• Bojan

söka fast tjänst som gravid?

Står inför dilemma. Jag har ett vikariat och det har nu blivit en fast tjänst på mitt jobb som börjar december. Jag är i vecka 12. Alltså innebär det att jag skulle börja 3 mån på fast innan jag blev föräldraledig. Har jobbat på denna arbetsplats ett halvår och trivs.. sådär.. okej..
    Borde jag söka denna tjänst ändå? Jag har inte berättat något om min graviditet på jobbet. Men det börjar bli dags att "komma ut".

1. Söka tjänsten och samtidigt berätta om graviditet
    2. Söka tjänsten och hålla tyst om graviditet
    3. Strunta i att söka tjänsten och ignorera trygghetstänkandet

Hjälp mig tänka. Eller om någon har eget exempel på hur ni gjorde.

• Svar på tråden söka fast tjänst som gravid?
  • Mirella85

varför skulle du inte söka..
    du har lika mycket rätt o söka som alla andra..

angående berätta ska du göra när du känner för det.. din skylldighet är bara att berätta 2månader innan du ska gå på föräldrarledighet. jag berätta inte förren jag var i v18 för min chef.  

jag tycker du ska söka om det är din chans och få fast jobb. Så har du nått o se framemot när du kommer tillbaka från föräldrarledigheten.       

BF den 27 okt <3
  • EhjärtarP

Jag har liknande dilemma, fast jag söker fast tjänst då jag är arbetslös. Förstår hur du känner det..
    Men man har ju lika stor rätt som alla andra till fast tjänst fast man är gravid, och det är ju dig själv och ditt barn du ska tänka på. Jag tycker du ska ta chansen och söka den fasta tjänsten nu när du jobbat där på vikariatet i ett halvår och allt!!

• bubblan91

hej!
    jag väntar barn i v28. jag började som inhyrd på ett industriföretag i januari, med mkt tunga lyft osv. i våras annonserade de ut att de skulle anställa 10 tillsvidareanställda. i samband med att jag sökte fick jag + på stickan och jag berättade väldigt tidigt för chefen. han blev jätteglad över att jag var så ärlig osv. och han sa att det inte skulle påverka min ansökan och så.  vi var 80 som sökte, och jag var en av 25 som gick vidare till intervju, och tillslut 1 av 10 som fick fast:) så nu from 1 september med extremt jobbig foglossning, sjukskriven på halvtid och stor mage så är jag fast anställd:)
    så jag råder dej till att söka och berätta, det uppskattas av chefen att man är ärlig, för tänk om någon annan skulle få veta och berätta före dej, eller om du skulle svimma på jobbet osv.
    LYCKA TILL :)

• lergigan comp

hej, klart att du ska söka tjänsten och trygga din tillvaro!

jag sökte en tjänst trots att jag redan hade en tillsvidareanställning.
    Berättade inte att jag var gravid (var ca 20v gången vid första intervjun) jag våndades väldigt mycket inför att berätta och hade sjuk ångest.

Det slutade med att jag fick tjänsten. Berättade att jag var gravid en dryg vecka efter att ha skrivit på papperna.
    Chefen och kollegorna tog det extremt fint trots att jag bara kommer ha jobbat 3 mån innan jag går på mammaledighet. Dessutom är det en specialkompetensposition som inte är helt enkel att ersätta. nu går jag parallellt med min vikarie och lär henne allt jag hunnit lära mig.

Anledningen till att jag inte berättade var för att jag har bekanta och kompisar blivit snuvade på jobb efter att ha varit ärliga. är det en "normalbegåvad" arbetsgivare kommer denna förstå varför du inte berättade...
    Tänk på (detta är en tråkig vinkling men väldigt sann) att det inte ens är säkert att man får barn förrän man har fått det... jag är själv i v 36 nu och tänker fortfarande så i många situationer.

Det beror såklart på vilket slags jobb man söker men jag skulle råda dig att inte berätta förrän du "sitter säkert". Skulle dom ta det på fel sätt och det är ohållbart kan du ju alltid söka nytt under din föräldraledighet. 
    I mitt fall bytte jag bort en "trygg" & "ok" tjänst mot en ny som jag inte visste hur den skulle vara. Med facit i hand skulle jag inte berättat att jag var gravid trots att dom tog det så bra..Varför? jag tror inte att jag skulle fått tjänsten om jag var ärlig. I min bransch är det få som sätter ärligheten på främsta plats. de tänker bara på att företaget ska må så bra som möjligt. de är egoistiska, med all rätt. Därför måste man själv sätta sig själv på första plats och vara lite ego. Dom kommer inte anställa dig för att du vill det och för att vara snälla, utan för att dom vill ha just dig.  

hur hade det sett du om ingen var gravid? inte så bra. :)
    Som du förstår tänkte jag mycket fram och tillbaka inför mitt jobbsökande, hoppas att det kan hjälpa ngn annan gravid kvinna i nöd :)

sök jobbet för sjutton & lycka till! Det vikitga är att du och bebisen mår bra. Allt annat löser sig!

Svar på tråden söka fast tjänst som gravid?