Jobb, A-kassa, Föräldrapenning? HJÄLP!
Hej!
Jag har suttit och läst på hundra olika sidor - men jag blir inget klokare. Någon här kanske har varit i samma situation och känner att dem vill hjälpa mig lite på traven med dessa frågor.
För ca 1 månad sedan fick jag veta att jag var gravid. Det var absolut ingenting planerat - men jag och min sambo blev otroligt glada för detta och beslutade oss för att behålla barnet som då beräknas komma till världen i april / maj.
Och nu är det så att jag arbetar på ett företag - sedan juni detta året. Alltså har jag jobbat här i lite mer än fyra månader. Jag har inte gått ut ännu med att jag är gravid - så chefen är alltså ovetande om detta. Vi är bara två anställda på företaget och arbeterar med administrativa saker - vilket gör att jag sitter vid datorn ca 95 % av tiden. Jag tänkte vänta med att berätta om min graviditet till jag börjar bli större eller i början på november.
Nu är jag osäker på vad chefen kommer säga - då han är otroligt speciell - samt att jag för tillfället endast har en timanställning då jag bara vart här i 4 månader. Jag vet inte hur det är med fast anställning här då jag inte hört att någon tidigare haft det.
Jag har nu gått med i facket ifall han skulle ställa till det på något sätt för mig.
Men nu till mina frågor:
- Ifall chefen väljer att säga upp mig p.g.a min graviditet så kan jag ta hjälp utan facket till detta. Han kan dessutom välja att säga upp mig pga brist av arbete - vilket då kommer göra att han inte får anställa en ny - och företaget går inte runt med en anställd.
Men - Är det någon annan som blivit uppsagd pga graviditet här? Hur gick ni tillväga?
- Om jag blir uppsagd innan jag går på mammaledighet och då får föräldrapenning under den tiden jag skall ha det... Kan jag då sedan få A-Kassa ifall jag varit medlem där? Har läst att dem tittar tillbaka det senaste året på inkomsten.. Tänk om jag då varit mammaledig det senaste året.. Hur räknar dem då?
Jag har nog tusen frågor. Men det jag vill veta är - ifall någon blivit uppsagd p.g.a graviditet. Hur har ni gått tillväga?
Jag vill vara förberedd ifall det händer. För jag känner mig osäker!