• sensommar2009

Fått en anmälan på mig, hur ska jag gå tillväga..?

• Svar på tråden Fått en anmälan på mig, hur ska jag gå tillväga..?
  • sensommar2009
    Hallonröd skrev 2011-09-19 15:08:57 följande:
    TS: Sa du till dem på det nya stallet att du hade haft vetrinärkontakt? I så fall är det ju konstigt att man anmäler tycker jag Obestämd
    Ja det har jag gjort.
  • knisse
    sensommar2009 skrev 2011-09-19 15:12:44 följande:

Ja det är klart att man ska ta tag i saken om man tror att ett djur far illa ingen snack om den saken!

Det är inte det jag är arg över utan att personen bara kunde ha kommit fram till mig och sakt att han/hon är orolig över hästen. Så kunde jag ha förklarat läget att veterinären kommer och kollar på henne och allt. Tråkigt att det skulle bli en anmälan liksom, är väl ingen som vill ha det!?

Ville bara höra era åsikter, för själv vill jag nog inte gå vidare med det. Men många i min omgivning tycker att jag borde det. Så det var därför jag ville höra mig för lite extra.

fast om man kliver fram och säger att du jag tror att du missköter din häst far man nog ett blanekande oavsett hur perssonen sköter hästen.
  • sensommar2009
    Nemi76 skrev 2011-09-19 15:15:25 följande:
    Det är väl ganska typiskt svenskt, att göra anonyma anmälningar utan att först ta reda på alla fakta? När allt är avklarat och du är frikänd hade jag, om jag var du, tagit ett snack med samtliga hästägare i stallet...samlat ihop alla och förklarat läget och att du är besviken över att personen inte kommit och pratat med dig själv. Sedan får man väl låta saken vara ur världen...
    Det låter som en bra idé tycker jag. Tack! =)
  • MatteusMamma86

Om länsstyrelsen kommer ut på besök så är det DU som betalar för besöket, min idiot granna anmälde mig för att min katt var halvdöd å min iller var stendöd och jag var inte hemma.
    Kostnad 900..

Det rätta i det hela? Jo Illern mådde prima, fick kyckling å fisk rester av mamma som passa dom, därför var det tyst på balkogen för Illern jäste med mätt mage.
    Katten haha ja den jäkeln hade flytt fältet för hon löpte och kom tillbaka 3 dagar senare för att föda en kull ungar några vckor senare.

Kvittar om man överklagar å att du kan med fysiska bevis visa att djuren mår bra, du ska ändå betala för ngt ngn annan snmält. 

• EllanEriksson

Jag fattar inte hur man kan anmäla när man vet hur det ligger till! Så jäkla idiotiskt!

Och ja! Vi har hästar men för det gör man inte en orosanmälan på ett djur man vet hur det ligger till med. Då är man bara ute efter att starta bråk och osämja!

• Kallebus

Finns ju ofta två sidor på myntet.
    Antingen så har anmälaren sett hästen utan att veta/ta reda på hur du sköter den eller så tycker dom helt enkelt inte att du gör tillräckligt?!
    Alternativ tre är ju för att jävlas, hoppas att det inte är så!
    Jag har ingen åsikt i ditt fall, jag har ju inte sett hästen.

Jag har en häst i min närhet som är allt annat än fräch och jag tycker att ägaren är nonchalant och försöker på alla vis se till att hon kollar upp hästen men det går alldeles för trögt.
    Är rätt sugen med att sätta lite eld i baken på henne på liknande vis men jag väntar lite till.

Har du gjort allting rätt så är det nog bara att släppa det, du får aldrig reda på vem som anmält dig om dom inte erkänner själv.

