• Anonym (ledsnat)

Inget samliv alls

Hej,

Jag och min man har sedan många år tillbaka ett i princip icke existerande samliv. Jag har alltid haft mer lust och har försökt ta upp problemet med min man. Men efter hand har det känts jobbigare, och de sista åren har jag överhuvudtaget inte tagit upp det längre. Det handlar alltså inte om att jag vill varje dag och han två gånger i veckan, utan det handlar om veckor, månader och ibland år utan sex.

Vi blev tillsammans unga, och har nu varit tillsammans i 16 år, hans bristande lust började relativt tidigt och har progressivt blivit värre. Jag har funderat över om det ligger något medicinskt bakom, om det är någon konflikt jag inte vet om, om han inte tänder på mig alls och alla andra tankar man överhuvudtaget kan ha. Vi är båda i bra form, och har inga fysiska problem som kan inverka. Det verkar inte heller som att han är intresserad av andra kvinnor.

När jag har tagit upp problemet försäkrar han mig att det inte finns några problem, utan att det är bara en tillfällighet att vi inte hunnit vara tillsammans, och att han förstås visst älskar mig och vill ha mig. Men i praktiken blir det ingen förändring, och jag blir avvisad de gånger jag tar initiativ. Numera tar jag inga initiativ alls. Jag tvivlar på att jag vill själv längre, det känns inte så lockande att vara med en man som inte vill ha mig.  

Då det känns som att jag helt tappat den typen av känslor för min man och att jag blir ledsen av att leva med en man utan ett samliv vill jag lämna honom. Förhållandet har förstås påverkats av detta, och jag tvivlar på att jag känner annat än vänskap för min man numera. Men vi har två små barn att ta hänsyn till. Nu undrar jag om du tror att det överhuvudtaget finns en chans att vända ett sådant här dödläge till ett normalt, välfungerande samliv? Vi har testat parterapi utan resultat. Jag vill inte leva hela livet i en sådan här relation, det mår jag inte bra av. Skulle uppskatta din synpunkt på det här.

• Svar på tråden Inget samliv alls
  • sexologen

Hej!

Det låter på dig som att du nu gett upp. Att du varit projektledare i ert gemensamma projekt: familjeliv och samliv- men att du nu inte får gehör. Du kan inte göra mer. Nu måste din man agera och prata och berätta hur han känner och hur han ser på situationen ni hamnat i. Självklart kan man hitta tillbaka till varandra och till ett samliv igen, om båda vill det och är beredda på att jobba på det. Om inte det är så är det svårt att förändra den situation ni nu hamnat i.

Jag förstår din frustration och din sorg över hur ni nu har det och tycker att du ska vara så rak och ärlig du kan mot din partner. Han behöver höra hur du känner och vad du tänker och din känsla av att det nu är allvar och att ni nu måste göra något för att förändra ert liv, tillsammans eller var för sig. 
    Sexterapi är bra om båda vill, men utan engagemang från er båda och en vilja att mötas igen fungerar den inte. 

Lycka till!
    Hälsningar
    Sara Dahlin     

Svar på tråden Inget samliv alls