• Anonym (Undrande?)

    Hur fasiken får jag mina råttor tama?

    Jag och sambon köpte 2 råttor i fredags.

    Vi har kunnat klappa dom lite på ryggen, men så fort vi försöker ta ut dom så "skriker" dom.
    Min fråga, hur fan ska man få råttorna tama, vad ska man göra och hur lång tid brukar det ta?

    Tacksam för alla svar

  • Svar på tråden Hur fasiken får jag mina råttor tama?
  • troddeduja

    Som några andra skrev, vänj dom vid din hand genom att lägga in godis med den, sen lägger du godis i din hand och låter dem närma sig själva. Detta kan ta tid, hur länge är svårt att säga, beror på personligheten på råttorna.

  • Litet My
    Petronella01 skrev 2011-09-19 13:48:21 följande:
    Det som alla djur har gemensamt är att de ska köpas av folk som vet vad de ger sig in på. Man köper inte djur på samma bevekelsegrunder som man köper ett par skor "De var fina". Är ingen skillnad mellan djur där.

    Råttor, precis som alla andra djur, tämjer man med tålamod. Man lyfter inte upp dem bara hur som helst utan låter dem vänja sig vid att man har handen i buren. Förr eller senare kommer de att klättra upp i handen. Då lägger man handen över ryggen på råttan och lyfter ut den försiktigt. 
  • sallybuse
    Anonym (Undrande?) skrev 2011-09-19 16:15:31 följande:
    Men de är väll klart som fan att jag har läst på internet innan.
    Ville bara ha lite mer tips och råd

    Jaså de verkar i alla fall inte så.För då hade du vetat hur man gör dom tama tycker man.Så ta du och läs på lite till.
  • Mollzor

    Sedan finns det även en del av forumet som är till för husdjur... Får nog mera svar om du postar där.

  • bondmoran punkt nu

    Grattis!!!  Vad kul att du skaffat råttor, de är verkligen helt underbara djur!!

    Ge det lite tid bara, som alla säger så håll handen i buren, tillslut kommer de klättra upp på den och sedan vidare upp på din arm. De är nyfikna till tusen så de kan inte låta bli

    Vore kul om du la upp lite bilder på sötingarna.

    Kram 


  • Sarakechi

    Jag har också haft råttor.. Underbara djur!

    Mina pep lite i början, det var mest när dom gruffades lite o skulle göra upp om rang.
    Men det är som dom andra säger att du bör låta dom göra sig hemmastadda ett par dagar, sen kan du ta något gott i handen o röra den varsamt i buren så att dom blir vana med din lukt..

    Hoppas det löser sig, o jag skulle gärna vilja se bilder...

    Vad är det för sorts råttor du skaffat? Färg? Tecken?

    Jag hade en himalaya dumbo, american berkshire dumbo.
    Mink toppörad och agouti husky roan om jag inte minns fel
    Har tappat på "råtteriet" eftersom det var så längesedan..

    Men det finns jättebra guider på Google bland annat.

    Lycka till!                  

  • Sarakechi

    Glömde även fråga, honor eller hanar?
    Från djuraffär eller uppfödare?

    Köper man dom från uppfödare bör dom vara vana vid hantering och är därför lättare att få tama.
    Zooråttor kan vara vilket "hopkok" somhelst.. Därmed inte sagt att zooråttor kan vara underbara!

  • Fettot

    Haha, du kan få¨våra, de är så tama så de nästan är jobbiga. Efterhängsna som få. :-O 

    Vet inte hur vi gjort... det bara blev så. Jag tror det är viktigt att låta dem vara HELT några dagar när de precis är nyinflyttade. Sedan ge massa gott utan att röra dem... osv. Till slut bara sitter de där på axeln. Jag älskar råttor men klarar tyvärr inte av deras lukt. .-( 

  • viseversa

    Dom jag känner som haft råttor har hållit på med dom VARJE dag. Lär dom att ni inte är farliga utan gosa massor ved dom. Ge dom något dom gillar så dom förstår att ni inte vill dom ont.

Svar på tråden Hur fasiken får jag mina råttor tama?