• Pernilla3

Får ditt barn ta med sig godis ut?

Hej!

Vill bara veta hur ni tänker ang. detta att ta med sig godis när man går ut och leker?

Där vi bor så gör barnen det, de kommer med godispåsar, klubbor och tom mat till sandlådan och vår trädgård, ja överallt. Mina barn får aldrig göra det för jag tycker att godis sitter man och äter och det är framförallt på grund av deras egen säkerhet. Är man 3 år och springer runt med en klubba så kan ju otäcka olyckor ske, eller att man sätter en godis i halsen osv.

Låter ni barnen ta ut godis när han/hon går ut och leker?

• Svar på tråden Får ditt barn ta med sig godis ut?
  • såärdet

nej varför då? Om man leker så leker man väl? Mina barn har aldrig haft med sig ut på det viset men har å andra sidan aldrig tänkt på det. Ibland har vi haft picknick i lekparken och då han man ju med sig fika osv men då är det ju vi vuxna som styrt över när och hur man skulle fika.  Att gå omkring med en påse i handen, neej...

• Thaleia

När mina barn får sitt lördagsgodis så brukar dom få titta på en film eftersom jag vill att dom sitter ner och äter sitt godis. Springa runt och härja med klubbor och annat godis i munnen är inte ok här hemma.
    Det kan även vara ok att äta sitt lördagsgodis i sitt rum om man (som sonen brukar göra) sitter med ngt lugnt som att bygga med lego.

• Pernilla3
    såärdet skrev 2011-09-17 12:56:54 följande:
    nej varför då? Om man leker så leker man väl? Mina barn har aldrig haft med sig ut på det viset men har å andra sidan aldrig tänkt på det. Ibland har vi haft picknick i lekparken och då han man ju med sig fika osv men då är det ju vi vuxna som styrt över när och hur man skulle fika.  Att gå omkring med en påse i handen, neej...
    Nej jag kan inte se varför man skulle gör a det heller.
    Thaleia skrev 2011-09-17 12:59:51 följande:
    När mina barn får sitt lördagsgodis så brukar dom få titta på en film eftersom jag vill att dom sitter ner och äter sitt godis. Springa runt och härja med klubbor och annat godis i munnen är inte ok här hemma.
    Det kan även vara ok att äta sitt lördagsgodis i sitt rum om man (som sonen brukar göra) sitter med ngt lugnt som att bygga med lego.
    Precis, vid lugna aktiviteter. så gör vi hemma med.
  • Neko

Det är okej men isf bara med saker som inte kan vara farligt på det sättet, typ chips eller något. Klubbor etc är okej om man sitter ner, typ i vagnen ute.

• Litet My

Diskuterade det här exakt 2 sek innan jag gick in här, nej det får han inte..

• Pernilla3

Ett annat stort problem när grannbarnen tar med sig godis ut är att min ena dotter är äggallergisk och att min andra är glutenintollerant vilket innebär att många chipssorter, lösgodis och övriga godsaker gör henne dålig. Hon ser ju inte skillnad på vad själv och det gör ju inte grannbarnen, de bjuder ju sitt och hon tar emot. Det finns ju även barn med andra allergier som svår nötallergi tex och då kan det ju bli rejält livshotande om de får i sig något som innehåller det. Detta gör ju att man tänker och reagerar ännu mer på när man möter grannbarnen som springer runt med sina mackor, klubbor och godispåsar.

• mamma till tre busungar

De händer att våra barn gör det, ja.... Kanske inte just klubbor men annat godis. Men jag håller med om att det egentligen inte är så lyckat.

• Pernilla3
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-17 13:47:51 följande:
    De händer att våra barn gör det, ja.... Kanske inte just klubbor men annat godis. Men jag håller med om att det egentligen inte är så lyckat.
    Vill inte attackera dig alls nu, men varför får de ta med sitt godis ut? Är bara nyfiken.
  • mamma till tre busungar

Tanklöshet  tror jag är det dåliga svaret  

Vi har vä tänkt att det kanske inte är så mycket att ta en konflikt om (konflikter och svåra situationer har vi hemma ändå så det räcker då vi har ett barn med autism) om barnen velat ta med godispåsen ut. Men nu när jag läser det du skriver så inser jag att vi nog ska låta bli det

Dock har de aldrig fått springa omkring medan de äter pga risken att sättta i halsen. De har bara suttit ute ibland med godiset.

• Pernilla3
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-17 14:15:53 följande:
    Tanklöshet  tror jag är det dåliga svaret  

Vi har vä tänkt att det kanske inte är så mycket att ta en konflikt om (konflikter och svåra situationer har vi hemma ändå så det räcker då vi har ett barn med autism) om barnen velat ta med godispåsen ut. Men nu när jag läser det du skriver så inser jag att vi nog ska låta bli det

Dock har de aldrig fått springa omkring medan de äter pga risken att sättta i halsen. De har bara suttit ute ibland med godiset.

Ja det förstår jag. Grannbarnen både springer, gungar och åker sparkcykel samtidigt, antar att de kanske inte är mer rädda om sina barn ändå. Sitta ute i sin trädgård eller på picknick säger jag ju absolut inget om.

Allergier förstår jag att alla inte tänker på, om man inte har allergiska barn själv. Men vet man om att det finns i huset bredvid så borde man kanske tänka till lite? Det är väl mest pga det som jag irriterar mig extra mkt på det. Jag menar det fyller väl ingen viktigt funktion för ett barn att sitta ute i sandlådan med en godispåse eller springa runt med en klubba så då skulle man ju faktiskt kunna skippa det egentligen.

Tack för ditt uppriktiga svar =)
  • pluppfamiljen

Nej då ska de som redan ätit upp sitt tigga hela tiden. Oskyldig

Blivande 6 barns mamma
  • Mälaröbo

Det beror väl på hur stora de är eller??
    Mina är 6 och 9 och om de bjuder sina vänner får de ta med sitt godis ut. Nu gör de sällan det för de är så snåla

Däremot förstår jag om man inte vill att små barn ska pringa runt och leka med godis i munnen.

• Neko

Med min son har jag superkoll hela tiden oavsett om han har godis med sig eller inte så det är ingen risk att han bjuder till någon som är allergisk. Är allergisk själv så jag vet hur viktigt det är.

Svar på tråden Får ditt barn ta med sig godis ut?