• Ankiiis

Bonusföräldrar, Hur presenterar ni er?

Hej, hoppas jag lagt detta på rätt ställe. Undrar iaf en sak angående det som hände mej häromdagen.

Skulle skjutsa makens dotter till förskolan här en morgon.
    Går ut och ser att jag är inparkerad av gubben!!
    Letar som en toka efter nyckeln men inser att han har åkt (samåkt)  till jobbet med sin bilnyckel i fickan.

Ringer då hastigast till förskolan...
    -Hej! Det är Ankiiis, xxxxxx eeehhhhhhhhh? (jag säger verkligen eehhh också) Bonusmamma? Hon kan iaf inte komma idag.... o.s.v.

Dom på förskolan hade aldrig träffat mej och terminen hade ganska nyligen börjat.
    Så det vart lite pinsamt Skäms 
    Men alltså vad säger man, säger man verkligen bonusmamma?
    Låter lite fel i mina öron, och plast förälder går ju helt bort.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Bonusföräldrar, Hur presenterar ni er?
  • Iam

Eftersom jag vet att min bonusdotter pratar om mig som sin plastmamma i skolan så presenterar jag mig som bonusmamma. Däremot vet alla fröknar och pedagoger vem jag är, så det är inte något problem att använda mig av mitt namn. Kör det som känns bäst för dig. 
    Pappas sambo funkar ju oxå :) 

• emselott

Jag var i ungefär samma situation när jag skulle träffa förskolepersonalen första gången under en grillkväll på förskolan där sambons barn går. När de hälsade och frågade vem jag var så hann jag inte tänka efter utan presenterade mig bara och sa: "Jag är här tillsammans med (pappans namn) och (flickornas namn)." Just då hann jag inte tänka efter så noga, men det kändes rätt att säga så.
    Jag älskar dem och tar vuxenansvar, men för mig så känns det konstigt att säga bonusmamma. Kanske mycket för att deras biomamma är så livrädd för att jag ska försöka ta hennes plats och har gjort det till en ganska stor grej. 
    Inför mig själv, barnen och omvärlden så är jag pappas sambo och tillsammans utgör vi en familjekonstellation. Helt enkelt :)

• sextiotalist

Jag har alltid presenterat mig som NN´s sambo

• leo grodan

Jag presenterar mig som bonusmamma... tycker att det låter gulligt, just för att x valt att bo hos sin pappa och mig. Hon kallar mig mamma när hon inte orkar/har tid att förklara... annars blir det låtsasmamma.

• ius lexis

Jag gör olika beroende på situation, förr presenterade jag mej alltid som "sambo till pappan" men det förenklar att bara säga bonusmamma för då fattar både barn och vuxna. Folk tar lite förgivet att barnen inte bor hos oss och att jag inte har en relation till dem när jag säger "pappas fru". Att min relation enbart är till maken. Den realtionen är dock min huvudrelation i familjen, vi är ju inte en familj pga barnen som i familjer med biobarn. men barnen har behov att kalla mej bonusmamma trots av flera år av "rättningar" från min sida, så jag har lixom slutat bry mej och använder det själv ibland.
    I mina jobbsituationer så säger jag min makes barn, i barnens skolsituationer till andra barn säger jag bonusmamma.

• Minönskan

Jag har alltid presenterat mej som NN´s sambo också. Vid hämtning/lämning på skola/dagis. Sen vet jag ju att barnen har pratat mycket om mej och ibland använt ord som pappas tjej eller extramamma.
    Men jag säger inte att jag är deras extramamma för det.

• Milleman

Bonusmamma säger nog jag också.

Däremot kallade min bonus mig för "pappas nya flickvän" i 3 år och det kändes ganska fel :P

Men hon var inte så gammal så hon höll väl kvar i det hon vant sig vid :)    

• TessaS

Jag säger nog "gift med NN" eller "gift med NN:s pappa"

(eller "ihop med" innan vi gifte oss) 

• theesi

Tycker det där är intressant.. När jag var "bonusmamma" så sa jag nog att jag var sambo med .. pappa.. Nu är min sambo bonusförälder istället och för min son så säger han bara min sambo vid namn!

