformin som jag ska äta 3 gånger om dagen för att minska sötsuget.

Utöver det ska jag även äta folsyra för att det kan skydda barnet för missbildningar och man får bättre blodfetter och grejer.

Jag kan glatt säga att allt gick över förväntan, att jag skulle få börja med 2 tabletter pergotime istället för 1, får hjälp med sötsuget och även att han skrev ut folsyra som jag funderat över men inte ens hade haft någon tanke om att fråga efter :)

Jag tror att han tänker på allt och lite till då han hjälper sina patienter. Då de tog blodtrycket på mig såg jag en anslagstavla med massvis med bebisbilder. Tänk vad de på kliniken har gjort många föräldrar lyckliga :)

• delih

Men vad jag är korkad, nu vet jag ju varför det är 2 pkt provera. Jag ska äta 12 st och det är 10 st i varje paket :p

• sju27
    delih skrev 2011-09-26 23:49:30 följande:
    Men vad jag är korkad, nu vet jag ju varför det är 2 pkt provera. Jag ska äta 12 st och det är 10 st i varje paket :p
    Gud vad roligt att höra!!!!!!!!!

VERKLIGEN :D:D:D det ger mig lite extra pepp! får jag fråga exakt hur mycket du väger?
    Du gick bara dit och sa att du har pco:s och att du ville ha hjälp eller?

Jag ska till en ny gynekolog imorgon och håller tummarna att denna inte nekar mig!
  • delih
    sju27 skrev 2011-09-27 00:50:42 följande:
    Gud vad roligt att höra!!!!!!!!!

VERKLIGEN :D:D:D det ger mig lite extra pepp! får jag fråga exakt hur mycket du väger?
    Du gick bara dit och sa att du har pco:s och att du ville ha hjälp eller?

Jag ska till en ny gynekolog imorgon och håller tummarna att denna inte nekar mig!
    Vad kul att det peppar dig :D

Då jag åt p-piller vägde jag runt 84-86 och gick aldrig över detta, inte ens om jag hetsåt ibland. I går då jag vägde mig vägde jag helt plötsligt 88kg(!!!!) Det på mina 147 cm och har aldrig tidigare vägt så mycket.

Han visste ju sedan tidigare att jag planerade på att bli gravid senare i år (vilket är nu även fast jag började tidigare), han visste ju även om min PCO och berättade vad man kunde få som hjälp.
    Inget "du måste gå ner si och så måna kilon innan" utan bara "det är bra om du går ner i vikt och inte äter godis och dricker läsk". Vilket jag förstår att han säger.

Snacka om att detta gör en peppad, får tabletter som minskar sötsuget så man slipper bli galen då man inte får i sig en godisbit eller cola. Bara att gå på fler promenader så gör detta nog susen :)
  • smurfarna

Hejsan!

Jag var 19 när jag sökte hjälp, läkaren som kollade mig var väl ingen vidare. Han undersökte mig, sa sedan att jag hade PCO och sa åt mig att gå ner till 65 kilo och komma tillbaka när det var gjort. Först då kunde han hjälpa mig. Jag vägde vid det besöket 78 till mina 163 cm. Jag gick ner till 60 kilo och gick till en annan läkare. Jag får inte en egen menstruation så jag fick ta både provera och pergotime. Jag blev gravid på tredje försöket men det slutade tyvärr i missfall. Det var också den enda gången av de 3 gångerna som jag fick ÄL. Vi ökade dosen till 3 pergotime tab/dag. Blev gravid igen efter totalt 8 försök från första gången, jag fick bara ÄL två gånger under dessa 8 försök. Denna gången gick bra och när jag var 21 år så fick jag min älskade son. 

Andra gången som jag försökte så funkade inte pergo tabletterna alls på mig så då blev jag skickad till en annan klinik där jag fick börja med puregon sprutor. Dessa sprutor har jag använt nu två gånger och blivit gravid båda gångerna. Nu har jag haft extremt tur och blivit gravid på första försöket båda gångerna.Så nu är jag mor till 3 fina killar.Men dosen har tyvärr fått vara ganska hög och jag har fått hålla på i över två veckor med sprutor. Läkaren säger att jag är lite svårstimulerad och därför behövs det längre tid och högre dos för att det ska hända något. Eftersom jag inte får egen mens ALLS på grund av min PCO så måste jag alltid framkalla mens med tabletter...Under de andra två gångerna så har jag vägt 74 och 75 kilo och när det blir dags för nästa ska jag kämpa för att gå ner till 60 kilo. Det blir lättare att bli gravid ju mindre extra kilon man har så försök kämpa för att gå ner. Jag fick höra att det t.o.m i vissa fall räcker med en minskning med 10% för att det ska bli lättare och i vissa fall gör det menstruationen mer regelbunden och inte så gles.

