Frågor om värkarbete och ryggmärgsbedövning
Hej,
Jag är gravid med andra barnet och närmar mig förlossningen. Jag har några funderingar då min första förlossning inte alls blev som jag hade tänkt eller ville.
Först var jag väldigt oförberedd på att värkarna inte alls var som man hade fått höra och läsa om, att man får en värk som gör ont och att det sedan kommer en liten paus. Utan istället gjorde det ont hela tiden (står också i förlossningsjournalen att värkarna är mycket konstiga). Vid ett tillfälle kom två "normala" värkar (gjorde lite mer ont i toppen men inte alls ont i botten) och jag upplevde det som betydligt lättare än när det gjorde ont konstant. Hur vanligt är det att värkarna ser ut så som det gjorde för mig? Hur stor risk är det att det blir likadant nästa gång? Jag antar att det inte finns något jag kan göra för att påverka värkarbetet utan det är något som kroppen helt enkelt sköter om själv. Min dotter kom i vidöppen hjässbjudning, kan detta ha påverkar värkarbetet eller är det bara utdrivningsskedet som kan bli jobbigare?
Jag tog till slut EDA fast jag egentligen ville undvika det. Jag fick efter förlossningen (förutom att jag blev sjuk med hög feber) problem att kissa vilket gjorde att jag fick gå med kateter ett tag vilket jag upplevde som mycket jobbigt. Jag har själv dragit slutsatsen att detta berodde på EDAn (har läst att det kan bli så och det är just en av orsakerna till att jag ville undvika EDA). Hur vanligt är det att man får problem att kissa efter förlossningen? Jag vill inte behöva bli tömd alls under förlossningen vilket jag blev förra gången, om man inte har EDA och dropp (värkarna avstannade med EDAn och jag fick värkstimulerande dropp) som gör att man får svårt att röra sig finns det väl inget som gör att man inte kan gå på toa som vanligt under förlossningen?