• kallabalik

Hur klär ni er - efter almanackan eller tempraturen ute?

Blir så förundrad över hur gamla som unga klär sig - inte själva modet - utan hur mycket kläder man tar på sig.

De senaste dagarna har vi haft en tempratur på mellan 15 -17 grader, ingen blåst eller regn.

Vad har folk på sig? Jo vinterkläder!

Långa kappor , mössa o halsduk t.o.m vantar.

För att inte prata om de små barnen som också har vintermunderingen på - det är inte kallt än!

Vad ska de ha på sig när det verkligen blir vinter - enligt temometern?

När det sen blir vår - April månad - med snålblåst och termometern visar 8 - 10 grader - då börjar man ha sommarkläder bara för att almanackan säger vår.

Sandalerna åker fram, benen o mage bar, inga mössa o vantar här inte och det bara för att solen kanske skiner men dock är termometern på få plusgrader.

Jaja bara lite funderingar om hur man tänker, speciellt då man klär de små barnen som inte kan säga ifrån själva.

Det är kanske bara jag som funderat på detta fenomen eller!      

• Svar på tråden Hur klär ni er - efter almanackan eller tempraturen ute?
  • Bambi07

Igår var det väl en 15 grader ute men jag hade stövlar (ofodrade), kofta och en cape på mig. Jag frös ganska mycket i det och hade inte tackat nej till både halsduk och vantar. Så en motfråga är väl att bara för att termometern visar 15 grader så kan det blåsa kalla vindar som gör det kallare. Jag har kanske fyra-fem olika höst/vårjackor som jag använder. Vinterjackan åker inte på förrän det är snö ute.

Här tycker jag nästan det är tvärtom, det var svinkallt igår och jag såg en tjej med shorts och linne. Det blåste verkligen jättekallt! Sedan tycker jag inte att det är särskilt snyggt att ha stövlar, en tjock kofta, mössa, halsduk och sedan shorts på det. Oavsett vad alla modetidningar säger ;)

Är nog en av dem som hellre tar på mig för mycket och tar av (perfekt att fylla ut handväskan med) än att gå runt och frysa.

Svar på tråden Hur klär ni er - efter almanackan eller tempraturen ute?