Det kan vara väldigt jobbigt med extra hormoner man måste stoppa i sig. Men så värt det! Jag önskar er lycka till allihop och håller tummarna att det blir er tur snart! 

• delih
    smurfarna skrev 2011-09-27 10:39:49 följande:
    Hejsan!

Jag var 19 när jag sökte hjälp, läkaren som kollade mig var väl ingen vidare. Han undersökte mig, sa sedan att jag hade PCO och sa åt mig att gå ner till 65 kilo och komma tillbaka när det var gjort. Först då kunde han hjälpa mig. Jag vägde vid det besöket 78 till mina 163 cm. Jag gick ner till 60 kilo och gick till en annan läkare. Jag får inte en egen menstruation så jag fick ta både provera och pergotime. Jag blev gravid på tredje försöket men det slutade tyvärr i missfall. Det var också den enda gången av de 3 gångerna som jag fick ÄL. Vi ökade dosen till 3 pergotime tab/dag. Blev gravid igen efter totalt 8 försök från första gången, jag fick bara ÄL två gånger under dessa 8 försök. Denna gången gick bra och när jag var 21 år så fick jag min älskade son. 

Andra gången som jag försökte så funkade inte pergo tabletterna alls på mig så då blev jag skickad till en annan klinik där jag fick börja med puregon sprutor. Dessa sprutor har jag använt nu två gånger och blivit gravid båda gångerna. Nu har jag haft extremt tur och blivit gravid på första försöket båda gångerna.Så nu är jag mor till 3 fina killar.Men dosen har tyvärr fått vara ganska hög och jag har fått hålla på i över två veckor med sprutor. Läkaren säger att jag är lite svårstimulerad och därför behövs det längre tid och högre dos för att det ska hända något. Eftersom jag inte får egen mens ALLS på grund av min PCO så måste jag alltid framkalla mens med tabletter...Under de andra två gångerna så har jag vägt 74 och 75 kilo och när det blir dags för nästa ska jag kämpa för att gå ner till 60 kilo. Det blir lättare att bli gravid ju mindre extra kilon man har så försök kämpa för att gå ner. Jag fick höra att det t.o.m i vissa fall räcker med en minskning med 10% för att det ska bli lättare och i vissa fall gör det menstruationen mer regelbunden och inte så gles.

Det kan vara väldigt jobbigt med extra hormoner man måste stoppa i sig. Men så värt det! Jag önskar er lycka till allihop och håller tummarna att det blir er tur snart! 

Vad roligt att det till slut tog sig för dig :) Jag är lite nervös över att jag kommer vara för hoppfull och nästan ta för givet att det kommer fungera på första försöket.
    --

Kan för övrigt berätta att jag tagit de första tabletterna pergotime idag, så nu är det bara att vänta på att klinikens telefontid öppnas så jag kan ringa och boka tid för vul :)
  • Äppelblad

Delih: Lycka till med Metformin-tabletterna - de är verkligen bra ifall man tenderar att gå upp och ner i vikt mycket. Jag fick Metformin utskrivet mot min PCO för ungefär en månad sedan och plötsligt längtar jag bara efter nyttig mat. Brukar i vanliga fall vara ett riktigt kakmonster.

Jag är inte överviktig men Metformin används för att balansera insulinnivåerna, som kan vara störda om man har PCO. Har tappat flera kilo på bara några veckor med Metformin.

• delih
    Äppelblad skrev 2011-10-15 07:18:51 följande:
    Delih: Lycka till med Metformin-tabletterna - de är verkligen bra ifall man tenderar att gå upp och ner i vikt mycket. Jag fick Metformin utskrivet mot min PCO för ungefär en månad sedan och plötsligt längtar jag bara efter nyttig mat. Brukar i vanliga fall vara ett riktigt kakmonster.

Jag är inte överviktig men Metformin används för att balansera insulinnivåerna, som kan vara störda om man har PCO. Har tappat flera kilo på bara några veckor med Metformin.
    Vad bra att det har fungerat så bra för dig. :) Jag äter inte metforminen idag eftersom jag mådde så himla dåligt, var rädd att jag inte skulle få behålla de andra tabletterna jag äter. Men på måndag då jag inte äter pergotime längre så börjar jag igen :)

Nu kommer ju det även ta längre tid för mig att veta om jag har ÄL också, det fanns ingen tid över för VUL (självklart så ägglossar man på helgen) så då ska jag få ta ett blodprov istället efteråt.
  • sju27

vill bara berätta för er... tog ett test imorse, + ......
    jag skakar och vet inte hur jag ska berätta för min sambo.. SJUKASTE JAG VARIT MED OM.

vi har inte gjort något speciellt och helt plöstligt kom det bara, med PCO och allt..

