• Anonym (älskaren)

Ni som pratat/gått i terapi, har det hjälpt

Hej!
    Läser många trådar att ens partner inte vill, att ens partner vill för ofta, att man är missnöjd med sexlivet. Så är det för mig. Som någon skrev är det droppen som urholkar stenen. I princip i alla trådar blir rådet: "ni måste prata", "tag hjälp"
    Nu undrar jag: Har det hjälpt??

• Svar på tråden Ni som pratat/gått i terapi, har det hjälpt
  • Anonym (M08)

Intressant fråga! Tummen upp.
    Har själv aldrig gått någon parterapi.

• Popetotrora

Prata? Alltså i det läget funkar inte prat. Jag tror mer på romantiska dejter och komma till skott. Sex föder lusten till mer sex.

Men visst, konstatera att lusten inte är som den varit och analysera lite varför. Det går väl men sen är det verkstad.

Tror jag iaf. Men ämnet är intressant och jag lägger i favoriter, vill veta om det hjälper att prata med en tredje part.

• Andrew A

Terapi kan hjälpa om det blir nya vinklar från en tredje person. Prata och kommunicera är ett bra sätt att lösa låsta situationer - ibland det enda och unika. Att skriva ett brev kan vara ett annat sätt.

Varje person har ett ansvar för sin egen sexualitet - ingen annan kan ha det ansvaret Men att veta varandras behov, oftast nära detaljnivå för att missförstånd skall minimeras, så måste man prata med varandra och helst då inte bara från den ena partnern. Tvåvägskommunikation krävs. Att skriva ner fem punkter på vad man vill och förväntas av varandra kan vara ett bra sätt att inleda ett samtal kring sitt kärleks- och sexuella förhållande. Att båda känner att man blir tagen på allvar och sedd i relationen är centralt.

• Anonym
    Popetotrora skrev 2011-09-15 07:27:40 följande:

Prata? Alltså i det läget funkar inte prat. Jag tror mer på romantiska dejter och komma till skott. Sex föder lusten till mer sex.

Men visst, konstatera att lusten inte är som den varit och analysera lite varför. Det går väl men sen är det verkstad.

Tror jag iaf. Men ämnet är intressant och jag lägger i favoriter, vill veta om det hjälper att prata med en tredje part.

Fel: BRA sex föder lust till mer sex. Sex där man känner sig tvingad att ställa upp leder sällan till mer lust.
  • Anonym (älskaren)

Skulle man kunna få svar på frågan!!

Anonym skrev 2011-09-15 13:39:33 följande:

Fel: BRA sex föder lust till mer sex. Sex där man känner sig tvingad att ställa upp leder sällan till mer lust.

Så herr knullmaskin gör det inte tillräckligt bra, nänä, bara herr knullmaskin kan göra jobbet så är allt frid och fröjd. Hur tror du knullmaskinen känner sig då? Lägg av!

Tråden handlar om att jag vill veta hur och om det hjälpt med prateri, inte att "det nog kan vara bra" osv.

• Popetotrora
    Anonym skrev 2011-09-15 13:39:33 följande:
    Det är sant!!

Knepigt det här! Men intressant då det är ett enormt problem. Varför går ofta underbar sex över till "ställa upp-sex" efter nykärstiden/efter barn?
  • Andrew A
    Popetotrora skrev 2011-09-16 09:25:33 följande:
    Det är sant!!

Knepigt det här! Men intressant då det är ett enormt problem. Varför går ofta underbar sex över till "ställa upp-sex" efter nykärstiden/efter barn?
    Bra fråga - löser du det så kan du räkna med detta:

www.nobelprize.org/

Är det så att man slutar att prata och vi tar varandra för givet. Den oändliga tröttheten och vardagen gör sitt.

Men fakta gäller: Det är opartiskt när man försummar varandras intimaste behov. Det för oss inte närmare utan istället glider vi mer och mer isär. Finns inget förhållande som kommer hålla i längden när förståelsen är borta och lusten hamnar på kylning eller kokar torrt. Hade vi en förståelse på hur vi mår och vad vi längtar efter (sova, vila, duscha, sex) så skulle vi aldrig behöva känna oss obekräftade och osedda. Praktiska saker i vardagen gör ofta att man glömmer bort sin sexuella längtan - men det är viktigt att man jobbar på den. Ingen annan kan bäras för det ansvaret.
  • Popetotrora
    Andrew A skrev 2011-09-16 10:33:22 följande:
    Bra fråga - löser du det så kan du räkna med detta:

www.nobelprize.org/

Är det så att man slutar att prata och vi tar varandra för givet. Den oändliga tröttheten och vardagen gör sitt.

