• MammatillAnton

Brösten efter amning

Hej, 

Detta forum ska handla om amning, men jag har fråga om tiden efter amning.

Något jag har känt är att mina bröst är "tomma" och hängiga nu efter att jag slutat amma.
    2-3veckor sen jag slutade amma.
    Nu undrar jag hur lång tid det tog för era bröst att återhämta sig?

Lite funderingar bara :)            

• Svar på tråden Brösten efter amning
  • mamma till tre busungar
    Elin868 skrev 2011-09-16 21:37:39 följande:

Gör det skillnad på brösten om man ammar länge?

Jag tror inte det. Faktum är att jag tror att den stora förändringen sker i och med graviditeten.
  • Skruttelito
    Sarus85 skrev 2011-09-16 21:34:36 följande:
    Undrar lite jag med om brösten efter amning! Fick ni en annan storlek än den ni haft innan graviditeten, större, mindre?
    Jag skulle tro att storleken på brösten efter graviditet och amning beror på vikten. Jag väger mindre nu än innan jag blev gravid = mindre bröst.
    Skruttelito skrev 2011-09-17 08:27:02 följande:
    Jag skulle tro att storleken på brösten efter graviditet och amning beror på vikten. Jag väger mindre nu än innan jag blev gravid = mindre bröst.
    Nja...det undrar jag om det bara är det? Jag väger samma nu som innan tre barn.

Innan 70C-70D. Nu 70DD-70E.
  • MammasSötnosar
    Undrar lite jag med om brösten efter amning! Fick ni en annan storlek än den ni haft innan graviditeten, större, mindre?
    Jag fick 1 storlek mindre ungefär :/

Jag ammade min son i 1.8år men jag tror inte det gör så stor skillnad, är inte säker dock
    ♥Liam - 30/6-06 ~ Bebis Nr.2 - 3/3/12♥
  • Dionadel

Ursnuttade och slappa....:(

Dionadel skrev 2011-09-17 15:09:14 följande:
    Ursnuttade och slappa....:(
    Hur länge sedan slutade du amma?
  • MalinEddie
    Mina bröst blev större men det beror nog mer på graviditeten än amningen. Jag var underviktig innan jag blev gravid och är normalviktig idag. Jag trodde att det var graviditet och inte amning som förändrar brösten?
  • MalinEddie

Vad räknar du som länge? Jag ammade ett barn i 6 månader och ett i nästan 13 månader. Det var ingen skillnad för min del.
  • Dionadel

Det var 3 år sen jag slutade amma.

• Elin868
    Enligt alla andra jag har pratat med så är 12 mån lång tid, alla blir så himla förvånad och måste påpeka att jag "ammar henne väldigt länge"... Bara det jag tänkte på :)
  • iden

Mina blev aldrig "normala" tomma och hängiga:( när jag blev gravid med 2:an så fylldes dom på igen. Nu ammar jag henne fortfarande, sen blir de tbx till taxöronen;) Kan ju säga att jag hade små bröst innan mina graviditeter. När jag blev gravid EXPLODERADE dom, stora som vattenmeloner!! Tror det är därför dom aldrig kan återhämta sig..? Om brösten inte blir sååå stora under ammningen är det kanske lättare?

• MammatillAnton

Mina var inte så stora innan graviditeten. B-kupa, Gick upp till C-kupa. Nu taxöron, hoppas att dom återhämtar sig. Men det tror jag inte :(

• Anonym (Lux)

Verkar som att flera här har förändrats i både storlek, fasthet och fyllnad efter graviditet och amning. 

Jag har inte känt någon skillnad direkt i varken storlek eller fyllnad, möjligtvis lite skillnad på fasthet men så blir det ju, även med åldern tänker jag (närmar mig 40).  Däremot känner jag av andra förändringar. 

Innan min graviditet hade jag ganska okänsliga bröst och bröstvårtor. Hade bröstvårts-piercing i båda brösten som knappt gjorde ont att göra. Under graviditeten blev de lite känsligare (och jag plockade ur piercingarna i månad 6-7) men inget som kändes off jämfört med andra delar av kroppen.

Jag ammade sedan min son i sammanlagt 3 år, sista året endast på morgonen för mys. Nu är det 4 månader sedan jag slutade amma och brösten är som de var innan graviditeten i storlek men känseln är helt annorlunda. De är väldigt känsliga, känns ibland tunga fastän mjölken är borta och när jag trycker och klämmer gör det nästan ont. Känns off på något sätt men tänker samtidigt att både graviditet och amningen har förmåga att påverka hur brösten känns efteråt? 

Någon mer som känt likadant? 

• Anonym (Platt)

Jag hade små bröst (A-kupa) och de försvann helt efter amning av två barn. Som tomma skinnpåsar. Nu har jag gått upp i vikt för att få lite fyllning.

• Anonym (Platt)
    Anonym (Platt) skrev 2024-11-06 12:17:25 följande:

Jag hade små bröst (A-kupa) och de försvann helt efter amning av två barn. Som tomma skinnpåsar. Nu har jag gått upp i vikt för att få lite fyllning.

De återhämtade sig alltså inte 
Svar på tråden Brösten efter amning