• Smultronblomma

"Onda barn" som njuter av att se andra barn gråta?

Lyssnade på radio och nyss var det en förskolelärare som ringde in och berättade om ett barn som njöt av att se andra barn på avdelningen gråta. Hon sa att han gjorde allt för att få andra barn att gråta och stod sedan och log och skrattade när han lyckats. Hon sa att hon ser denna typ av barn då och då och upplever att de fortsätter vara på detta sätt även i vuxen ålder.

Tyckte det lät hemskt. Är det någon typ av diagnos dessa barn har eller vad kan det bero på?

• Svar på tråden "Onda barn" som njuter av att se andra barn gråta?
  • cruz

Intressant tråd . Vår lilla två-åring brukar kopiera enstaka autismbeteenden från sin storebror så det förekommer. Men att kopiera så många beteenden så att man uppfyller en diagnos tror jag ändå är ganska ovanligt (jag säger inte att det är omöjligt). Den ärftliga faktorn är ju stor i familjer där ADHD förekommer, även om det också finns miljöfaltorer som spelar stor roll. Men då tänker jag nog på svåra traumatiska uppväxtförhållanden eller extremt för tidig födsel tex.

Jag tänker mig ADHD som ett spektrum (precis som autism) och att det finns de med lättare problem som kanske i princip "blir helt botade" med hjälp av kost, träning och förändring av miljön. Det som är positivt med att hjärnans strukturer och funktioner kan påverkas av den yttre miljön är ju att det både går att "skada" hjärnan och att "reparera" hjärnan. Även de människor med svår ADHD kan bli avsevärt bätttre, även om de aldrig kan bli botade helt. Torkel Klingberg har en jättebra översiktsbild i sin bok om den växande , lärande hjärnan där man ser hur både gener och miljön påverkar hjärnan. Det yttersta som vi ser är ju beteendet. Att förändra beteenden är ju möjligt med träning och hjälpmedel. Detta i sin tur påverkar hjärnans funktioner så att tex. vissa områden i hjärnan tränas upp. Nervceller börjar bilda nya nätverk och man kan till och med få en förändring av uttrycket av vissa gener.

Vår autistiska son är ett exempel på hur svåra handikapp kanske inte kan botas helt, men att det går att träna upp kognitiva förmågor otroligt mycket. När han var två år var han i princip klassad som utvecklingsstörd, eftersom han låg på en ettårings nivå rent generellt. Efter 3000 träningstimmar så är nu hans generella utvecklingsförsening borta och hans mentala ålder är fem år, precis som hans kronologiska. Han har fortfarande problem inom de mer autismspecifika områden, men även där har utvecklingen gått framåt. Hans svåraste problem med aggressivt och självskadande beteende är också borta.

Jag tror inte att det finns några hopplösa fall egentligen. Inte om man ger barn den hjälp som de behöver för att utvecklas. För de barnen som ts beskriver tror jag bara att det behövs kloka vuxna runtomkring som tänker längre än att "vissa barn är onda och kommer att förbli sådana resten av livet". För barn med svåra problem är det kanske egentligen viktigare med en kartläggning av barnets svagheter och styrkor än en diagnos, men tyvärr funkar ju samhället inte på det sättet. Utan sonens diagnos hade han inte fått mycket hjälp, det är den tragiska sanningen. Även med diagnos har vi föräldrar fått slåss med utbildningsförvaltningen och till sist med politikerna i motsvarande nämnd för att sonen skulle få tillräckligt med resurspengar till förskolan. Nu börjar nästa fight inför skolstart...

• strulmaja

Inte helt otippat att ADHD skulle dyka upp i en tråd som denna. 

• Litet My

Det finns barn som inte fixar det sociala samspelet och det finns barn/och även vuxna med tex Aspergers eller Autism som kan ses som både elaka, empatilösa osv just för att de helt inte vet hur de skall bete sig i olika situationer, sitället kan det bli ett skratt eller en dum kommentar som egentligen var menad som snäll men lät i våra öron som gräslig.

Mindre barn vet inte heller riktigt hur de skall bete sig och många barn skrattar när de får en tillsägelse eller skäll istället för att ta åt sig eller sluta med den han/hon höll på med.

• Litet My
    strulmaja skrev 2011-09-26 00:46:55 följande:
    ALLT är ADHD nuförtiden känns det som...tycker det diskuteras ÖVERALLT.
  • ominte
    strulmaja skrev 2011-09-26 00:46:55 följande:
    Förklara gärna vad du menar. Vi diskuterar öppet här och är väldigt tydliga med att inte skuldbelägga någon. personligen är jag dåligt påläst om det men jag har träffat personer som har det (i mitt jobb).
  • strulmaja
    ominte skrev 2011-09-26 10:44:11 följande:
    Förklara gärna vad du menar. Vi diskuterar öppet här och är väldigt tydliga med att inte skuldbelägga någon. personligen är jag dåligt påläst om det men jag har träffat personer som har det (i mitt jobb).
    Jag menar det jag skrev. 
  • Cloudberry

En ond ung psykopat tycker jag att det verkar vara. Att han ens får vara kvar på förskolan är helt obegripligt.

