• SjälvaJag

Nan 1 eller baby semp 1

Sonen får idag baby semp 1. Men varje kväll har han ont i magen och skriker. Han verkar även ha svårt att bajsa. Så vissa måltider får han bifidus, efter han bajsat blir han direkt lugnare.

Nu till frågan. Ni som testat dessa ersättningar vilken var bäst och varför?

• Svar på tråden Nan 1 eller baby semp 1
  • Emmalinnéa

det är så olika vad som är bäst för just ditt barn, för våran son var nan bättre.

• FL Lisa

jag har två barn som båda flaskmatats. Ettan med babysemp och även bifidus. Tvåan med NAN och NAN HA.

vet egentligen inte om jag kan säga att någon var bättre eller sämre. Med ettan blev det babysemp för att han fick det på BB redan. Han var dock rätt hård i magen som liten men NAN fungerade inte bättre. Dock hjälpte det med bifidus.

Tvåan har inte haft lika mycket problem med magen. Förutom lite knorr och bök de allra första månaderna.
    Den jag nog ändå upplever har kännts bäst mot krångliga magar är nog ändå NAN HA.

Men jag tror även att en del (kanske tom de flesta) bebisar har en del krångel med magen när dom är så små. Magen och tarmarna är helt enkelt inte färidgutvecklade. Vare sig dom äter Babysemp, NAN eller ammas.

Alvin 0709 & Helge 1011 (vidvagensande.blogg.se)
  • troddeduja

På mina tjejer fungerade Nan bäst, började oxå med Semper, med de fick ont i magen av det och kräktes mycket. När jag började med Nan vart de som en helt annan unge. Introducera Nan långsamt bara (först 1/4, sen hälften osv) så att de inte får ont i magen av det.

• Älskarjordgubbar

Har en  15 mån. son som hade samma problem som liten baby.

Började ge  honom NAN och NAN HA. Hade även i en klick smör för att han lättare skulle kunna bajsa.

Gå succesivt över ifrån en vällingsort till en annan, annars får hans mage riktigt spader.
    Jag började med 1/4 ny sort och resten den gamla. Ökade till 50/50 efter ett par dar osv.

Lycka till!   

Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket
  • SjälvaJag
    troddeduja skrev 2011-09-14 21:46:44 följande:
    På mina tjejer fungerade Nan bäst, började oxå med Semper, med de fick ont i magen av det och kräktes mycket. När jag började med Nan vart de som en helt annan unge. Introducera Nan långsamt bara (först 1/4, sen hälften osv) så att de inte får ont i magen av det.
    Älskarjordgubbar skrev 2011-09-14 21:54:50 följande:
    Har en  15 mån. son som hade samma problem som liten baby.

Började ge  honom NAN och NAN HA. Hade även i en klick smör för att han lättare skulle kunna bajsa.

Gå succesivt över ifrån en vällingsort till en annan, annars får hans mage riktigt spader.
    Jag började med 1/4 ny sort och resten den gamla. Ökade till 50/50 efter ett par dar osv.

Lycka till!   
    Ni skriver 1/4 , ursäkta om jag är trög men menar ni att jag ska blanda med semper med nan (1 skopa nan och 3 skopor semper) eller att jag byter ut ett mål ?
  • Älskarjordgubbar

Du ska börja med att ta 1 skopa NAN och resten Semper till ett mål och efter nån dag ta hälften NAN och hälften Semper osv.

Blev du klokare??Cool 

Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket
  • Scilia
    Älskarjordgubbar skrev 2011-09-14 22:24:07 följande:
    Du ska börja med att ta 1 skopa NAN och resten Semper till ett mål och efter nån dag ta hälften NAN och hälften Semper osv.

Blev du klokare??Cool 

Har flaskmatat sonen. Han hade också problem med magen. Ont på kvällarna, ledsen och skrikig. Vi provade ALLA ersättningar och NAN var det som funkade för honom. Bara den vanliga NAN.

Vi bytte alltid helt från en gång till en annan, ingen utfasning alls. Om det är den ersättningen barnet får som skapar problemet verkar det dumt att "fasa ut" den och förlänga lidandet....

Lycka till!    
  • SjälvaJag
    Älskarjordgubbar skrev 2011-09-14 22:24:07 följande:

Blev du klokare??Cool 
    tack, lite klokare blev jag :-P
  • SjälvaJag
    Scilia skrev 2011-09-14 22:28:50 följande:
    Har flaskmatat sonen. Han hade också problem med magen. Ont på kvällarna, ledsen och skrikig. Vi provade ALLA ersättningar och NAN var det som funkade för honom. Bara den vanliga NAN.

Vi bytte alltid helt från en gång till en annan, ingen utfasning alls. Om det är den ersättningen barnet får som skapar problemet verkar det dumt att "fasa ut" den och förlänga lidandet....

Lycka till!    
    okej, det verkar som om NAN är den "bästa" enligt  många Tack!
  • sommar 77

Hej,

min dotter är nu 1 månad och både ammas å får ersättning, men det blir alltmer ersättning och mindre amma. Haft semper men hon har haft mycket ont i magen , och bajsat massor, precis som om det rinner rakt igenom, å sen hungrig igen, ont i magen, bajsar...

Så dag provar jag NAN för första gången, får se hur det går, hon sover nu:)

• Muslimska mamman

Babysemp fungerar inte alls för oss. Endast Nan gör att mitt barn inte får ont i magen, och Nan använder vi enbart den som har bakterien i sig. Och så ger vi Minifom innan varje måltid, och magdroppar en gång om dagen. Först då fungerar magen för honom. Till han var 2 månader gav vi även ett par centimeter messmör på tub i mjölken utblandat, så som mina föräldrar gjorde när vi var barn, och det hjälper också magen.

• Whataboutus

Jag har en son på 2 månader , idag får han baby semp 1, utav det bajsar han vädigt dåligt och han får ofta ont i magen.

Jag funderar på att testa med NAN 1 , ni som användt det , tycker ni de är bättre?  

Svar på tråden Nan 1 eller baby semp 1