• Meryl

Kejsarsnitt - frågor när man har en 2-åring att ta hand om oxå

Hej!
    Jag ska snittas om 14 dagar och undrar lite om tiden efteråt.
    Vill gärna ha lite tips och råd! Glad 
    Har läst info-broschyrer osv och vet att jag ska som mest lyfta bebisen i början men några frågor kvarstår. Sitter nu och ska planera ledighet för pappan, dagistider osv..

Jag har en (nästan) 2-åring oxå. Han behöver fortfarande (såklart) hjälp och vissa lyft blir det ju. Förstår ju att jag inte kan lyfta honom i början.

* Men hur länge behöver såret läka innan jag kan ta hand om honom som vanligt igen?  
    * Fick du något extra stöd för syskonet från förskolan pga ditt snitt? Alltså längre tid än 2 veckor enligt ordinarie schema? (har hört att det är väldigt olika...)

* När kan man städa/handla osv som vanligt igen?

*Nåt annat jag ska tänka på?

Tacksam för alla svar!! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Kejsarsnitt - frågor när man har en 2-åring att ta hand om oxå
  • orf

Akutsnittades med första så jag behövde inte ta hänsyn till ett äldre syskon. Mitt råd till dig är att undvika att överanstränga dig. De jag har talat med som fått problem av sitt snitt har alla överansträngt sig ganska tidigt efter snittet och dragits med infektioner och ont i såret. Jag tog det väääldigt varligt och hade inte ont mer än 4-5 dagar efteråt. Kunde ha kommit igång tidigare med att promenera raskt och bära kassar än jag gjorde men jag höll medvetet tillbaka mig själv.

Väldigt svårt att säga hur lång tid det tar. Högts individuellt men mitt bästa råd är att ha en hög beredskap på att det kan ta tid att läka. Försök att få så mkt avlastning som möjligt och förbered så mkt som möjligt innan, tex fixa matlådor, ansöka om extratid för syskonet osv. Om pappan har möjlighet så borde han vara hemma lite längre än 2 veckor. Min sambo var hemma 4 veckor (bestämt sedan innan). Hade nog inte behövt dessa fyra veckor men det var jättemysigt. Han ville det ju också!

Läker du snabbt så kan ju syskonet dra ner på förskoletiderna, pappan jobba tidigare etc etc. Mkt enklare än att behöva trixa med förlängningar efteråt. 2 veckor är nog i kortaste laget...

Lycka till och grattis!

• Blåbärsmuffin

Jag snittades med andra barnet 2005, då var min äldsta 19 månader. Jag fick inget extra stöd från förskolan, utan hade det äldre syskonet där 15 timmar/vecka (nu har de ändrat till 25 tim/v). Det var jobbigt att inte få lyfta den stora; hon lärde sig dock snabbt att hon fick klättra upp i mitt knä om hon ville sitta där Jag satt mycket på golvet (där alla blöjbyten skedde) under de första veckorna men försökte köra på som vanligt så gott det gick.

Jag tror att det tog ungefär en månad innan jag kände mig ok igen, men jag fick knapra ganska starka piller efter mitt snitt och hade väldigt ont i början. Det är ju dock väldigt olika hur ont det gör efteråt; om någon rörelse gör ont så får man ta det lite lugnare.

• Meryl

Orf och Blåbärsmuffin - Tack för era svar!! Skrattande
    Några fler som har tips o råd till mig?! 

Svar på tråden Kejsarsnitt - frågor när man har en 2-åring att ta hand om oxå