• Lavish

Tja håller med om att pedagogen som jobbar med barn professionellt inte ska ha den här synen, utan försöka ta reda på vad som fattas barnet som njuter av att se andra lida.

Däremot tycker jag det är väldigt mycket (för mycket) begärt att en förälder ska trösta det barn som misshandlat ens eget barn och skrattat åt det. Vuxna är faktiskt också bara människor, mina känslor skulle inte tillåta mig att trösta ett barn som gjort mitt illa i det läget, och det tänker jag inte skämmas för. Dessutom ställer jag mig skeptisk till vilket budskap det egentligen sänder till mitt barn att jag som hans mamma fokuserar på att trösta det barn som slagit honom.

• vittra
    Lavish skrev 2011-09-27 09:21:00 följande:
    Tja håller med om att pedagogen som jobbar med barn professionellt inte ska ha den här synen, utan försöka ta reda på vad som fattas barnet som njuter av att se andra lida.

Däremot tycker jag det är väldigt mycket (för mycket) begärt att en förälder ska trösta det barn som misshandlat ens eget barn och skrattat åt det. Vuxna är faktiskt också bara människor, mina känslor skulle inte tillåta mig att trösta ett barn som gjort mitt illa i det läget, och det tänker jag inte skämmas för. Dessutom ställer jag mig skeptisk till vilket budskap det egentligen sänder till mitt barn att jag som hans mamma fokuserar på att trösta det barn som slagit honom.
    Öh nej det ska man ju självklart inte göra... vem har påstått det?
  • Lavish
    vittra skrev 2011-09-27 09:36:51 följande:
    Öh nej det ska man ju självklart inte göra... vem har påstått det?
    Always thinking.
  • Little Ms Chatterbox

Hur man ska agera i en sådan här situation som diskuteras här, ett barn är elakt mot andra. Kan man läsa om och få förklarat hur man själv som vuxen ska agera i en bok som heter "Explosiva Barn" av Ross W Greene. Boken är skriven utifrån ett perspektiv som handledning för personer som har kontakt med barn som har NPF (ADHD Autism osv) men den boken är väldigt bra ändå, och tänket behövs inte bara till barn med NPF utan går även att applicera på vuxna med NPF så det är lite miss visande titel. 

Men iaf, man utgår ifrån korgmetoden. Viktigaste saker lägger man i "korg" A. Saker som har med säkerhet att göra. Att man ska stanna vid övergång på gatan, att man inte slår eller på annat sätt skadar människor och djur osv.
    Korg B, här kommer saker som man vill arbeta med, gott uppförande, att man väntar på sin tur, att man går upp på morgonen fast man är trött, oönskade ord osv.
    Korg C, här hamnar allt som man inte ska lägga mer tid på än att det blir över, oviktiga saker, att man har udda strumpor på sig, att man inte vill sitta på just den stolen, om någon inte vill vara med att leka, pyssla eller äter med fingrarna. 

Saker som hör till  korg A ska man ALLTID agera på, inte "låt gå mentalitet", då är det inte längre korg A. Man ska orka att ta fighten VARJE gång och man ska alltid vinna den striden. Man måste vetat att det är viktigt att vinna just det. 
    Situationer som inte längre är akuta är inte längre i korg A . 

Korg B är saker som man vill öva på, man har ett agenda på hur man ska agera, man har gått igenom hur och vad som ska göras. Här är det viktigt att det är tillåtet att misslyckas, bara man har gjort ett bra försök, försöket beröms och man pratar om målet med övningen. 

Korg C är den största korgen, här hamnar det som man känner att det tar man hand om senare, man ska inte glömma bort det men det är inte det viktigaste nu att lägga energi på. 

Det som har diskuteras här är ett barn, Kim som pucklar på Kaj och verkar njuta av det utgår man ifrån just slaget. Ta isär barnen, punktmarkera Kim. När Kim inte längre är en fysisk risk för någon annan så är ärendet inte längre i korg A. Då går man undan lite med det barnet och frågar vad som hände, vad var orsaken till att det här hände. Om Kim inte har någon förklaring och det inte är en engångstillfälle eller svaret blir att Kim tycker om att se när andra gråter så kan det vara läge att kontakta hjälp utifrån, att göra en plan hur man ska gå vidare. Kim är fortfarande ett litet barn som behöver bli älskar som mest när det förtjänar det som minst

Om det är gränssättning som behövs runt Kim så kan man göra övningar, hur långt/nära kan man vara en annan person? Samtala om den personliga sfären, en armslängd till andra, gör övningar med rockringar runt sig, om man är för nära så krockar man. Större ring till okända mindre ring till närstående. 
    Man kan komma fram till att det inte är just Kim som inte vet hur nära man kan vara utan att de flesta som Kim pucklar på har kommit för nära Kim. Man får lära Kim att det det förekommer närhet mellan personer. Men det är inte OK att slåss för det, ett bestämt NEJ kan räcka. Som pedagoger kan man lära ut "Stopp-Handen", gäller alla i gruppen.
    Det här är moment under Korg B. 

