• Pillowcase

Räkna med OB vid gravpenning?

Har fått hem papper som ska fyllas i av både mig o chefen inför min havandeskapspenning. Jag arbetar som undersköterska och har ett fast OB-paket varje månad. Ska man räkna med detta när man fyller i sin årsinkomst? Hade ju inte varit dumt :)

• Svar på tråden Räkna med OB vid gravpenning?
  • JA77

Din årsinkomst är ju inkluderad OB, så naturligtvis ska du räkna med det. Kolla med Skatteverket vad du tjänade förra året.

• Pillowcase

Jag fick mitt jobb i januari detta året och kommmer arbeta fram tills halva dec. Borde jag inte kunna använda mig av den lönen jag fått avtalad när jag fick mitt fasta arbete?

• JA77

Kolla med din arbetsgivare, de kan sådant.

• emeliesabine

Försäkringskassan har speciella papper som ska fyllas i om man har t.ex OB eller provision...

• Carisma95
    Pillowcase skrev 2011-09-18 11:17:55 följande:
    Jag fick mitt jobb i januari detta året och kommmer arbeta fram tills halva dec. Borde jag inte kunna använda mig av den lönen jag fått avtalad när jag fick mitt fasta arbete?
    Jodå, det räcker med 8 månaders arbete för att ha rätt att basera sin SGI på inkomsten.
    Det stämmer inte som JA77 säger; man ska inte fylla i förra årets inkomst. Vanligtvis är det aktuell/framtida lön som gäller. Men har man oregelbunden lön (med t.ex. ob) så är det en snittinkomst man får räkna fram.

Be din arbetsgivare räkna ut en snittlön (inkl. OB) de senaste 8 månaderna och använd det som grund till din beräknade årsinkomst.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden Räkna med OB vid gravpenning?