• delih
    sju27 skrev 2012-02-04 11:29:07 följande:
    vill bara berätta för er... tog ett test imorse, + ......
    jag skakar och vet inte hur jag ska berätta för min sambo.. SJUKASTE JAG VARIT MED OM.

vi har inte gjort något speciellt och helt plöstligt kom det bara, med PCO och allt..
    Guud så kul, GRATTIS!!  :D Särskilt då ni inte gjort något speciellt, det är ju egentligen så man vill att det ska gå till än massa planerade sex-dagar osv.. Härligt! :)

Jag blev gravid med pergokuren jag körde i oktober men fick tyvärr ett missfall så nu får vi väl se hur det går denna gång. Jag vet inte om jag får någon ÄL, om den varit redan eller är på väg. Jag begriper mig inte på äl-testerna just nu och inte heller kroppens signaler. Så jag får väl vänta och se helt enkelt :p
  • sju27
    delih skrev 2012-02-04 17:30:40 följande:
    Guud så kul, GRATTIS!!  :D Särskilt då ni inte gjort något speciellt, det är ju egentligen så man vill att det ska gå till än massa planerade sex-dagar osv.. Härligt! :)

Jag blev gravid med pergokuren jag körde i oktober men fick tyvärr ett missfall så nu får vi väl se hur det går denna gång. Jag vet inte om jag får någon ÄL, om den varit redan eller är på väg. Jag begriper mig inte på äl-testerna just nu och inte heller kroppens signaler. Så jag får väl vänta och se helt enkelt :p
    TACK! sambon blev så glad att han grät.. sjuk upplevelse!
    var tvungen att gå till um idag för att göra ett test till bara för att få det bekräftat och enligt henne " är jag så gravid man bara kan bli"  jösses! :D

okej, ja jag har hört talas om att det är stor risk för missfall med prego! ska hålla tummarna för dig denna gång! en annan är ju också livrädd nu, enligt bm så ska jag vara i v.7 nu.. fem LÅNGA veckor kvar tills man kan pusta ut!
  • delih
    sju27 skrev 2012-02-06 19:26:18 följande:
    var tvungen att gå till um idag för att göra ett test till bara för att få det bekräftat och enligt henne " är jag så gravid man bara kan bli"  jösses! :D

okej, ja jag har hört talas om att det är stor risk för missfall med prego! ska hålla tummarna för dig denna gång! en annan är ju också livrädd nu, enligt bm så ska jag vara i v.7 nu.. fem LÅNGA veckor kvar tills man kan pusta ut!
    Vad kul :D

Jaså det visste jag faktiskt inte, trodde bara pergo stimulerade en ägglossning och inte hade något med själva graviditeten att göra, men där ser man :)
    Jag förstår dig, varenda vecka tar åååår, ändå hann jag bara gå igenom 2-3 innan missfallet, kändes som en evighet.
  • Matilda03
    sju27 skrev 2012-02-06 19:26:18 följande:

Grattis till ditt plus!! Jag har läst vad du skrivit ibland tidigare och är glad för din skull. Jag håller själv på o kämpar för att gå ner några kilo i vikt, har du gjort det så att du tror att det är det som gjorde att det funkade nu?

Stort grattis igen!
  • sju27
    delih skrev 2012-02-06 22:12:05 följande:
    Vad kul :D

Jaså det visste jag faktiskt inte, trodde bara pergo stimulerade en ägglossning och inte hade något med själva graviditeten att göra, men där ser man :)
    Jag förstår dig, varenda vecka tar åååår, ändå hann jag bara gå igenom 2-3 innan missfallet, kändes som en evighet.
    Ja nej det fick jag höra på kvinnokliniken när jag var där och ville ha prego. då varnade de för det och speciellt då jag är överviktig så blev det ännu större chans..

Mmm.. de här veckorna kommer bli LÅNGA och tänkvärda. men jag ska försöka släppa oron och leva som vanligt.  man vill ju inte bli knäpp på kuppen!
  • sju27
    Matilda03 skrev 2012-02-07 12:36:18 följande:
    Grattis till ditt plus!! Jag har läst vad du skrivit ibland tidigare och är glad för din skull. Jag håller själv på o kämpar för att gå ner några kilo i vikt, har du gjort det så att du tror att det är det som gjorde att det funkade nu?

Stort grattis igen!
    Åh TACK!! så kul att höra att du följt mig lite :)  Nej jag har inte gått ner ett gram, snarare gått upp i muskler. jag köpte en häst för några månader sen och rider reglebundet nu och då bygger man en del muskler.

Lycka till tjejen! Hur går det för er?

KRAM
Svar på tråden PCO - nu är det på riktigt!