Liza1989 skrev 2011-09-23 22:41:39 följande:
Kan man upptäcka kromosomavvikseler på rutinultraljudet?
Jag har också funderat på det mer och mer, hur omöjligt det känns att göra en ev. sen abort. Enligt som jag har förstått det händer det ibland att barnet föds levande innan det dör efter en timme.
Att få ett sjukt barn påverkar resten av ens liv. Men funderar på om det inte kan vara så att en sen abort (även om barnet har downsyndrom) kan förstöra ens liv. För om det inte hade varit för min önskan att barnet inte skulle födas, då skulle det leva.
Man kan upptäcka tecken på kromosomavvikelser på UL, om det finns sådana tecken tror jag att man ändå kan få göra ett FVP efteråt för att få veta.
Sen får man ju tänka på att det ju inte bara handlar om DS utan att de andra trisomierna kan innebära att du kan gå full tid med ditt barn, men att det dör vid förlossning, eller lever endast en kort tid efteråt.
Jag, personligen, tror inte att man förstör sitt liv om man avslutar en graviditet "med flit" i en situation där bebisen ändå inte överlever utanför magen, även om det kan vara ett svårt beslut.
Jag har valt att göra FVP i mina två tidigare graviditeter, och kommer att göra det även denna gång.
Dels för att NUPP/KUB endast ger en sannolikhet, och risken finns ju ändå där oavsett bra siffror. Att behöva gå och fundera på siffrorna...nej, hellre ett 100% svar direkt.
DEssutom känner jag att om bebisen har DS så vill jag vara förberedd på det, jag vill veta så mycket som möjligt. Och är det någon av de andra trisomierna, jag då vill jag inte gå tiden ut, det skulle jag inte orka. Framför allt inte denna gång.
Och dessutom har jag sett information som säger att riskerna inte alls är så höga som dagens sjukvård säger utan betydligt lägre.