• Vattenliljan

Gulkroppscysta - hur känns det när den spricker?

Hej!

Jag var på ultraljud i måndags för att kolla att jag inte blivit överstimulerad av senaste Pergo-dosen. Detta var på cykeldag 15. Vid UL-et sa dock gynekologen att jag redan haft ägglossning. Blev lite chockad, eftersom det dels är ganska tidigt, och jag dels inte lyckats få ägglossning tidigare, så det var dubbel chock så att säga. Hon sa också att hon inte kunde se när ÄL varit, eller om jag är gravid eller inte. Strax efteråt visade hon en stor, svart fläck på skärmen och sa att detta kan vara en gulkroppscysta som håller på att utvecklas (vad kan det annars vara, jag fattar inte?). Den var 1,7 cm i diameter.

Nu efteråt har jag försökt läsa på lite om gulkroppscystor och får inte gyns saker att gå ihop riktigt. Om det är en gulkroppscysta kan jag väl inte vara gravid? Och om det är det, hur känns det då när den spricker? Har nämligen haft som stickningar i ena sidan nu under kvällen. Ibland inte så farliga och ibland betydligt värre. Dum som jag är minns jag dock inte vilken sida hon sa att den eventuella cystan var på. Men kan det vara den som har spruckit redan? Har läst att det kan ta 2-3 månader.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Gulkroppscysta - hur känns det när den spricker?
  • Hjärtefröjd

Men alltså, om den var 17 mm kan sen ju varit en vanlig äggblåsa och att du faktiskt inte haft ÄL än?

Min läkare sa att det är en cysta först när äggblåsan utvecklas över 35-40 mm.

• mamma till tre busungar
    Lumo skrev 2011-09-17 12:48:43 följande:
    Rimligtvis gick den sönder när jag fick mellanblödningen. Har aldrig mellanblödningar annars så det borde varit då den gick sönder. Om den nu inte tillbakabildades... Det vet jag ej! :)
    Med viss reservation för att jag kanske inte förstått rätt så har jag förstått det så här. En gulkroppscysta kan gå sönder på två sätt.

Dels in i sig själv, det uppstår en blödning i i själva cystan men cystans väggar är hela fortfarande. Det gör ont förstås.

Eller så kan hela cystan gå sönder och blod och vätska rínner ut i fri bukhåla. Det orsakar då en bukhinneinflammation/peritonit vilkte gör jäkligt ont utöver själva smärtan från cystan.

För mig hände det senare. 
  • Vattenliljan

Oj, det var ju ett helt annat besked! Vad TRÖTT jag blir på att alla säger olika. Kan de inte prata ihop sig, läkarna, och sen hålla sig till fakta? :P Fast som sagt, nu sa ju min gyn (som inte är min gyn egentligen, för min vanliga var ledig, denna kvinna har jag aldrig träffat tidigare) att det KAN vara en gulkroppscysta på gång, hon visst inte.

Det jag blir mest upprörd över är om det är så att jag inte haft ÄL. I så fall deppar jag ihop. Men men, domen kommer väl i och med blodprovet på måndag!

Lumo skrev 2011-09-17 12:38:42 följande:
    Som sagt, så ont gjorde det inte för mig. Men jag hade mer regelbundet ont o hugg som varade 10-20 sek. Svidande o brännande smärta som varadd några h per dag.

Min cysta var 4 cm stor. Hur stora var era?
    Vet inte eftersom den hade gått sönder så man upptäckte den. Den andra hela cystan man då såg vet jag inte hur stor den var men den beskrevs som ganska liten.

Här hittade jag i ett avsnitt om gynekologi på apoteketfarmaci.se

Låga buksmärtor utan blödning

Ovarialcystor

Corpus luteum-cystor är fysiologiska och bildas efter ägglossning. En blödning kan plötsligt ske in i cystan och ge akut isättandeensidig låg buksmärta. Mer ovanligt är att blödningen blir så stor att cystan spricker och blödningen sker ut i buken med peritonitretningoch till och med chock somföljd.Follikelcystor är också fysiologiska, ochbildas runt ägget. De kan finnas kvar överflera menstruationscykler och ge smärta isamband med att de rupturerar. Ett akutingrepp blir då nödvändigt för att räddaovariet. Kvinnor som använder kombineradep-piller, speciellt monofasiska, får inte denna typ av cystor, eftersom ägglossningen effektivt hämmas.

Hjärtefröjd skrev 2011-09-17 13:05:35 följande:
    Men alltså, om den var 17 mm kan sen ju varit en vanlig äggblåsa och att du faktiskt inte haft ÄL än?

