evaoregon skrev 2011-09-18 23:16:01 följande:
Jo, precis. Det där känner jag igen ifrån min väninna som bor halva året i Mexiko.
Hur kommer ni att ta er runt? Buss? Om ni åker bil kommer ni att ta med er babyskydd?
Vi tänkte åka buss.
Lindis1974 skrev 2011-09-18 23:21:52 följande:
Min man är född i Mexico. Vi har rest väldigt mycket i Mexico. Uppe i norr i vissa områden ja där är det farligt men där kommer ni inte vara.
Vi reser oftast till Mexico City men har hus i Acapulco oxå. Har även rest massor runt Yucatan halvön. Älskar Tulum. Lungt och vackert. Runt Cancun finns massor med barnvänliga ställen. Det är så vackert i Mexico. Underbar mat och härliga människor.
Åh det låter härligt! Tulum finns med i vår res-plan :) Du som varit där mycket, vet du om man klarar sig bra på engelska och väääldigt knacklig spanska?
enmamma skrev 2011-09-16 21:05:11 följande:
Det blir ett äventyr för er treåring. Mina barn gick tappert med och kollade på Mayaruiner och lyssnade med förtjusning på hur indianerna levde. Mexico upplevde vi som mycket barnvänligt och folket hjälpsamma. Det som var negativt var trafiksäkerheten, inga bälten, eller stolar till barnen, men man får ta seden dit man kommer. Vi träffade på barnfamiljer som hade med sig bilstolar på semestern. Yucatanhalvön lever ju på sina turister så oroliga för säkerheten behöver ni knappast vara, bara använd sunt förnuft.
Vi har alltid med vätskeersättning om magsjukan skulle vara framme under resan ( det brukar bara vara far som blir sjuk), mjukglassen och frukt i bitar undviker jag.
Låter som ni hade en fin semester (trafiksäkert brukar det ju inte vara utomlands, ens om man åker i Europa, så det får man räkna med). Tack för tipset om mjukglassen, hade jag faktiskt inte tänkt på..
lakritspipa skrev 2011-09-16 20:48:12 följande:
Mexico och speciellt Yucatan är underbart. Mexico city tycker jag gott att ni kan stanna några dagar i och åka ut till tehutican(?) pyramiderna mm. De är medvetna om brottsligheten och har poliser i varje gathörn känns det som. Vi kände oss alltid trygga där. På Yucatan rekommenderar jag att bo i Playa del carmen. Mysigt med barer, restauranger och shopping men inte stort som Cancun. Härifrån kan man åka ut till öarna Isla mujeres och Cozumel. Det är inte heller så långt till Tulum och Holbox. Chichen itza är ganska långt men helt klart värt ett besök. Vi ångrade i efterhand att vi inte hyrde bil och åkte runt själva. Det var långt att åka buss och mycket väntan.
Tack, vilka jättebra tips :) Vi skippar nog Mexico City och bilhyrning (jag gillar inte att köra bil), men playa del carmen, Tulum och Holbox har vi funderat på. Och någon av öarna. Vilken skulle du välja av Isla mujeres och Cozumel? Min sambo vill surfa och jag vill dyka :) Värt att se båda?