• KajsaAnka

Lägga om umgänget. Mån-mån eller ons-ons? För- och nackdelar?

Jag och exmannen ska gå över till enveckas-schema för våra två barn. Vi väljer mellan mån-mån eller onsd-onsd. Någon som har erfarenheter av för- resp nackdelar med de olika alternativen? Det jag tänker på är att det borde vara enklast för barnen att komma ihåg hela veckor.

♥ Dotter född 15 maj -06 ♥ Son född 20 juni -08 ♥
  • Svar på tråden Lägga om umgänget. Mån-mån eller ons-ons? För- och nackdelar?
  • Red drum

Vi har onsdag till onsdag. Barnen lär sig hur de bor ändå, oroa dig inte för det. Det är en vanesak. För oss är det här det bästa alternativet eftersom barnen och vi får lite tråk-vardag och sen en hel helg utan ångest inför måndags/söndagsbytet. Sen är det några få tråk-vardagar kvar innan man skiljs åt igen. Att byta på måndagar kan vara jobbigt eftersom det blir fem hela vardagar (som ibland kan vara tråkiga och jobbiga) innan man får helg och njut-tid. Och oftast är det söndagsångest eftersom man dagen efter ska byta igen. Så ibland blir helgen väldigt krystad. Så känner vi och det är toppen!

• Eva 081

Håller med föregående talare. Onsdag måste vara den optimala dagen, men! Om det går, lämna inte väskan på skola/förskola utan försök att lämna förälder-förälder

• Red drum

För oss har det funkat bäst att lämna förskola/skola. Och nån väska behövs ju inte mer än skolväskan. De kläder som barnet kommer i lägger vi undan och lägger tillbaka i väskan inför onsdags-lämningen igen. Och när jag får barnen ligger de smutsiga kläder där som de hade när de åkte från oss. Enkelt och aldrig något strul med ditt och mitt, pappan har sina kläder, jag har mina. Jag kan tycka att det blir väl mycket hej och hejdå på en och samma dag med att lämna förälder till förälder. Skulle jag först lämna och säga hejdå på morgonen och sen hämta dem för att direkt efter köra dem till pappan och återigen säga hejdå, så hade det blivit förvirrande och konstigt för barnen.

• takida

Vi kör måndag till måndag, så man får en "hel" vecka. För oss funkar d super. Ur mitt perspektiv är det enklare att dela upp livet i jämna o ojämna veckor. Har en vän som har ons-ons som tycker det är jobbigt just för att det är svårare just för att umgänget sträcker sig över två olika veckor. Ur barnsynpunkt tror jag inte det har någon större betydelse hur man lägger upp veckorna.

Svar på tråden Lägga om umgänget. Mån-mån eller ons-ons? För- och nackdelar?