• misoo2

Får min chef rek mig att sjukskriva mig när de har möjlighet att ge mig andra arbetstider?

Jag arbetar inom vården och därmed vakna nätter// långa pass ibland. Jag känner att eftersom jag kräks på kvällarna trots lergigan comp och mitt blodtryck ligger på 90/50  kan jag ej jobba nätter eller långass på 13 h ,kl  8 - 21. 
    Vi har möjlighet att jobba 7-15  vilket passar mig mycket bättre och jag har bett om att få jobba 7- 15,  6 pass / 5 v istället för 3 långpass a' 8-21. Under veckorna jobbar jag dagtider så det här rör sig om helgtiderna endast.

Nu till saken, det var inga problem att byta nätter mot dagar då jag påtalade att jag helt enkelt inte kan hålla mig vaken, så det var inga problem MEN, det var inte alls säkert att det gick att lägga kortare helgpass ( schemat  är ej lagt än, de håller på att lägger det) och jag fick till svar att jag kunde väl sjukskriva mig på långpassen då? 

Får de göra så? Jag är fullt kapabel till att jobba de "kortare" passen och det går ej ut över någon annan arbetskamrat att jag så att säga "tar" passen från någon . Får min chef rekommendera mig att sjukskriva mig på helgerna när jag vill jobba och det finns möjlighet till det ?  Det är helt vansinnigt tycker jag, arbetsgivaren måste väl i den mån det är möjligt hjälpa mig? 

• Svar på tråden Får min chef rek mig att sjukskriva mig när de har möjlighet att ge mig andra arbetstider?
  • Carisma95

Hur ser ditt anställningsavtal /schema ut? Hur många timmar står det att du har rätt till då?

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • misoo2

Jag har en tillsvidare anställning så jag är ju "fast anställd" sedan några år tillbaka på 100% vet ej riktigt hur många timmar det blir på 5 v som vi har schema på ca 177 kanske ?  Men iaf är jag ju tillsvidare anställd med varierande arbetstider dag/natt/kväll helgdagar.

• CeeJay

När det gäller din grundfråga - jag antar att arbetsgivaren har "rätt" att avslå din begäran om ändrade tider eftersom dom ser till verksamhetens bästa, så att säga. Däremot kan man ju tycka att det är lite konstigt av dom att förelså att du ska sjukskriva dig, när det verkar bättre för alla om du kan arbeta men andra tider. Är du med i facket så du kan kontakta dom med din fråga?

Undersök även om du har rätt till Graviditetspenning när det börjar närma sig. Inom vården finns det ju omständigheter som gör att graviditeten kan sätta käppar i hjulen för en och att man därför inte kan arbeta.

Lite OT om sjukpenning dock om sjukskrivningen överstiger 14 dagar:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/arbetsformaga

Jag skulle tolka det som att du kan ha rätt till sjukpenning under 90 dagar (under förutsättning att din arbetsförmåga bedöms vara nedsatt av läkare och FK såklart).

Från dag 91  ska man utreda om du skulle kunna arbeta med någonting annat inom företaget/arbetsplatsen och jag kan tänka mig att det även gäller ändring av tider.

• misoo2

Tack för svaret ska gå in och läsa på lite vad som gäller, min arbetsgivare har rådit mig till att söka hp från 8 e mån pga arbetsuppgifterna. 
    Jag vet inte hur min chef tänkte , om h*n tänkte alls när schemat gjordes för de turerna jag önskat var vakanta när vi fick schemat klart så det fanns ingen anledning alls att neka mig dem, jag har pratat med facket och det löste sig när jag sa det till arbetgivaren ( ..så klart..) men lite trött blir man att man måste hävda sin rätt.  Antagligen är det lättare att få in vikarier på kortare pass men samtidigt så får man inte ha vakanta turer på schemat...jaja nu löste det sig

Svar på tråden Får min chef rek mig att sjukskriva mig när de har möjlighet att ge mig andra arbetstider?