• molly50

Som någon skrev,samla alla hästägare i stallet och tala om hur du ser på det inträffade och att du hoppas att de kommer direkt till dig nästa gång de har synpunkter om något.
    Du har ju faktiskt berättat om hur dte ligger till så att då anmäla dig för vanvård är bara dumt.
    Tyvärr så kan det nog bli svårt att få reda på vem det är,men genom att föröska samla alla och ta det med alla på en gång så kanske du kan gå vidare med hedern i behåll i alla fall sen.
    Jag råkade ut för en liknande sak själv. Jag har en mindre småddjursuppfödning av marsvin och kaniner och en dag blev jag plötsligt uppringd av hälsovårdmyndigheten eftersom någon hade anmält mig för att inte hålla rent i deras burar. Till saken hör att jag alltid ser till att hålla rent och snyggt och personen ifråga hade anmäält anonymt,men så mycket fick jag veta att dte var en granne. Och ingen av mia grannar hade ens varit på besök hemma hos mig,men påstod att det luktade i trapphuset. Något som inte stämde då jag,som sagt,alltid har rent hos dem.
    Jag gjorde som så att jag satte upp en lapp i trapphuset där jag bad vederbörande att komma direkt till mig i fortsättningen istället för att ta den fega vägen och anmäla. Om inte så skullejag polisanmäla. Men det hände inget mer. Jag blev trodd och personen ifråga som anmält mig gjorde inget mer väsen utav sig. Så jag klarade mig.
    Jag hoppas det löser sig till det bästa för dig.

Varmt lycka till och berätta gärna hur det går!   

Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • Lillagris

Jag tror inte det blir så mycket av anmälan då du har haft kontakt med veterinär. Veterinären om nån kan ju stå för hästen hälsa. Prata med din veterinär och be få skriftligt att hästen inte far illa.

• Lyndi

Noll rättssäkerhet i djurskyddsfrågor tyvärr. Jag hoppas det ordnar sig TS!

♥ William 2007-02-26 ♥ ♥ Ebba 2011-03-01 ♥
  • Golfbanetorpet

Så typiskt! Hästar rör upp känslor hos folk. Tänk om de var lika måna om barnen!! Exempel på anmälningar jag vet om: #En oklippt nordsvensk hade inte täcke i hagen. #Hästar hade bitit på träden i hagen - anmäldes för att de inte fick mat (de åt ju på träden) #Hästarna gick ute för länge på kvällen. #ägaren hade inte arbete så anmälaren "förmodade" att hästarna inte fick mat # osv. Ingen ifrågasatte om BARNEN fick mat.....! Typiskt Sverige!

• cajsasmamma
    Golfbanetorpet skrev 2012-03-08 21:27:17 följande:
    Så typiskt! Hästar rör upp känslor hos folk. Tänk om de var lika måna om barnen!! Exempel på anmälningar jag vet om: #En oklippt nordsvensk hade inte täcke i hagen. #Hästar hade bitit på träden i hagen - anmäldes för att de inte fick mat (de åt ju på träden) #Hästarna gick ute för länge på kvällen. #ägaren hade inte arbete så anmälaren "förmodade" att hästarna inte fick mat # osv. Ingen ifrågasatte om BARNEN fick mat.....! Typiskt Sverige!
    Stämmer!

• lindalinaa

måste det vara någon i det stallet som gjort anmälan då?

många är oroliga då vanvårdade djur är vanligare än man tror. jag hade länsstyrelsen ute hos mig för att kolla mina hästar när jag hade flyttat till ny gård och hästarna gick på lösdrift och från vägen ser man inget vindskydd, de kontaktade mig för att inte komma oanmälda och kollade hull och hovar på hästarna som mådde bra båda två och såg att jag hade ett vindskydd! :)

ingen ide att anmäla nån tillbaka som är orolig :)

• Piggley Wink

Vaddå ingen rättssäkerhet? Det är väl inget problem att någon anmält om det inte finns något djurskyddsproblem? Det finns en hel del hästägare som faktiskt borde ta tag i sig själva och behandla/ta bort gamla hästar som faktiskt inte mår bra. Det ÄR svårt när de blir lite sämre, lite i taget, men en dag har det faktiskt gått för långt. Den som anmälde kanske tyckte att den dagen var kommen? Om du vet att det inte är så så är det ju inget problem?

H juni 07, N november 10
  • Adut 27

Du vet, det kan vara vem som helst som anmäler.. en granne, nån som åker förbi då o då eller vem som helst. Anonyma anmäler anonymt JUST för att det inte ska bli tal om hot av ägare eller liknande.
    Jag har gjort en anonym anmälan och gjorde det för att ägarna kan bli helt helvetiska!!

Svar på tråden Fått en anmälan på mig, hur ska jag gå tillväga..?