Får min chef rek mig att sjukskriva mig när de har möjlighet att ge mig andra arbetstider?
Jag arbetar inom vården och därmed vakna nätter// långa pass ibland. Jag känner att eftersom jag kräks på kvällarna trots lergigan comp och mitt blodtryck ligger på 90/50 kan jag ej jobba nätter eller långass på 13 h ,kl 8 - 21.
Vi har möjlighet att jobba 7-15 vilket passar mig mycket bättre och jag har bett om att få jobba 7- 15, 6 pass / 5 v istället för 3 långpass a' 8-21. Under veckorna jobbar jag dagtider så det här rör sig om helgtiderna endast.
Nu till saken, det var inga problem att byta nätter mot dagar då jag påtalade att jag helt enkelt inte kan hålla mig vaken, så det var inga problem MEN, det var inte alls säkert att det gick att lägga kortare helgpass ( schemat är ej lagt än, de håller på att lägger det) och jag fick till svar att jag kunde väl sjukskriva mig på långpassen då?
Får de göra så? Jag är fullt kapabel till att jobba de "kortare" passen och det går ej ut över någon annan arbetskamrat att jag så att säga "tar" passen från någon . Får min chef rekommendera mig att sjukskriva mig på helgerna när jag vill jobba och det finns möjlighet till det ? Det är helt vansinnigt tycker jag, arbetsgivaren måste väl i den mån det är möjligt hjälpa mig?