PCO o gravid?
Hejsan!
Jag är 26 år och fick vid 22års åldern diagnosen PCO. Jag förstod inte vad det innebar då men med ålderna började en sorg växa sig fram inom mig. Jag var beredd på ett liv utan barn och jag kände mig oduglig som kvinna. Vem skulle vilja ha en kvinna som inte kan få barn? Även fast jag visste att det inte var helt omöjligt så tog jag det för givet att jag helt enkelt inte kunde bli med barn efter många misslyckade försök.
Så när jag i början av sommaren fick mensvärk utan blödning, hade ömmare bröst, var tröttare än vanligt mm så tänkte jag inte ens tanken på att det kunde vara graviditet. Till slut gav jag med mig att göra ett test bara för att kunda säga: "Vad var det jag sa?" till omgivningen som tjatade om den möjligheten.
Jag var beredd på svaret, det gamla vanliga men när jag plusade kunde jag inte tro mina ögon och jag blev tvungen att köpa ytterligare fyra tester av olika märken för att se om det verkligen stämde. Jag var gravid! Eftersom som min mens är oregelbunden så går den inte att lita på och jag valde att göra ett UL i vad jag då trodde var v.12 men det visade vara v.7 plus lite till...
Nu är jag iaf i v.15 och det spelar ingen roll hur mkt jag växer, spyr eller hur många ggr jag ser lill*n på en skärm (senast igår då jag åkte in på gynakuten för smärta i underlivet som visade sig vara urinvägsinfektion), jag har fortfarande svårt att förstå att det bor någon i mig som växer och har det bra. Jag tror inte att jag kommer att fatta det på ett bra tag heller.
Nu undrar jag om det finns flera som har PCO och är gravida eller har barn. Kanske kan vi byta erfarenheter och tankar? Min graviditet har varit väldigt jobbigt då jag spytt så gott som varje dag i snart fyra månader och jag är så otroligt förvånad över att min inneboende i magen växer som den ska trots att jag knappt får nåt i mig!
Har du PCO och är gravid/har barn? Hör av dig isf som sagt =)