• b93

jag ska resa till turkiet i sommar!

Jag vill åka till turkiet i sommar, och jag har bestämt mig för att åka till Alanya eller Antalya.

Vad jag vill fråga er är vad är för- och nackdelar att åka till Alanya och Antalya?

Jag ska åka dit med mina tjejkompisar, och vi har kommit fram till vvilket typ av ställe vi vill vara på. Vi vill alla att det ska vara ett BRA nattliv där. Och vi vill även att det ska vara nära till bra shopping affärer, och främst av allt, vi vill åka till ett ställe i turkiet som är väldigt turistänliga, som inte drar och slåss med en för att man inte vill köpa något.

Så ös in med för och nackdelar! :D

• Svar på tråden jag ska resa till turkiet i sommar!
  • Krans

Skulle jag åka med mina tjejkompisar så skulle jag undvika att åka till Turkiet.

• Längtan92

Jag har varit i alanya i sommar där var det ett bra nattliv, men jag var där med minb pojkvän. Men om du ska dit med dina vänner, så var inte ute själv på natten och var gärna fler än två =)

• Twiist3d
    Cypern - Ayia Napa. Bäst! Barer överallt, shopping överallt. Och turistvänligt

Min kusin var i Turkiet för inte så länge sen, och hon var i Alanya.
    Hon tyckte inte att det var så trevligt där.
  • E88

Jag och min tjejkompis var i alanya, det var bra ute liv och shopping. Försäljarna försökte tvinga in en i affärerna och blev otrevliga och respektlösa när man inte ville gå in eller när man prutade för hårt. På krogen upplevde jag inte turkarna särskilt på.

• mia maria

Nu är jag förmodligen lite äldre än dig, samt att jag inte brukar resa till Turkiet för att festa.
    Men av Alanya o Antalya så är det väl Alanya som är den stad som är mest känd för att vara ett partyställe, o dit ungdomar åker för att festa.

Både Alanya o Turkiet är jättetrevligt o jag älskar verkligen landet - men turkarna är påflugna o påstridiga när det kommer till shopping o restaurangbesök, o de har ju s.k inkastare som försöker att få en att äta på just deras restaurang o att shoppa i just deras affär.
    Nu tycker inte jag att det är särskilt besvärligt för för mig funkar det att bara säga "nej tack" o gå min väg.
    Men visst kan det upplevas som tjatigt o jobbigt.

Men fördelen är att man lätt får kontakt med människorna som bor o lever där, o de är i mina ögon mkt, mkt gästvänliga.

Åker ni tioll tex Cypern eller Mallis så kan jag dock tänka mig att det är mkt lugnare på inkastar-fronten, men å andra sidan så har jag inte varit där på många, många år så jag vet inte säkert. Däremot var jag på kreta i somras, o där var det inte alls likadant som i Turkiet.

Dock älskar jag Turkiet som semestermål ändå, o jag tycker självklart att ni ska åka dit, men att ni bör vara inställda på hur det är, så att ni inte blir förskräckta när ni kommer dit, speciellt om ni är ett gäng unga tjejer.

• Merhaba

Om ni väljer Antalya eller Alanya är nog hugget som stucket med dom förväntningar ni angett då båda städerna erbjuder detta.

Fördel för Antalya är väl att ni slipper transfern på plats, personligen finner jag dock Alanya mysigare då Antalya är för mycket av storstad för min smak.

--------------------------------------------
    MVH, Magnus
    www.merhaba.se - Mötesplatsen för oss som älskar Turkiet.

• b93

okej! :) Jag vet att turkarna där är väldigt påflugna för det har jag hört överallt. Men jag och mina kompisar är inte sån som ger upp så lätt, och vi ska självklart hålla ihop!

Men det låter som om Alanya är det bättre stället än Antalya! =)

• Shirin85

Tycker Alanya är så tråkigt, fast det beror ju vad du och dina kompisar vill uppleva.
    Lovar dig att varenda en där kan prata svenska, de kommer ropa efter er på svenska osv.
    När vi var där stod det "Potatismos och kötbullar" på menyn, jättemycket svenska rätter och allt var så svenskt förutom havet och värmen. Mycket festställen finns det däremot, och sol och bad såklart och det verkar vara det ni vill ha.
    Om ni vill ha det genuina turkiska så råder jag er till att ta taxi upp till borgen på Alanya och gå nedför hela berget [jättemycket vackra ljus som lyser upp staden på vägen], där lär ni finna riktiga turkiska ställen som turkiska familjer jobbar i. Finns många organisationer som ordnar delfinsimning för 1000 kronor, magdanskvällar, utflykter till olika ställen, jeepåkning osv. Råder er verkligen att göra hammam [turkiskt bad] första dagen.
    Då får ni bada på ett hammam inomhus, få all död hud avskrubbad så att eran bruna färg som ni kommer få håller mycket längre, en drink och massage. Det är riktigt turkiskt att göraGlad
    Om ni vill festa kan ni gå ner till hamnen i Alanya och skriva upp er att åka med en festbåt, de står typ "foam party night" på dem och de åker tidig kväll med hög musik, gratis dricka och massor av festsugna människor...
    Alanya är enligt min åsikt väldigt "turistifierat" och man får verkligen leta om man vill se en del av det genuina Turkiet.

• b93

okej tack för era svar! :D  nu har jag bokat en resa till Alanya, för det är dit de andra tjejerna vill åka till. jag vill mest bara upptäcka olika städer i olika länder :) Ska bli riktigt mys!

• jasse84

Hej! Jag och min familj åkte på en sista minuten resa nyligen till Antalya, Alanya och Side. Med tanke på alla oroligheter i turkiet och alla frågor jag fik när jag kom hem så har jag bloggade om hela resan. På www.dreamlifehome.se kan du få all info du behöver. Hoppas det är till någon hjälp Med vänlig hälsning Jasmin Ben

Svar på tråden jag ska resa till turkiet i sommar!