• aniuchka

Vill vara ledig fran jobbet en helg, sjukanmala sig okej???

Hej! 

Jag anser mig sjalv ha ganska sa hog arbetsmoral och jag ar usel pa att ljuga. Nu har jag fatt reda pa att en speciell sak (for mig) kommer intraffa nasta helg. Jag ar gravid och detta kommer vara sista gangen jag har chansen att ga pa ett sadant har event innan barnet kommer. Det kanns extremt viktigt for mig att fa ga.

Nu ar det sa att jag ar schemalagd till att jobba den helgen. Eventet ar i en annan stad.. om en veckas tid.

Funderar nu pa om jag ska tala med chefen pa Mandag om saken, forklara hur viktigt det ar for mig... grejen ar att jag da riskerar att fa ett nej eftersom de inte har overdrivet mkt personal som ar sugna att jobba.... eller om jag ska latsas som ingenting och ringa in Fredag kvall och vara "sjuk" 

Vad anser ni? Vill garna ha arliga asikter, skit att gora som jag gor/egoistiskt eller okej??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-16 15:23
    Okej... jag har bestamt mig nu. Kommer till att prata med chefen pa Mandag och hoppas pa det basta. Att nagon kan byta med mig eller att jag kan fa obetald ledighet. Far helt enkelt bita i det sura applet om det nu blir sa att jag far ett nej. Inte vart att ljuga och riskera att det kommer fram eller att se mina trotta medarbetare i ogonen veckan darpa.

• Svar på tråden Vill vara ledig fran jobbet en helg, sjukanmala sig okej???
  • eywa

Jag är själv så jäkla plickttrogen o perfekt o offrar mej men tycker absolut att du ska göra det =)

Många som gör det ofta om du gör det nån gång så skit samma, privatlivet är viktigare än jobbet i alla fall.

• Skruttelito

Varför inte byta arbetspass med någon istället? Nu vet jag inte var du jobbar men jag antar att även dina kollegor arbetar helg. Så det borde inte vara omöjligt att någon av dem har en helg de gärna vill ha ledigt och kan tänka sig att byta. Annars skulle jag förklara läget för chefen och fråga om möjlighet att ta semester. Sjukanmäler du dig så får nån annan hoppa in i ditt ställe eller så får dina kollegor arbeta med en person mindre, vilket sällan brukar vara särskilt uppskattat. Jag förstår hur du tänker men jag skulle absolut inte ha samvete att sjukanmäla mig i ditt fall.

• aaaaaaaaaa

Så du säger att du har hög arbetsmoral, men du vill ta ledigt från jobbet genom att ljuga, och dessutom ta betalt för det?

• Bambinoinarrivo
    aaaaaaaaaa skrev 2011-09-16 14:44:19 följande:
    Så du säger att du har hög arbetsmoral, men du vill ta ledigt från jobbet genom att ljuga, och dessutom ta betalt för det?
    Det går att vara sjuk från arbetet utan att ta ut någon som helst ersättning.
  • Perry the Platypus

Finns det inte en stor risk att du stöter på någon av dina kollegor på eventet? Det vore det väl knappast värt?

*gäsp*
  • Majsan70

Jag hade inte ljugit mig sjuk i allafall. Frågat om ledigt eller försökt byta pass eller bitit i det sura äpplet o skippat det roliga denna gång.

• Tow2Mater

Egoistiskt, ja. Får kollegor veta kommer de bli jättesura och knappast vilja ställa upp för dig i framtiden. Försök byt helg med nån istället är mitt råd.

• aniuchka

Aaaa... neee... jag far inte betalt nar jag ar sjuk. Befinner mig inte i Sverige. Ja jag har hog arbetsmoral eftersom jag aldrig gor sa har i vanliga fall. Men nu ar detta sista gangen jag kommer kunna ga ut innan jag foder  barn och ska vara hemma i gud vet hur manga manader... jag har dessutom inte  beslutat mig for vad jag ska gora. 

Kan kanske forsoka kolla upp det har med att byta.. det ar ju en ganska sa bra ide. Ar bara orolig for att ingen kommer vilja. Men tack for era rad iallafall!!

Svar på tråden Vill vara ledig fran jobbet en helg, sjukanmala sig okej???