Att hitta ett agerande i den här situationen till Korg C kan vara lite svårt men om man tänker så att man har arbetat runt Kim, punktmarkerat och med övningar och kommit en bit på vägen och det uppstår en situation, tex Kim leker och är ett barn i gruppen, har vänner och är omtyckt. Inte längre den som alltid tar energi på samma sätt. En dag kommer Kim farande på sparkcykel och saktar ner för att det är ett hörn, och runt hörnet står Kaj, Kaj faller nästa omkull, mest över överraskningen att det kom någon på sparkcykel runt hörnet. Då är det inte läge att börja stoppa upp Kim och börja prata om försiktighet och ta ifrån sparkcykeln för att det missbrukas. Kims beteende kommer tas om hand under fortsatt övningar, inte så att man har struntat i det men i just den stunden var beteendet i Korg C.
    Hjälp Kaj upp och fråga om allt är OK att man kanske inte ska stå riktigt så bakom ett hörn. Kaj har redan glömt händelsen och Kim saktade ner eftersom det var ett hörn. Kim har redan lärt sig att vara aktsam och försiktig, kanske behöver finslipas lite.

Jag är av den uppfattningen att ev diagnos inte är av ondå, då vet man vad man har att jobba med, lättare att agerar och söka kunskap och vidareutvecklas. Man kan hjälpa barnen att må bättre, ett barn som slår någon annan fast det vet att det inte är ok har förmodligen ångest och dåligt samvete för att det blev sådär och att bara sätta igång att göra det barnet till syndabock utan att hjälpa till att förbättra det barnets psykiska välmående gör dig som vuxen till en mycket liten människa och karma kommer komma ikapp dig.
    Ett barn som inte har dåligt samvete eller ångest över vad som har hänt kan förmodligen ha kraftig Autism, narsistiskt beteende eller annat. Men för den delen behöver man inte se barnet som något ont, utan fortsätt hjälpa barnet. Barnet i sig ska inte klandras.

Även om Kim i det här fallet kanske inte har någon diagnos, om det kommer senare eller om Kim kommer utvecklas till det bättre så är det vuxnas jobb att föregå med gott exempel och försöka hitta lösningar. Barnet ska inte ses som ett problem, utan att man har en problem som har uppstått i just den situationen och det får man lösa. 

• Little Ms Chatterbox
    Lavish skrev 2011-09-27 09:21:00 följande:

Om båda barnen är dina då?
  • Lavish
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-09-27 10:50:33 följande:
    Om båda barnen är dina då?
    En helt annan situation. Såklart måste man då reda ut situationen med båda sina barn. Hoppas verkligen ingen förälder tycker att ens ena barn är "ont" och inte förtjänar att as om hand.
  • Little Ms Chatterbox
    Lavish skrev 2011-09-27 10:56:02 följande:
    En helt annan situation. Såklart måste man då reda ut situationen med båda sina barn. Hoppas verkligen ingen förälder tycker att ens ena barn är "ont" och inte förtjänar att as om hand.
    Vad är det för skillnad på om ditt barn och något annat barn är i slagsmål med varandra än om det är båda dina barn som är i slagsmål med varandra. Båda blir lika mycket stötta och sårade utifrån situationen. Det är två barn  i en situation som inte är hälsosam som man ska göra något åt. 
    Man kan som förälder till båda barnen agera fel åt båda hållen, kanske man säger att de ska sluta bråka eller kan man hota med att slå den ena med den andra om de inte lägger av genast. man kan sätta sig ner och prata om det eller så kan man bara vända ryggen till och säga att barn brukar reda ut det mesta.

