• Scream2

    Är det rätt att det blivit en rättegång mot barnläkaren?

    Det pågår nu en uppmärksammad rättegång mot en 57 årig barnläkare som, enligt åklagaren, givit ett döende barn en dödlig dos narkosmedel.
    Barnet var svårt sjuk och därför beslutades om att barnet skulle tas ur respiratorn då det inte längre var rätt med livsupphållande åtgärder.
    Sen går tydligen åsikterna isär.

    Tidningarna frossar, såklart! Googla så lär ni finna....

    Men är det rätt att åtala läkaren? 

    Hur kommer deta påverka vården framöver? Kommer läkare och sjuksköterskor inte längre våga lindra lidandet när döden närmar sig? För man kan bli åtalad....för dråp...och hamna i fängelse...        

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det rätt att det blivit en rättegång mot barnläkaren?
  • IsDimma

    Jag får erkänna att jag är dåligt påläst och har hört väldigt lite om det här men rent spontant ett stort NEJ.
    Fälls han så kommer ju inte sjukvården våga ge tillräckligt med smärtlindring i slutskedet och det kan aldrig bli bra. 


    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Apopan

    Ja, hon bröt ju antagligen mot lagen, och det är bra att det uppmärksammas att hon just bröt mot en lag, en lag som många inte tycker skall finnas. Kanske dags för en lagändring så att det inte finns några frågetecken i den här frågan längre.

  • tahira
    Apopan har absolut en poäng. Förhoppnigsvis blir det en diskussion kring ämnet i och med rättegången. Samtidigt kan jag absolut tänka mig att många blir rädda för att ge smärtstillande i slutskedet.

    Jag kan faktiskt inte förstå att föräldrarna har valt att göra en stor grej av det här. Förhoppningsvis väcker det debatt, men annars kan jag inte se hur det skulle komma något gott av det. 
  • Irmeline

    Häxjakt är vad det är! Fruktansvärt!!!

    Ett barn som ska dö när man stänger av respiratorn, som får smärtstillande/lugnande för att somna in, det är fint. Om det var jag eller mitt barn hade jag föredragit det framför lång kvävning.
    Men föräldrarna vägrar acceptera att deras barn skulle dö, och måste ha en syndabock. Barnet hade ju varit dött hur som, så jag tycker hela historien är löjlig. Däremot förstör man någon annans liv, läkarens.

  • MiScHoOo

    Jag tycker det är förjävligt att läkaren som har räddar tusen liv ska behöva gå igenom detta. Jag skulle vara glad och få all den medicin i mig så att jag inte plågas när jag dör. Dottern enligt en annan läkare sa att dottern är en missfall född. Det konstiga med hela historian är att det låter som läkaren var den enda som gav medicinen, vad då? Jobbade hon dygnet runt? Blir läkaren dömt för att minska lidande i frågan så är lagen det knäppaste som finns. Vill lagen att folk ska plågas inför döden? Föräldrarna kommer att plågas ännu mer om dem inte får vad dem vill. Är det skadestånd? Tycker hela sjukhuset ska anmälas och inte en person eftersom läkaren tog inte en frisk människans liv. Jag har mått dåligt och har plågat för läkaren och tycker synd om föräldrarna. Men inga åtgärde hjälpte flickan. Det blev total stopp och livet kunde inte fortsätta för flickan även om läkarna hade önskat det.

  • IsDimma

    Din mamma: jag hade fått för mig att det var en han. Blev väldigt paff när jag hörde hennes röstpå nyheterna idag


    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Pentagram

    Tja, OM det nu är som så att läkaren gav en dödlig dos så är det ju mord eller dråp och det faller in under allmänt åtal. Vad föräldrarna tror eller tycker är irrelevant i sammanhanget.

Svar på tråden Är det rätt att det blivit en rättegång mot barnläkaren?