Jag tycker det är skönt om man ser det från en annan synvinkel, Min sambo säger att han har två barn(tredje kommer i jan) men att en är hans.. Jag tycker det är skönt, att han räknar alla barnen men ändå inte vill ta på sig någon "ära"(eller vad man kan säga) för den som inte är biologiskt sitt, därimot så behandlar han dom lika och det är underbart! :)

♥ Vincent 070925 ♥ Melvin 100813 ♥ Lillebror BF jan2012 ♥
  • Cicek

Nu är jag inte bonusmamma, men skulle nog kört med det :) Så länge det känns ok för alla andra såklart.. Det är väl bara trevligt tycker jag! "Pappas sambo" blir opersonligt på något sätt, för du har ju en relation till barnet också.

• WiJu

Jag säger nog att jag är "Annas" pappas sambo nu mera!

Men jag har också kommit på mig med att inte riktigt veta vad jag ska säga. :)

• Merlot

Jag brukar säga att jag är gift med xx:s pappa.

Om jag hade ringt till dagis i ts situation så hade jag kanske sagt "hej det här är xxx, jag ringer för att meddela att yyy inte kan komma idag eftersom vår bil blivit instängd". Hade de sedan frågat "vem" jag är hade jag förklarat det genom att säga att jag är gift med hennes pappa.

Tycker det däremot uppstår väldigt få situationer där folk inte direkt själva förstår hur det står till med relationerna. Oftast är det då frågan om någon okänd som inte känner oss som antar att jag är hennes mamma och då brukar vi inte rätta dem om det inte är en person vi vet att vi kommer träffa igen. Blir bara krångligt att förklara för okända då det egentligen inte spelar någon roll vid sådana tillfällen...

• MissSunshine

En del känner sig inte "som en bonusmamma".. det beror kanske på hur långt förhållandet varit, hur relationen till barnet är eller andra saker.. Antingen så är man "namnet och den som är tillsammans med pappan":.. Eller så är man bonusförälder.
    Jag har bott ihop med pappa, barn och har nu även gemensamt, sen snart 7 år tillbaka och vi har en mycket nära och fin relation. Jag har en föräldraroll, delat ansvar och samma röst som pappan, eller hur man kan säga. Jag är bonusmamma och detta är också vad flickan presenterar mig som. 

• funnybunny84

jag presenterar mig som "jag är sambo med NN" eller "jag är sambo med NN's pappa"
    säger aldrig att jag är "NN's bonusmamma" hatar det ordet, bara för att jag är det så vill jag inte presentera mig som det!

• Furstinna

Flickan kallar mitt ex nya vid namn. Nu hämtar och lämnar aldrig hon på dagis eftersom både jag och pappan anser att det är vår uppgift så problemet uppstår aldrig.

• cpOFFER

Sagas pappas sambo, presenterar jag mig som

Perspektivsskärpa: Väljer du att se på saker annorlunda, kommer sakerna snart se annorlunda ut.
  • munterlitensak

Jag säger mitt namn! :) Alla vet vem jag är och jag har varit väldigt tydlig med att jag vill att alla ska veta från början! Hur min pojkvän presenterar mig vet jag inte! :) Men bonusarna säger "lådsasmamma" :) jag har sagt att jag inte vill ha en titel. För jag är ingen mamma, jag är inte ens i närheten av att vara mamma! Inte ens på lådsas! ;) Men ja, ibland säger jag väl bonusmamma om det skulle behöva brådska med titulerandet! :)

• Ampellilja

jag brukar presentera mig som ****** och ***** pappas sambo vilket funkar bra för oss

• Csillag

min man säger alltid ex "Hej de är ***** pappa, h*n kommer lite senare idag,lr h*n är sjuk"

(Han är bonusförälder som de kallas,men ser min dotter som sin egna)
    åh ja hon har en riktig pappa oxå som ställer upp till max som oxå säger pappa när han ringer till skola/fritids.
    Fritidspersonalen ser inga problem i de då h*n alltid sett de som att h*n har två pappor,men vet skillnaden på vem som är den riktiga och vem som egentligen är bonus.
    Försloleperonalen hade aldrig några problem me de heller för dom visste h*n sa pappa till båda två.

• Alisa

Min sambo kallar sig för As bonuspappa och presenterar sig så också. Det tog ett tag för honom att vänja sig vid begreppet tror jag men nu fungerar det finfint  

Svar på tråden Bonusföräldrar, Hur presenterar ni er?