• Anonym (ARG)

VART kan jag anmäla grannen och dess SCHÄFER hund?

Jag bor i en villa i centrala delen i en liten ort. Vi har trädgård utan staket, men ungarna håller sig på tomten ändå. Jag fick för 2 månader sedan en liten bebis till, så jag är mammaledig.

Problemet:

En av mina grannar som bor i ett litet familjelägenhets hus rätt över gatan har småbarn och en SCHÄFER. Personen har haft hunden sedan valp och nu har det gått 3-4 månader så hunden är stor. Allt har vart lugnt tills h*n skaffade hunden, eller tills 2 månader sedan när hunden börjat skälla på saker och ting. Detta iriiterar mig.
    H*n är ofta ute med sin hund och ibland så reagerar hunden på andra hundar, precis utanför vårt hus!!
    Ägaren säger nej eller nonchalerar hunden och går vidare, med hund och barn. Så gör man INTE.  

Ser ibland ut genom fönstret och hunden reagerar mot katter och skäller på deras bostadsparkering, vad säger dennes nära grannar?

Idag fick jag nog, ägaren och dennes hund tränare skulle göra nån övning på deras parkering, dvs utanför vårt hus. Min lilla ligger i vagnen utomhus och sover.

Denna äckliga hund börjar skälla under övningen och håller på i evighet, enligt mig. Sedan går då paret och hunden fortsätter att gny och skälla. Jag blir arg och ryter ifrån att dem väcker mitt barn som ligger utomhus och sover.
    Vart kan jag anmäla detta jäkla liv?           

• Svar på tråden VART kan jag anmäla grannen och dess SCHÄFER hund?
  • h8him
    Tom Araya skrev 2011-10-13 23:39:54 följande:
    Detta begrepp får du nog förklara.
    Vådaskjutning skulle det stå. Det är om hunden skulle bli skadad/dö av en olyckshändelse med geväret, vilket ts insinuerar. Det är långt ifrån säkert att man skulle tro ts/hennes man om hunden skadas/dör (speciellt efter att ts anmält att hon stör sig på hundens blotta existens). Risken är nog ganska stor att de skulle bli påkomna tror jag.
  • Anonym (?)
    h8him skrev 2011-10-14 07:05:41 följande:
    Vådaskjutning skulle det stå. Det är om hunden skulle bli skadad/dö av en olyckshändelse med geväret, vilket ts insinuerar. Det är långt ifrån säkert att man skulle tro ts/hennes man om hunden skadas/dör (speciellt efter att ts anmält att hon stör sig på hundens blotta existens). Risken är nog ganska stor att de skulle bli påkomna tror jag.
    Det är ju lite värre om  TS använder luftgevär i ett bostadsområde än att en hund skäller, kan man tycka.
  • Tom Araya
    h8him skrev 2011-10-14 07:05:41 följande:
    Vådaskjutning skulle det stå. Det är om hunden skulle bli skadad/dö av en olyckshändelse med geväret, vilket ts insinuerar.
    Nja, det låter snarare som en planerad och medveten handling än en olycka.

Vill tillägga att man inte dödar annat än mycket små djur med luftgevär. På större djur skadar och plågar det bara.
  • buffybus

Men hallå är den hunden så jävla jobbig så TS vill skjuta den för fan lägg ner. Tramsigt allt är. Skaffa ett liv.

Tänk om man skulle skjuta alla störiga ungar oxå verkligheten funkar inte riktigt så

• Anonym
    Anonym (ARG) skrev 2011-10-13 16:24:12 följande:
    Precis. Mina barn är guds änglar. Jag hade inte kunnat välja bättre ord självt.
    Men det tycker kanske inte grannarna och köper ett luftgevär och lär dom visa lite hänsyn. Och anmäler dig för att dom för oväsen..

Flytta långt ut på landet är nog det bästa du kan göra.
  • Afrodisiac
    buffybus skrev 2011-10-15 16:16:52 följande:
    Men hallå är den hunden så jävla jobbig så TS vill skjuta den för fan lägg ner. Tramsigt allt är. Skaffa ett liv.

Tänk om man skulle skjuta alla störiga ungar oxå verkligheten funkar inte riktigt så
    Nog för att jag tycker att TS överdriver en massa och beter sig farligt när hon skaffar luftgevär, men det finns få saker som är lika störande som när man hela tiden jämför barn med djur. Är vuxna så mycket mer annorlunda vad gäller dåligt beteende att man inte lika gärna kan jämföra dem med hundar, men att det alltid är barn som ska jämföras med hundar?

Bara ett sidospår sådär... 
  • MammaTillMaja

Ganska oroligt att TS fortfarande får vara anonym med tanke på hur nedlåtande kommentarer hon skriver om hund och granne. Visst bor vi i ett fritt land, men någon måtta får det ju vara.

• Anonym (Schäfer fantast)

Gisses inte läst alla kommentarer, men va fan, en schäfer är ju känd för å låta vid träning m.m

TS kanske borde flytta till skogen där hon inte har några grannar som kan störa, sen kan man inte begära hur mkt av en unghund heller.

Ta in ungen å låt den sova inne å skaffa öron proppar så slipper du höra något alls ;)

• regnbågspappan

Har bara läst TS

Gud va härligt att ditt barn får lära sig sova med NORMALA ljud runt omkring sig.. var tacksam mot din granne och deras schäfer

• Lilia

Men herregud, flytta till en hus ute på landet där det är flera kilometer till närmaste granne om du inte klarar av ljud!

• Anonym
    Anonym (ARG) skrev 2011-09-16 17:07:23 följande:
    Jag äger en 2 miljoners villa och har rätt till icke skällande hundar i mitt område
    och det innebär inte att det e något speciellt med den.
  • sab

jag har en granne som har 8 hundar, dem käller för mycket, när dem är inte hemma. varje dag  åker de med deras bil o lämnar hundar ensamma hemma 2 till 3 timmar. jag har pitie för dem, jag tror när man gillar sina hundar tänker inte man lämna dem ensamma o mår illa. men många har hundar bara för att göra business med dem o inte på grund av att dem har känslor eller gillar dem som djurshus.om man har inte råd för att lämna dem i hund dagis eller någonstans, behöver man köpa en hund för att vissa sig att han äger en hund. en hund måste behandlas med stor kärlek som om man har ett barn hemma. 

• snusmumrik531

Finns du kvar TS ?? 3 år har gått sen du skrev detta. Bor du kvar och framför allt kom du någon vart med dina anmälningar ??

• OlleGästen

Måste bara säga FY FAN, för såna som dig! Men hallå!? Det är en valp och du kan inte acceptera det. Det tar lång tid att dressera en hund och du har uppenbart inte tålamod för det. Det du begär är totalt jävla orimligt, det är som att be din jävla unge sluta bajsa i blöjan och sluta skrika dag ut och dag in!! / EN som faktiskt har en schäfervalp på 6 månader..

• Anonym (M)
    OlleGästen skrev 2016-12-01 23:29:38 följande:

Måste bara säga FY FAN, för såna som dig! Men hallå!? Det är en valp och du kan inte acceptera det. Det tar lång tid att dressera en hund och du har uppenbart inte tålamod för det. Det du begär är totalt jävla orimligt, det är som att be din jävla unge sluta bajsa i blöjan och sluta skrika dag ut och dag in!! / EN som faktiskt har en schäfervalp på 6 månader..

Andas! Tråden är från 2011, så hunden är ingen valp längre och situationen lär nog vara löst sen länge...
Svar på tråden VART kan jag anmäla grannen och dess SCHÄFER hund?