Är skillnaden, dina barn andras ungar? Hur gör man om det är halvsyskon? Kusiner? Kusiner som man inte umgås med så mycket, Barn på din egen gata? Barn till din bästa vän? Var ska man dra gränsen? Är det BARA förskolepersonalens uppgift så länge det sker på skolans område? Om du har hunnit att hämta ett av dina barn men inte det andra, har du som förälder ansvar eller börjar ansvaret efter att du har lämnat grinden till skolan?
    Är det inte lättare att alltid försöka göra sitt bästa? Vem det må vara, ditt eller andras barn? 
  • Lavish
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-09-27 11:07:52 följande:
    Vad är det för skillnad på om ditt barn och något annat barn är i slagsmål med varandra än om det är båda dina barn som är i slagsmål med varandra. Båda blir lika mycket stötta och sårade utifrån situationen. Det är två barn  i en situation som inte är hälsosam som man ska göra något åt. 
    Man kan som förälder till båda barnen agera fel åt båda hållen, kanske man säger att de ska sluta bråka eller kan man hota med att slå den ena med den andra om de inte lägger av genast. man kan sätta sig ner och prata om det eller så kan man bara vända ryggen till och säga att barn brukar reda ut det mesta.

Är skillnaden, dina barn andras ungar? Hur gör man om det är halvsyskon? Kusiner? Kusiner som man inte umgås med så mycket, Barn på din egen gata? Barn till din bästa vän? Var ska man dra gränsen? Är det BARA förskolepersonalens uppgift så länge det sker på skolans område? Om du har hunnit att hämta ett av dina barn men inte det andra, har du som förälder ansvar eller börjar ansvaret efter att du har lämnat grinden till skolan?
    Är det inte lättare att alltid försöka göra sitt bästa? Vem det må vara, ditt eller andras barn? 
    Nu var det ju inte ett slagsmål där båda barnen blir stötta och sårade det handlade om i TS. Utan ett barn som systematiskt går in för att göra det andra barnet illa, få det att gråta och sen skratta när det lyckats.

Är det båda mina barn så har jag ju en skuld och ett ansvar i att mitt ena barn har det beteendet. Det anser jag inte att jag har när det är någon annans barn som beter sig så. Jag skulle dra gränsen vid om det är ett barn jag har föräldraansvar för eller inte.
  • vittra
    Lavish skrev 2011-09-27 10:56:02 följande:
    Jaha så andras ungar kan vara onda men inte ens egna..?
  • Lavish
    vittra skrev 2011-09-27 11:12:02 följande:
    Jaha så andras ungar kan vara onda men inte ens egna..?
    Jag har inte sagt att barnet är ont. Bara att jag varken kan eller vill ta lika stort ansvar för någon annans barn än för mitt eget.
  • mamma till 2 frön
    ominte skrev 2011-09-21 09:25:15 följande:
    Jag funderar på en sak. Utan att skuldbelägga NÅGON nu. Om man som förälder har adhd, ja då funkar man ju på ett visst sätt (med hyperaktivitet etc). Är det konstigt om barnen tar efter det beteendet och sedan också får samma diagnos?
    Jag har verkligen ingen koll på adhd, jag bara funderar lite även om jag faktiskt vet att det är omtvistat vad orsaken kan vara. Jag bara funderar på om man nu kan säga att många andra sjukdomar såsom depression, psykopati tex beror på uppväxtförhållanden, varför skulle det inte kunna vara så med adhd? Bara en fundering.
    Jag har vuxit upp med en förälder som har ADHD och inte uppfyller jag kriterierna för ADHD. Ett barn utan funktionshindret har förmågan att se och härma efter vilket innebär att man faktiskt ser att andra gör olika, om du förstår vad jag menar. Jag vet att jag redan som 9-10 åring reagerade på att min pappa var annorlunda och att det fanns andra sätt att agera på. Om jag haft ADHD skulle jag förmodligen inte slutat använda mitt ,"härmade", ADHD beteende då jag fått negativ respons från omgivningen medan jag som normalfungerande ganska snart hade insett att jag tjänar på att använda ett annat. Att ha ADHD innebär att man inte lär sig av sina misstag utan gör samma sak om och om igen.
       Jag har själv en son som fått diagnos ADHD, det är vanligt att det hoppar över en generation och att sedan pojkarna ärver det vidare. Han äter centralstimulerande medicin sedan drygt ett halvår och om han inte haft svårigheter med signalerna i fontalloben skulle han inte heller svara på medicinen då dosen är så liten. Visst ärver vi beteende men om vi äger förmågan att fungerar och utvecklas "normalt" lär vi oss vad som är rätt och fel samt vad vi tjänar på i beteende om omgivningen i övrigt fungerar.
       Min son har aldrig uppvisat beteendet att han skulle njuta av att andra blir ledsna, däremot är han en retsticka som tror han är rolig och att andra även tycker det  
  • sanna123

Har varit med om att dem placerar barn med diverse psykiska diagnoser i vanlig klass.
    Det är fruktansvärt synd om dessa barn som ju faktiskt inte klarar av att vistas med 20 andra barn samtidigt och mår dåligt av det . Det är lika synd om dem andra barn i klassen som får utstå skrik och bråk och slagsmål så gott som dagligen.  

Min hemsida: sannastarot.se
Svar på tråden "Onda barn" som njuter av att se andra barn gråta?