Men fakta gäller: Det är opartiskt när man försummar varandras intimaste behov. Det för oss inte närmare utan istället glider vi mer och mer isär. Finns inget förhållande som kommer hålla i längden när förståelsen är borta och lusten hamnar på kylning eller kokar torrt. Hade vi en förståelse på hur vi mår och vad vi längtar efter (sova, vila, duscha, sex) så skulle vi aldrig behöva känna oss obekräftade och osedda. Praktiska saker i vardagen gör ofta att man glömmer bort sin sexuella längtan - men det är viktigt att man jobbar på den. Ingen annan kan bäras för det ansvaret.
    Men vardagen fanns innan också, men man prioriterade kärleken i början?

Nopp, du har rätt. Ingen annan kan bära det ansvaret än ensjälv.

Men en fundering. I naturen är det ju lite så att allt handlar om fortplantning, alltså undermedvetet baseras allt på just fortplantning och avkommans säkerhet. Eller?
    Vore det då inte säkrast för avkomman om kvinnan höll hårt i mannen och fortsatte att känna lust? Det är ju trots allt i regel kvinnan som "kokar torrt" och 70% av kvinnorna tar steget till separation. Detta går ju liksom inte ihop?

Konstigt också att man inte går igång på sin egen makes ansträngningar att få till det men däremot blir man väldigt tänd på "krogen-Leffe" som inte gör ett jota hemma.... varför är det så då?

Nu vet jag ju att många män också "kokar torrt" men tog dessa exempel just för att i mina kompiskretsar hör jag mest att kvinnorna ledsnar på den feta slusken som jämt sitter vid datorn.
  • Anonym (jadå)

TS, följdfrågan är ju varför den ena vill men inte den andra? Det kan i princip bero på hur många saker som helst och ofta hjälper det att prata!

För att vara konkret: är din partner intresserad av sex? pratar ni om sex? hur mycket vet ni om varandras sexualitet? vad får igång er? har ni gått in på djupet kring era fantasier och vad ni går igång på?

Har man bra koll på ovanstående så är det ju så att något annat än "sexet" tynger. Exempelvis om din partner aldrig tänker på sex och är totalt ointresserad av sex - då hjälper det ju inte att prata! Då är frågan om det alltid varit så eller inte? Och har det alltid varit så, så är det ju tufft att ändra på det.

Finns det minsta lilla intresse för sex hos din partner så menar jag att man kan prata sig ur det. Annars är det betydligt svårare.

Kan bero på depression, stress, eller annat jobbigt i livet. Kan också vara att man helt enkelt saknar intresset! Det kan också finnas medicinska skäl. Har varit med en tjej som inte hade någon lust när hon gick på p-piller exempelvis!

• Andrew A
    Anonym (jadå) skrev 2011-09-16 13:15:55 följande:
    TS, följdfrågan är ju varför den ena vill men inte den andra? Det kan i princip bero på hur många saker som helst och ofta hjälper det att prata!

För att vara konkret: är din partner intresserad av sex? pratar ni om sex? hur mycket vet ni om varandras sexualitet? vad får igång er? har ni gått in på djupet kring era fantasier och vad ni går igång på?

Har man bra koll på ovanstående så är det ju så att något annat än "sexet" tynger. Exempelvis om din partner aldrig tänker på sex och är totalt ointresserad av sex - då hjälper det ju inte att prata! Då är frågan om det alltid varit så eller inte? Och har det alltid varit så, så är det ju tufft att ändra på det.

Finns det minsta lilla intresse för sex hos din partner så menar jag att man kan prata sig ur det. Annars är det betydligt svårare.

Kan bero på depression, stress, eller annat jobbigt i livet. Kan också vara att man helt enkelt saknar intresset! Det kan också finnas medicinska skäl. Har varit med en tjej som inte hade någon lust när hon gick på p-piller exempelvis!
    Håller med. Om det finns en öppenhet och viljan att prata om sitt sexliv så påstår jag att de allra flesta förhållanden skulle bli mycket bättre och harmonisk. Ha det aldrig funnits någon intresse är det som Anonym(jadå) skriver svårare att angripa.  
  • Andrew A
    Popetotrora skrev 2011-09-16 13:08:03 följande:
    Vore det då inte säkrast för avkomman om kvinnan höll hårt i mannen och fortsatte att känna lust? Det är ju trots allt i regel kvinnan som "kokar torrt" och 70% av kvinnorna tar steget till separation. Detta går ju liksom inte ihop?

Konstigt också att man inte går igång på sin egen makes ansträngningar att få till det men däremot blir man väldigt tänd på "krogen-Leffe" som inte gör ett jota hemma.... varför är det så då?
    Ja, och det kan ju förklara de män/kvinnor som tillslut söker sig en affär vid sidan om - eftersom uppskattningen uteblir trots ansträngningar, öppenhet och förståelse. Utebliven bekräftelse från partnern leder alltid till att man tillslut glider isär på ett eller annat sätt. Det är en bedrift att ha en bra sexliv ingen gåva.
Svar på tråden Ni som pratat/gått i terapi, har det hjälpt