• Tazzme

Torktumla tygblöjor?

Vi använder ImseVimses newborn flanellblöjor på vår son. När jag tvättar dom så brukar jag hänga upp dom på tork för jag har hört/läst någonstans att uppsugningsförmågan blir sämre om man tumlar blöjorna.
    Men nu då jag hängde upp senaste omgången på tork så såg jag på tvättrådslappen att man faktiskt får torktumla dom.

Men hur är det? Är det bättre att låta dom hängtorka? Någon som testat både och och vet om det är någon skillnad?
    Nu då hösten kommit och det regnar så mycket och ofta så kan jag ju inte torka dom ute längre så då hade det ju varit mer praktiskt att tumla dom.

• Svar på tråden Torktumla tygblöjor?
  • Hi5

Japp, det är stor skillnad. Om du tumlar dem blir de mjuka och gosiga, och suger upp lika bra, men jag tycker även att de tappar formen och slits mer. 

• Hi5

Behöver du fler, förresten? Jag har massor av olika formsydda + blöjbyxor i alla storlekar. :)

• Tazzme

Hmm... kanske jag fortsätter hängtorka dom då, så de håller längre. Lillkillen är ju ändå redan van med hängtorkade (något styvare) blöjor så.

Tja, har fått en hel hög med tygblöjor av min syster. Har väl nog av newborn-storlek så det räcker, men då dom blir för små så vet jag inte riktigt om jag har så det räcker. Dessutom är de i femtielva olika modeller och märken och jag hade kanske helst kört på en och samma sort. Så om du vill kan du skicka mig ett PM om vad du har för sorter å modeller å vad du vill ha för dom så kan jag ju fundera på saken Glad

Tycker annars att ImseVimse-blöjorna är bra och gillar det systemet. Hade gärna fortsatt med dom även efter att han växt ur newborn-blöjorna, men har inte hittat såna på loppis, men newborn-storlekarna har jag hittat massor av, antagligen för att de fanns i mammalådan (som delas ut gratis till alla blivande mödrar här i Finland var jag bor) för några år sedan.

• sahara sahara

Förutom det som sades ovan så är det miljövänligare och billigare att hängtorka. Vi tumlade nästan alltid - för att det inte tog upp lika mycket plats och gick fortare, samt att blöjorna blev mjukare.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • tove lillalammet tygblöjor

Hej !
    precis som sagts tidigare så är det ju miljövänligare att hängtorka MEN !! Även om man torktumlar tygblöjorna för att de skall hinna torka så är det ÄNDÅ bättre-ur miljösynvinkel- än att använda engångsblöjor. man kan ju köre en liten stund och hängtorka resten (för visst slits de lite mer i tumlaren..)
    Det finns bambublöjor som går att torktumla också !

• Tazzme
    tove lillalammet tygblöjor skrev 2011-10-02 13:34:02 följande:
    Även om man torktumlar tygblöjorna för att de skall hinna torka så är det ÄNDÅ bättre-ur miljösynvinkel- än att använda engångsblöjor.
    Har du någon källa till det påståendet? Alltså inte för att jag inte tror på dig Glad men jag hade av ren nyfikenhet läst nån undersökning el. liknande om saken. Så kan man alltid kasta fram lite smarta fakta och siffror etc. om folk ifrågasätter tygblöjor (som jag ju själv tycker är så himla bra!).
  • BunnyBrown

Man behöver inte torktumla blöjan snustorr, utan stryktorr räcker, för att få dem mjuka. Vi har inte möjligheten att hängtorka all tvätt.

Svar på tråden Torktumla tygblöjor?