• Liza1989

Fostervattenprov - vad tycker ni?

Jag hade tänkt göra ett kub-test men tror att jag har ångrat mig, eftersom att det endast visar på en viss sannolikhet och egentligen inte säger så mycket.

Kom istället att tänka på fostervattenprov. Jag vill undvika att få ett barn med kromosomavvikelser, men vet inte om det är värt att göra ett fostervattenprov pga. missfallsrisken.

1 på 800 får barn med down syndrom
    1 på 150 får missfall efter fostervattenprov

Hur har ni resonerat kring riskerna? 

• Svar på tråden Fostervattenprov - vad tycker ni?
  • zika
    lövet2 skrev 2011-09-20 22:48:16 följande:
    Jag var 38 år när jag blev gravid med den yngsta. Vi tänkte så här:
    Att göra en abort i 5:e månaden var något helt otänkbart för oss oavsett vad provet skulle visa. Därför utsatte vi oss inte för att göra provet ...

Precis så resonerar vi nu när vi planerar för ett ev 3e barn och jag är 37år

En så sen abort är ju som en elt vanlig förlossning. Efter v 13 blir det att föda fram sa sjukvården till en kompis som födde fram ett barn i v 14 efter moderkaksprov. Det gör man tidigare om man tex har vissa ärftliga sjukdomar
    Anja 2004 Olle 2006. Älskade underbara!
  • korkskruven

Jag är gravid i v 15 och ska göra FVP om en vecka. För oss var det självklart att göra FVP även om jag hade tänkt göra ett KUB/NUPP-test innan men min barnmorska sa att det nästintill var omöjligt att få göra FVP om jag fick bra värden på de andra testerna.

Då både jag och min sambo hade bestämt oss för att göra FVP valde vi att göra det utan föregående tester eftersom vi också var säkra på vad vi skulle göra med provsvaret om det skulle visa sig vara något fel.

Naturligtvis är jag väldigt orolig för att det ska resultera i ett missfall (jag har tur som är gravid då jag är 35 och har PCO) men tycker ändå att det är värt risken om man jämför riskerna med varandra. Allt hänger ju på om man är beredd att få ett barn med kromosomavvikelser eller inte.

Sen kan det ju såklart vara så att barnet har något annat fel som inte kan kontrolleras innan men då har man åtminstone gjort det man har kunnat och får göra det bästa av situationen.

• sjon14
    Liza1989 skrev 2011-09-20 22:45:59 följande:
    Jag hade tänkt göra ett kub-test men tror att jag har ångrat mig, eftersom att det endast visar på en viss sannolikhet och egentligen inte säger så mycket.

Kom istället att tänka på fostervattenprov. Jag vill undvika att få ett barn med kromosomavvikelser, men vet inte om det är värt att göra ett fostervattenprov pga. missfallsrisken.

1 på 800 får barn med down syndrom
    1 på 150 får missfall efter fostervattenprov

Hur har ni resonerat kring riskerna? 
    Hej  Jag skall göra fostervatten prov till måndagen jag gör det för jag har en syster med downsyndrom som är äldre än mig. De säger att det inte är ärftligt men jag vill göra det iallafall. Hon är väldigt självgånde skulle klara sig helt själv om hon fick fast hon skulle tycka det var jätte tråkigt. Min största fruktan jag har när det gäller  henne är att någon skall utnyttja henne.  Jag älskar henne och skulle inte vilja byta bort henne.  Om man är som vår familj  som har valt och ha henne nära och ta hand om henne hela tiden skall man   tänka på att det är ett livslångt pass för föräldrar och syskon.  Det påverkar föräldrars liv ,syskon uppväxt och vidare liv. Jag har sett min mamma slita hel livet för att hon skall få ett så normalt liv som möjlig skolgång aktiviter mm. Min mammas största fruktan är att inga syskon skall ta hand om min syster när hon är borta.  Jag menar att är man osäker på om man kan hantera konikvenserna av att ta hand om ett barn med ex downsyndrom skall man ta och göra ett fostervattensprov.
  • Tygtiiger

IMC: tänk på att ett fostervattenprov ger dig aldrig besked på om fostret är friskt eller inte. Du får bara reda på om fostret har rätt antal kromosomer - man letar efter trisomi 18, 13 och 21 (trisomi 21 är Downs syndrom). Andra genetiska fel syns inte.

Vi gjorde ett kub-test för att kunna ta ställning till om vi skulle göra ett fvp. Jag är ändå inte helt säker på om jag skulle kunnat göra en sen abort.   