Min läkare sa att det är en cysta först när äggblåsan utvecklas över 35-40 mm.
    Nu tror jag att du talar om follikelcystor och inte gulkroppscystor.

Från Medwiki.se

Funktionella (fysiologiska) cystor Follikelcysta (med ägg) Corpus-luteum cysta (utan ägg)

Normalt okomplicerat, ibland smärta, sällan blödning, mycket sällan ruptur. Vanliga, ofta asymtomatiska, upptäcks vid rutinundersökningar.

Vattenliljan skrev 2011-09-17 13:27:54 följande:
    Men vad är en gulkroppscysta då? Det senare?
    gulekropp = corpus luteum
  • Vattenliljan

Men det innebär att en follikelcysta är en cysta som bildas medan ägget "är kvar", och en gulkroppscysta bildas när ägget redan skjutsats vidare till äggledaren. Det skulle ju i så fall innebära att det var så gyn såg att jag hade haft ÄL, för hade jag inte haft det så hade det istället varit en follikelcysta - med ägget inuti? Kan det stämma? Jisses vad jag önskar att jag hade en gynekolog som väninna just nu. xD

Vattenliljan skrev 2011-09-17 13:36:12 följande:
    Men det innebär att en follikelcysta är en cysta som bildas medan ägget "är kvar", och en gulkroppscysta bildas när ägget redan skjutsats vidare till äggledaren. Det skulle ju i så fall innebära att det var så gyn såg att jag hade haft ÄL, för hade jag inte haft det så hade det istället varit en follikelcysta - med ägget inuti? Kan det stämma? Jisses vad jag önskar att jag hade en gynekolog som väninna just nu. xD
    Jag önskar att jag hade  kommit fram till gynkursen Är läkarstudent.

När en äggblåsa mognar fram så ska den ju bli en follikel/liten blåsa som kallas Graafs follikel men den ska sedan brista och ägget ge sig iväg. Om detta felar så kan den växa sig till en follikelcysta. När ägget släppt är corpus luteum kvar som är hormonproducerande. Corpus luteum ska sedan duka under av sig själv och mensen ska komma. Alternativt vara kvar ett tag till om kvinnan är gravid (ca 7 veckor). Då stimuleras corpus lutem av det hCG som det befruktade ägget producerar. Ibland händer inte detta útan corpus luteum växer till sig och blir en cysta.

Så har jag förstått det. Kan inte garantera att det är 100% korrekt.

• Vattenliljan

Men är det någon som vet om det kan bildas en cysta ÄVEN om ägget blivit befruktat? Nu tror jag ju inte att jag är gravid, men man vill ju ändå hoppas... Skadat inte det befruktade ägget av att gulkroppen inte fungerar som den ska utan blir en cysta, eller klarar den att göra sitt jobb under de där sju veckorna då? Tack för ditt svar förresten, även om du inte läst gynkursen märks det ju att du har bra koll!

Vattenliljan skrev 2011-09-17 13:48:49 följande:
    Men är det någon som vet om det kan bildas en cysta ÄVEN om ägget blivit befruktat? Nu tror jag ju inte att jag är gravid, men man vill ju ändå hoppas... Skadat inte det befruktade ägget av att gulkroppen inte fungerar som den ska utan blir en cysta, eller klarar den att göra sitt jobb under de där sju veckorna då? Tack för ditt svar förresten, även om du inte läst gynkursen märks det ju att du har bra koll!
    Utifrån det jag har läst så är det fullt möjligt, ja! Även om chanserna är lite sämre.

Även fast den är en cysta så producerar den ju hormoner. Det är ju därför inte mensen kommer som den ska när man har en sådan.

Ur Läkartidningen. Artikel om äggstockscystor:

GRAVIDA KVINNOR
    Under de första sju veckorna av en graviditet krävs en hormonproducerande corpus luteum, som ibland kan omvandlas till en funktionell corpus luteum-cysta. Den totala prevalens av adnexresistenser under graviditet var i en studie 2 procent. Ingen kirurgisk åtgärd krävdes vid en medeldiameter <5 cm [13].

• Vattenliljan

Intressant! Förhoppningsvis får jag några vettiga svar från min ordinarie gyn på onsdag när hon ringer med provsvaren av blodprovet. Jag ska pumpa henne på information! Blir så stressad av att inte förstå vad de pratar om. Nu har jag i alla fall lite bakgrundsinfo så att jag förhoppningsvis förstår bättre vad hon menar, och så att jag kan ställa bättre följdfrågor.

Svar på tråden Gulkroppscysta - hur känns det när den spricker?