• Anonym (Elia?)

Vad tycker ni om namnet Elia?

Vi har funderat en hel del på namn till den lill* i magen och oj vad svårt det är. Men nu har vi hittat ett namn som vi både gillar, Elia. Jag tycker att det kan funka på båda könen.

Vad tycker du om namnet? Vad tänker du på när du hör det? Tycker du att det funkar på båda könen?

Och nej, jag kommer inte välja namn utifrån vad någon på FL tycker, utan jag vill bara höra andras reaktioner på namnet. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-18 23:36
    Jag måste tillägga att namnet uttalas Ellia. Jag har aldrig reflekterat om att man skulle uttala det som Telia minus t:et.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-18 23:41
    Nej, nej, nej, inte Ellia haha Elliiia ska det vara. Hårt E och L och långt I.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-18 23:49
    Elias utan s alltså.

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Elia?
  • Anonym (Elia?)
    Anonym skrev 2011-09-19 17:58:37 följande:
    Inget namn jag skulle ge mitt barn iaf.
    Väldigt okonstruktivt svar. 
  • Mrs Chika

Elia är ett fint namn. Stavningen Elia är enkel och fin, men jag gillar hur stavningen Elijah "ser ut". Tycker inte det är ett flicknamn.

• MaaxMaax

Ser absolut Elia som ett pojknamn, och ett mycket fint sådant. Skulle absolut kunna tänka mig att ge det namnet till en son, det är ju en av de största profeterna i bibeln,och det är ju dessutom vackert, lättstavat och inte för "konstigt"

• Brünnhilde

Elia är ett pojknamn och inget annat.

Jag tycker att Elia - och Eliah - är väldigt starkt förknippade med profeten. Det vill säga: om man är djupt troende och har hela sitt sociala nätverk inom sin frikyrkoförsamling, så kan det finnas anledning att ta det namnet.

Annars tror jag att det är bättre att nöja sig med en form som är mer försvenskad och vanlig och accepterad i samhället. D.v.s.: i första hand Elias och i andra hand Elis.

• Miominmio72

Hej,

Jag var inne på sidan av en helt annan anledning och såg att det stod namnet Elia på sidan. Såg att det var många som har många olika åsikter om detta namn och vill bara säga till dig  att vår pojke heter Elia och är idag 9 år. Inte alls feminint utan väldigt fint på vilken kille som helst, mjuk o snäll som hård och tuff. Min kille han har fått så mycket lovord för sitt namn sen han var liten och passar honom som handen i handsken. Vill också  tillägga att han är en liten självsäker, tuff och ganska tjejtokig fotbollskille så det passar vem som helst....Kramar från en som älskar detta gudanamn....

• Merwinna

Det är OK, men väldigt bibliskt. Vilket förstås inte är fel - om ni är en djupt troende familj som vill visa upp att ni är det överallt. Men annars ger det fel intryck av er son och er, tycker jag.

Bortsett från detta så är det ett vackert och värdigt namn, enligt mig. Ovanligt utan att vara knasigt på något sätt.

• mammis96

Tycker det är fint! Min son heter Elia i andra namn...  Dock mest för att hans farfars far heter det :)

Men det är fint!:)

• oOMayaOo
    mammis96 skrev 2012-02-15 18:40:08 följande:
    Tycker det är fint! Min son heter Elia i andra namn...  Dock mest för att hans farfars far heter det :)

Men det är fint!:)
    Det ÄR fint! Jag har bara känt till en person med det namnet tidigare, en avlägsen släkting till min sambo. Men när vi var i hans hemland nyligen så fick vi reda på att namnet inte är helt ovanligt i släkten. Kul med tanke på att vi absolut inte valde det för att det var ett släktnamn utan bara för att vi tyckte så mycket om namnet.

Och för er som tycker att Elia låter biblisk, vad tycker ni om en Elia som heter Gabriel i andranamn då hahaha
    Och vi är inte det minsta kristna eller överhuvudtaget religösa. 
  • aysn

Elia är fint! Som pojknamn - jag kan inte alls se det som flicknamn.

• aysn
    oOMayaOo skrev 2012-02-15 19:26:59 följande:
    Det ÄR fint! Jag har bara känt till en person med det namnet tidigare, en avlägsen släkting till min sambo. Men när vi var i hans hemland nyligen så fick vi reda på att namnet inte är helt ovanligt i släkten. Kul med tanke på att vi absolut inte valde det för att det var ett släktnamn utan bara för att vi tyckte så mycket om namnet.

Och för er som tycker att Elia låter biblisk, vad tycker ni om en Elia som heter Gabriel i andranamn då hahaha
    Och vi är inte det minsta kristna eller överhuvudtaget religösa. 
    Och Elia Gabriel är en jättefin kombination!
  • Audrey Will

Spontant ville jag uttala namnet med betoning på E. Jag fick läsa hela TS noga innan jag förstod att du menar med betoning på i. Uttalet lär stöta på viss förvirring, gissar jag, och jag är därför inte jätteförtjust i namnet.. Men bortsett från det är namnet i sig helt ok!

• Nelia82

När jag läste namnet tänkte jag "El-i-a", med betoning på i, så som ni har tänkt uttala det.

Väldigt fint namn vill jag säga! Funkar absolut på både kille som tjej

• HelenFr

Tycker också att det fungerar både som flick och pojknamn, gillar lite när det är överskridande mest för att provocera lite, den äldre generationen och de som inte kan släppa den... Hade planer när jag var lite yngre på att döpa vår dotter till både Elliot och Max, tyvärr blev de tagna inom släkten så det blev aldrig så... Elia låter vacker både till en pojke och en flicka...

• oOMayaOo
    Brünnhilde skrev 2011-09-20 21:15:04 följande:
    Elia är ett pojknamn och inget annat.

Jag tycker att Elia - och Eliah - är väldigt starkt förknippade med profeten. Det vill säga: om man är djupt troende och har hela sitt sociala nätverk inom sin frikyrkoförsamling, så kan det finnas anledning att ta det namnet.

Annars tror jag att det är bättre att nöja sig med en form som är mer försvenskad och vanlig och accepterad i samhället. D.v.s.: i första hand Elias och i andra hand Elis.
    Skulle namnet Elia inte vara accepterat i det svenska samhället? Cool LOL
  • Odd Pixie

Underbart fint!  Min första tanke var att uttala det som Elias utan s. Skulle själv kunna tänka mig det namnet, oavsett vad som sitter mellan bebisens ben.   

• Eloa

tror att barnet kommer få heta Elias av misstag, vilket kan bli riktigt jobbigt för både h*n och er. men klart ni ska ge barnet det namn ni vill!!!
    Jag fick precis veta att kompisens svärmor heter Nona och inte Mona, som jag sagt i 16 år, snopet!  

• Indianica

Ett av mina favoritnamn är Elias, så mjukt och fint. Elia, nja, i mina ögon/öron "fattas" det ju något, men det är absolut inte fult!

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Elia?