Krupke, we've got problems of our own!
  • Liza1989

Kan man upptäcka kromosomavvikseler på rutinultraljudet?

Jag har också funderat på det mer och mer, hur omöjligt det känns att göra en ev. sen abort. Enligt som jag har förstått det händer det ibland att barnet föds levande innan det dör efter en timme.

Att få ett sjukt barn påverkar resten av ens liv. Men funderar på om det inte kan vara så att en sen abort (även om barnet har downsyndrom) kan förstöra ens liv. För om det inte hade varit för min önskan att barnet inte skulle födas, då skulle det leva. 

• Tygtiiger
    Liza1989 skrev 2011-09-23 22:41:39 följande:

Jag har också funderat på det mer och mer, hur omöjligt det känns att göra en ev. sen abort. Enligt som jag har förstått det händer det ibland att barnet föds levande innan det dör efter en timme.

Att få ett sjukt barn påverkar resten av ens liv. Men funderar på om det inte kan vara så att en sen abort (även om barnet har downsyndrom) kan förstöra ens liv. För om det inte hade varit för min önskan att barnet inte skulle födas, då skulle det leva. 

Nej, man kan inte se kromosomavvikelser på RUL. Man kan inte se alla missbildningar heller (tex så ser man bara 50% av allvarliga hjärtmissbildningar trots att man letar aktivt efter dem). Man kan se avvikelser som gör att man misstänker att barnet har en kromosomavvikelse men man måste göra ett fvp för att veta.

Nej, det är inte lätt. Det ges inga garantier, helt enkelt.   
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Aquavit
    Liza1989 skrev 2011-09-23 22:41:39 följande:

Man kan upptäcka tecken på kromosomavvikelser på UL, om det finns sådana tecken tror jag att man ändå kan få göra ett FVP efteråt för att få veta.

Sen får man ju tänka på att det ju inte bara handlar om DS utan att de andra trisomierna kan innebära att du kan gå full tid med ditt barn, men att det dör vid förlossning, eller lever endast en kort tid efteråt.
    Jag, personligen, tror inte att man förstör sitt liv om man avslutar en graviditet "med flit" i en situation där bebisen ändå inte överlever utanför magen, även om det kan vara ett svårt beslut.

Jag har valt att göra FVP i mina två tidigare graviditeter, och kommer att göra det även denna gång.
    Dels för att NUPP/KUB endast ger en sannolikhet, och risken finns ju ändå där oavsett bra siffror. Att behöva gå och fundera på siffrorna...nej, hellre ett 100% svar direkt.
     DEssutom känner jag att om bebisen har DS så vill jag vara förberedd på det, jag vill veta så mycket som möjligt. Och är det någon av de andra trisomierna, jag då vill jag inte gå tiden ut, det skulle jag inte orka. Framför allt inte denna gång.
    Och dessutom har jag sett information som säger att riskerna inte alls är så höga som dagens sjukvård säger utan betydligt lägre.
  • Sheldon
    Aquavit skrev 2011-09-26 10:49:38 följande:
    Och dessutom har jag sett information som säger att riskerna inte alls är så höga som dagens sjukvård säger utan betydligt lägre.
    Ja, siffrorna är korrekta men väldigt inaktuella. Hade missfallsrisken varit så hög hade dykt upp en hel del trådar på FL med folk som fått missfall av provet (allt annat elände ventileras ju friskt). Jag har sett en tråd där en tjej misstänkte FVP som orsak till hennes missfall. (På all tid jag varit medlem...) Det är inget vetenskapligt bevis, men med de siffror som finns från andra länder med jämförbar sjukvårdskvalite så känns det ändå som att den siffran den svenska sjukvården nämner är orimligt hög.
    Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • Sheldon
    Sheldon skrev 2011-09-26 10:56:40 följande:
    Ja, siffrorna är korrekta men väldigt inaktuella. 
    Jag menar alltså att siffran var korrekt då den togs fram. Ursäkta otydligheten.
    Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • sandvarg

Vi bor i Östergötland, här får man inte göra fostervattensprov om man inte gjort KUB och fått förhöjd risk. Vi fick 1/301 på KUB, gränsen för att få göra FVP är 1/300 - jag är glad att vi inte fick 1/299 för då skulle jag oroat mig genom hela graviditeten...

• hjäplfvp

Hej.
    Vi väntar enäggs tvillingar mamman är 37 kombinerad risk om man lägger ihop NUPP, biokemi bakgrund blir summan 1:141 Vad tycker ni ska vi göra fostervattensprov? 
    Orolig...

Svar på tråden Fostervattenprov - vad tycker ni?