• Anonym (normal)

Kära kvinna utan sexlust, du är normal!

Kära kvinna utan sexlust, du är helt normal.

Du har störst chans att bli gravid dagarna kring ägglossningen. Du har säkert märkt att det lättare tänder till då, inte så konstigt med tanke på att dina hormoner hjälper dig på traven. Så nej, det är inte så konstigt om sexlusten är i det närmaste obefintlig de andra dagarna i månaden. Det är inget fel på dig om du sällan känner en övermäktig kåthet. Du behöver inte känna skam och skuld för din låga sexlust. Att i panik prova allt från porr till rosenrot till sexiga underkläder till parterapi till spahelger på svindyra slott kommer inte att ändra på detta - din sexlust följer dina hormonsvängningar.

Och om du (ursäkta uttrycket) har fuckat upp din hormonbalans med p-piller eller andra hormonella preventivmedel - ja, då är det kanske inte så konstigt om sexlusten är som bortblåst.

Detta betyder INTE att problemen med sex i ett förhållande härmed är löst. De finns kvar. Men kära kvinna utan sexlust, det är inget fel på dig, du fungerar så här, acceptera det. Släpp alla skuldkänslor och sluta leta fel på dig, du är ju helt normal! Njut av ägglossningsdagarna och sänk kraven på dig själv och era sexuella utsvävningar de andra dagarna.

Bara en sån sak kan göra att den där försvunna sexlusten sakta med säkert vågar sig tillbaka...

• Svar på tråden Kära kvinna utan sexlust, du är normal!
  • Anonym

jag skyller helt min brist på lust på p-pillerna. men jag kan leva med det för mensen blir hanterbar :)
    har mått dåligt över det men har slutat upp med det nu! 

• Andrew A

Jo, många kvinnor upplever ökad lust vid ägglossning. Men det är långt ifrån alla. Lust väcks genom samförstånd och hur relationen  är i helhet. Alla har vi lusthöjare och vi har ett ansvar för vår egen sexualitet. Som jag har sagt tidigare så är bra sex ingen gåva utan en bedrift.

Jag ser sex, intimitet med varandra, som en värdemätare på hela förhållandet. Ett bra sexuell förhållande är för mig "summan av kardemumman", av alla delar i förhållandet.

• Anonym

Helt rätt, pressen från mannen med tungan som en slips är boven i dramat.....hade min man sagt detta och menat det ärligt (inte bara som en inövad replik mellan sammanbitna tänder...) hade det gjort stoooooor skillnad för min lust. Vi skilde oss och vips var lusten tillbaka....nämen oj vad konstigt:-P

• Anonym (Alltid kåt man)

Ni kvinnor som beklagar er så över att män alltid är kåta, ni kanske egentligen ska vara glada över det och försöka se det positiva i det!

Hur då? Vad menar jag?

Jo, som TS skriver, kvinnor blir kåta när de har ägglossning, men däremellan ska de inte känna nån press på sig att ha sex. Fine. Men den dan då ägglossningen kommer, då ska fan mannen också vara kåt, för annars blir det ju inte nån sex ens då, när kvinnan själv vill.

Men tänk om männen också hade en cykel som styrde deras sexlust så att de hade svårt att motivera sig att ha sex de flesta av månadens dagar, och deras cykel inte var synkad med kvinnans menscykel, ja då blir det inte mycket sex och inte många barn gjorda...

Så moder natur har löst det så att män alltid är kåta för att säkert kunna ge kvinnan sex de dagar hon vill ha det.

Tänk på det, vara glada för det, och försök att göra det bästa av det utan att skuldbelägga mannen och hans aldrig sinande lust!

• Andrew A

Det är ju inte så att de kvinnor som ständigt känner sig sugna på sex alltid har ägglossning. En förklaring kan ju vara att de kvinnorna lever i ett förhållande som fungerar mycket bra på alla plan samt att de har tagit ansvar för sin egen sexualitet och sin egen lust. De arbetar på den och lägger inte det ansvaret i biologiska fenomen eller ger ansvaret till mannen.

• Anonym

Här måste jag protestera... Det framställs som om det TS skriver är det normala tillståndet. Min erfarenhet som man är att kvinnor generellt är mycket kåtare än oss män. Att det är en myt att killar skulle vara kåtare... Tjejer brukar vara kåta utan mens, med mens, under ägglossning och utan ägglossning.

Sedan är en del människor så, både kvinnor och män, att de av olika anledningar har låg sexlust.

Jag tror dock TS är helt ute och cyklar. Det normala är att kvinnor är betydligt mycket kåtare än genomsnittsmannen och det hela tiden. Även om de så klart kan vara ännu kåtare under ägglossningen.

• redneck girl

vi kvinnor som blitt lite äldre brukar vara kåta ofta . jag är det månaden runt faktiskt. normalt att vara utan...nä det håller jag inte med om.

Jag vet just ingenting om sex.Jag har ju varit gift mest hela tiden;)
  • Anonym (snälla)

TS snälla det är ingen ursäkt, vist många kvinnor blir mer kåta vid ägglossning. Men observera MER kåta man är kåt annars oxå, låter man bli att titta på medeltids logik och ser till moderna forskningsstudier så har kvinnor lika stor sexdrift som män.  Kvinnor kanske lättare förlorar lusten av omkringliggande orsaker/anledningar som stör den men det är en annan sak. Men i grund och botten är vi män och kvinnor lika sugna.

Svar på tråden Kära kvinna utan sexlust, du är normal!